آخرین تحولات لبنان

کمیته تعیین وضعیت در خبری که روی خروجی وب‌سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفته، حکم نهایی پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور را اعلام کرد.

غرامت ۲۰ میلیاردی و محرومیت تعلیقی/ مضحک‌ترین رأی دنیا برای پرونده بیرانوند - پرسپولیس

به گزارش قدس آنلاین،بر این اساس دروازه‌بان شماره یک تیم ملی با چهار ماه محرومیت تعلیقی از میادین و پرداخت غرامت ۲۰ میلیارد تومانی محکوم شده است.

این حکم در حالی صادر شده که باشگاه تراکتور با دریافت کارت بازی این دروازه‌بان، در 6 دیدار لیگ برتر و دو بازی آسیایی از این دروازه‌بان استفاده کرد که آخرین بازی حضور او در قفس توری تراکتور برابر سپاهان بود و با کلین‌شیت به پایان رسید اما با این حکم می‌تواند برای تیمش به میدان برود.

حکم پرونده بیرانوند در شرایطی سرانجام اعلام می‌شود که باشگاه پرسپولیس به میزان قرارداد این فصل بیرانوند از او غرامت گرفته و توانسته درآمدزایی جالبی را از گلر سابق خود داشته باشد اما نکته اصلی محرومیت دروازه‌بان شماره یک تیم ملی است که شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد.

این در حالی است که باشگاه تراکتور با دفاعیات خود توانسته از اتهام اغوای بازیکن جان سالم به در ببرد و با تبرئه در این پرونده، از نقل و انتقالات محروم نشود.

در این مدت باشگاه پرسپولیس نسبت به عدم اعلام رأی از سوی کمیته تعیین وضعیت معترض بود و بارها مدیران این باشگاه، کمیته تعیین وضعیت را به سستی و اهمال در این پرونده متهم کردند. از آن سو تراکتور و وکیل بیرانوند هم معتقد بودند که باشگاه پرسپولیس با این صحبت‌ها قصد تأثیرگذاری بر حکم نهایی را دارد.

در خصوص این پرونده که از اواخر خرداد ماه تشکیل شد، کمیته تعیین وضعیت درخواست کارشناسی مالی را ارائه کرد که نتیجه آن دو هفته پیش به اطلاع دو باشگاه رسید. بر اساس این کارشناسی، باشگاه پرسپولیس با احتساب حق ایفمارک و سهم سازمان لیگ، هیچ بدهی در قرارداد لیگ بیست و سوم نداشت اما از آن سو بیرانوند به عنوان طلبکار در قرارداد فصول قبلی شناخته شد.

البته باشگاه پرسپولیس اعتقاد داشت الحاقیه فسخ قرارداد تنها برای قرارداد فصل بیست و سوم شامل می‌شود و وکیل بیرانوند هم معتقد بود باتوجه به عدم احتساب پاداش، سهم سازمان لیگ و ایفمارک در پرداختی باشگاه، بیرانوند اجازه فسخ قرارداد نداشته است.

در نهایت کمیته تعیین وضعیت این‌طور تشخیص داد که علیرضا بیرانوند امکان فسخ قرارداد خود را نداشته و به همین دلیل جنجالی‌ترین پرونده فوتبال ایران با برتری پرسپولیس به پایان رسید؛ فراموش نکنید رضا درویش وعده داده بود در صورت شکست در این پرونده از مدیرعاملی پرسپولیس استعفا خواهد داد.

*3 شکایت جدید از بیرو

شاید به همین دلیل هم بود که حالا پرسپولیسی‌ها سه شکایت جدید علیه بیرانوند به ثبت رسانده‌اند.

نکته جالب درباره شکایت‌های جدید پرسپولیس از بیرانوند این است که موضوع هر سه شکایت سرخپوشان از این دروازه‌بان مربوط به سال ۱۳۹۷ است.

در پرونده اول باشگاه پرسپولیس مدعی است علیرضا بیرانوند در سال ۱۳۹۷ در یک مسابقه لباس رسمی و برند تحت قرارداد سرخپوشان را نپوشیده و به همین دلیل طبق قرارداد باید مبلغ ۷۰ هزار دلار به سرخپوشان غرامت پرداخت کند.

در پرونده دوم پرسپولیسی‌ها معتقدند این دروازه‌بان در همان سال برای بار دوم نیز از پوشیدن لباس اسپانسری پرسپولیس در یک مسابقه امتناع کرده که طبق ادعای سرخپوشان بابت این موضوع باید غرامت ۹۲۰ میلیون تومانی به پرسپولیس پرداخت کند.

در پرونده سوم هم باشگاه پرسپولیس با ارائه مستنداتی اعلام کرده طبق گزارش کارشناس حسابرسی، علیرضا بیرانوند در سال ۱۳۹۷ و در زمانی که تحت قرارداد با پرسپولیس بوده، درآمدهایی از محل تبلیغات داشته که طبق متمم قرارداد او با سرخپوشان، باید ۳۰ درصد از درآمدهای این تبلیغات را به پرسپولیس پرداخت می‌کرد اما از این کار امتناع کرده است.

باشگاه پرسپولیس هر سه پرونده شکایت از بیرانوند را در قوه قضائیه به ثبت رسانده تا دعوای حقوقی سرخپوشان با دروازه‌بان سابق خود پس از جدایی همچنان ادامه داشته باشد.

*عجیب‌ترین رأی دنیا

در چنین شرایطی رسول باختر وکیل دادگستری و مدرس حقوق فوتبال حرف جالبی مطرح می کند:«در مقررات انضباطی‌مان وقتی یک بازیکن یا هر شخص تخلفی انجام دهد، اقدامی که صورت می‌گیرد این است که محکومش می‌کنیم و آن زمان که محکومش کردیم این حق را داریم که پس از گذر نیمی از محرومیت، مابقی و نصف و یک دوم آن را تعلیق کنیم. البته این مختص تخلفات است، نه بحث نقل‌وانتقال بازیکنان. در نمونه‌های مشابه با این مورد، اگر بازیکن محکوم به فسخ غیر موجه شود، قطعاً در دوران حفاظت شده، مرتکب فسخ غیر موجه شود چهار ماه محروم می‌شود و این محرومیت به هیچ شکلی قابلیت تعلیق ندارد و باید این چهار ماه محکومیت را بگذارند.پس چه در فیفا و چه در هر جا که رأی دادند، این چهار ماه قطعی است و هیچ جا این حکم به صورت تعلیقی نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که پرسپولیس می‌تواند این رأی را به دادگاه (CAS) ببرد هم گفت:« به نظرم هر دو طرف اعتراض می‌کنند تا این رأی را به کمیته استیناف ببرند و زمانی که کمیته استیناف رأی داد، می‌توانند پرونده را به دیوان عالی ورزش یا همان (CAS) ببرند. هیچ‌جا چه در فیفا، چه در فدراسیون فوتبال خودمان و چه در (CAS) چنین حکمی نداشتیم و مشخص نیست که چگونه فعال می‌شود.

*ضرر هنگفت پرسپولیس

در این خصوص قطعاً باشگاه پرسپولیس متضرر شده است؛ چرا که مجبور شد برای پر کردن جای خالی بیرانوند با یک دروازه‌بان خارجی قرارداد سنگین دلاری امضا کند.

ضمن اینکه این حکم سبب خواهد شد از این پس شاهد فسخ یک‌طرفه قراردادهای بسیاری باشیم و بازیکنان با پیشنهادهای مالی بهتر، به قراردادهایی که با باشگاه‌ها دارند پشت کنند.شنیده می‌شود تا قبل از امضای حکم محرومیت بیرانوند توسط دبیر فدراسیون، او به چهار ماه قطعی محروم شده بود اما با تصمیم مسئولان فدراسیون این حکم تعلیقی شده است.

به نظر می رسد فدراسیون فوتبال تلاش کرده هر دو طرف ماجرا که پرسپولیس و تراکتور هستند را با حکمی که نه سیخ بسوزد و نه کباب، راضی نگه دارد؛ اما قطعاً سرخپوشان پایتخت از این حکم شاکی خواهند شد و شاید کار به دادگاه عالی ورزش هم برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.