قدس انلاین – سعید کوشافر: خوردن یک نیاز طبیعی بشر است و اگر بتوان انسان را از هرچیز منع کرد یا از هرکاری جلوگیری کرد از خوردن و اشامیدن نمیتوان منع کرد چرا که دراین صورت مرگ رقم خواهد خورد؛ اما گاهی اوقات هست که خبرها روالی برعکس را به شما گوشزد میکند یعنی برخی خوراکی ها را اگر بخورید خواهید مرد.

نه ممنوعیت نه محدودیت؛ سلامت مردم قربانی دریافت مالیات/ افزایش سرطان وسکته حاصل لابی مافیای پفک و سوسیس

این مواد غذایی ممکن است که درکوتاه مدت یا بلند مدت به مرگ شما ختم شود اما درهرصورت به مرگ ختم خواهد شد ؛ درمواردی که دربلند مدت باعث مرگ میشود با توجه به اینکه درکشور ما مردم خیلی درمورد اینده سخت گیر نیستند بنابراین هول وهراس کمتری درذهنشان ایجاد میشود اما زمانی که سخن از مرگ فوری سخن به میان میاید هر انسانی دچار ترس خواهد شد.

بعنوان مثال کارشناسان برخی خوراکی ها را عامل برخی بیماریها دراینده عنوان میکنند که این بیماریها درصورت تشدید منجر به مرگ میشود؛ اینها از جمله مواردی است که درکشورما کمتر جدی گرفته میشود. حتی درمواردی مانند استفاده از روغن پالم درلبنیات که همین سال قبل درکشورمان افشا شد حساسیتها به اندازه ای که انتظار میرفت رخ نداد ؛ اما درمواردی مانند اب اشامیدنی و سوسیس وکالباس وخمیر مرغ که درمواردی حتی به مسمومیت ومرگ افراد منجرشده دیگر کمتر کسی رامیتوان پیدا کرد که اغماض میکند.

حال درنظر بگیرید که مدتها ماده غذایی را مصرف کردید که خطرناکترین مواد را درخودداشته وشانس داشته اید که زنده مانده اید و اکنون دریافتنید که نهاد ناظر مطلع بوده وانرا به مردم وسایر سازمانها منتقل نکرده وکار بگونه ای بالا گرفته که حتی تبلیغش در رسانه های مختلف منتشرشده است.

درهمین راستا یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارخانه های سوسیس و کالباس به جای خمیر مرغ از گوشت مرغ استفاده کنند، گفت:درنشست هایی که با مسئولان سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت برگزار شده بر ضرورت برخورد با متخلفان که با سلامت مردم بازی می کنند، تاکید شده است.

رحمت‌الله نوروزی با بیان اینکه در تولید سوسیس و کالباس استفاده از خمیرمرغ ممنوع است، گفت:استفاده ازگوشت مرغ به جای خمیر آن باید درتمام کارخانه های تولید سوسیس و کالباس الزامی شود.

نوروزی با بیان اینکه در تولید برخی از سوسیس و کالباس‌ها از ضایعات مرغ و گوشت دورریختنی استفاده می‌شود، افزود:نهادهای مربوطه مانند سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد با نظارت دائمی باید با کارخانه های متخلف برخورد کنند.

نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت گران سوسیس و کالباس ادامه داد:کارخانه‌ها نگران سود خود نباشند که با استفاده از گوشت مرغ نیز به سود موردنظر دست پیدا می کنند.

نوروزی با تاکید براینکه باید برندهای استاندارد به مردم معرفی شود،اظهارداشت:مسئولان باید واقعیت‌ها را در رابطه با مواد غذایی به آحاد جامعه اطلاع‌رسانی کنند و با اقدامات عملی ازتولید دوباره این محصولات جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه ابتلا به سرطان درکشور رو به افزایش است،افزود:مصرف این مواد غیراستاندارد به شیوع و افزایش سرطان گوارش در کشور منجر شده که با تغییر فرهنگ غذایی،‌آموزش و اطلاع رسانی درست می توان مصرف گوشت های فرآوری شده را در کشور کاهش داد.

***لیست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت

دراین حال نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از موادغذایی آسیب رسان به سلامت، گفت: این موضوع باید در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال آینده مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عبدالرحمان رستمیان ، درباره نحوه اخذ مالیات از موادغذایی آسیب‌رسان، افزود: وزارت بهداشت باید سالانه لیست کالاها و موادغذایی آسیب رسان و همچنین وضعیت مالیات آنها را در اختیار مجلس قرار دهد ولی متاسفانه تاکنون از سوی وزارت بهداشت در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید عوارض و مالیات بر موادغذایی آسیب‌رسان به سلامت در برنامه ششم توسعه افزایش یابد، ادامه داد: این مهم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته انجام شده و موفقیت‌های زیادی نیز به همراه داشته است هرچند شاید موارد مشخص شده در کشورهای مختلف با هم تفاوت داشته باشد.

رستمیان ادامه داد: لازم است وزراتخانه‌های بهداشت، امور اقتصادی ودارایی و صنعت، معدن وتجارت هرچه سریعتر مسیر کسب مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان را مشخص کنند تا بتوانند در بودجه 95 مبلغ موردنیاز را دریافت کنند؛‌ البته از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز انتظار داریم در این خصوص پیگیری‌های لازم را داشته و این موضوع را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر ضرورت محدود کردن تولید و مصرف مواد غذایی آسیب رسان به سلامت تاکید کرد وگفت: درجهت بهبود وضعیت تغذیه و تامین سلامت شهروندان بهتر است نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده کالاهای مذکور افزایش یابد تا تولید آنها صرفه اقصادی نداشته باشد و همچنین با کاهش مصرف شهروندان این کالاها به صورت کامل از چرخه مصرف حذف شوند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس نهم،‌ با تاکید براینکه موضوع  اخذ مالیات بر موادغذایی آسیب‌رسان به سلامت باید در برنامه ششم توسعه و فصل بودجه‌ریزی مورد توجه ویژه قرار گیرد، تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه درخصوص موادغذایی آسیب‌رسان  باید برای مواد غذایی و کالاهای مذکور مالیات‌هایی درنظر گرفته می‌شد که متاسفانه این کار انجام نشد لذا امیدواریم در برنامه ششم توسعه و فصل بودجه ریزی این مهم مورد توجه قرار گیرد.

رستمیان با تاکید بر اینکه از محل مالیات‌ها و عواض کسب شده می‌توان روی کالاهای سلامت محور هزینه کرد،‌ ادامه داد: با توجه به اینکه عدم مصرف مواد غذایی آسیب رسان در سلامت شهروندان تاثیر زیادی دارد لذا می توان از مالیات آنها برای تولید محصولات سلامت محور و ارتقا حوزه سلامت استفاده برد.

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه عادات غذایی شهروندان باید اصلاح شود،‌ گفت: در صورت کاهش مصرف مواد غذایی آسیب رسان به سلامت بسیاری از مشکلات و بیماری های مزمن مانند چاقی و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور کاهش می یابد.

وی با تشریح فهرست کالاهای آسیب‌رسان تاکید کرد: مواد غذایی در چند گروه آسیب‌رسان مشخص شده‌اند که این گروه ها شامل فرآورده های گوشتی مانند انواع سوسیس و کالباس و غذاهای آماده،‌ فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر پرچرب و پرنمک بالای 5 درصد هستند، البته ممکن است شیرپرچرب 5درصد برای برخی از کودکان مفید باشد ولی برای بزرگسالان قطعا مفید نیست.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، ادامه داد: فرآورده‌های شیرین و نوشیدنی‌ها که شامل نوشابه های گازدار هستند، فرآورده‌های شور با نمک بیش از 5 درصد مانند خیارشور، آجیل های شور صنعتی و صنفی و ... حتی برخی اقدامات آرایشی مثل برنزه کردن و خالکوبی نیز جز این موارد محسوب می شود.

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته مصرف موادغذایی آسیب رسان به سلامت ممنوع نیست بلکه در راستای افزایش سلامت افراد در مصرف آنها باید محدودیت ایجاد شود.

همچنین  یک عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس برضرورت منع تبلیغ موادغذایی آسیب رسان به سلامت طبق قانون برنامه پنجم توسعه تاکید کرد وافزود: در قانون برنامه پنجم توسعه بندقانونی درخصوص منع تبلیغ مواد غذایی آسیب رسان به سلامت وجود داشت که اجرایی نشد.

سلیمان عباسی ‌ خواستار خروج مواد غذایی آسیب رسان به سلامت از چرخه تولید و مصرف شد و گفت: متولیان باید با برنامه ریزی منسجم از تولید و عرضه  مواد غذایی آسیب رسانی که سلامت شهروندان را با خطر مواجه می کند جلوگیری کنند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، برضرورت منع تبلیغ موادغذایی آسیب رسان به سلامت طبق قانون برنامه پنجم توسعه تاکید کرد و افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه بندقانونی درخصوص منع تبلیغ مواد غذایی آسیب رسان به سلامت وجود داشت که نه تنها به آن اعتنایی نشد بلکه همچنان شاهد تولید و عرضه انواع مواد غذایی آسیب رسان به سلامت همانند نوشابه های گازدار، چیپس، پفک و ... در کشورهستیم.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس نهم، افزایش مالیات مواد غذایی آسیب رسان به سلامت را در کاهش مصرف بی‌تاثیر خواند و تصریح کرد: بهتر است به جای افزایش مالیات، این مواد غذایی مضر و بی‌کیفیت به طور کامل از چرخه تولید و مصرف حذف شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه تامین غذای سالم و ایمن باید جزو اولویت‌ها و دغدغه دولت باشد، تصریح کرد: تامین مواد غذایی سالم باعث کاهش و صرفه جویی هزینه های درمان و بیمه می شود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس نهم، محدودیت در تولید و مصرف مواد غذایی آسیب رسان به سلامت را در کشور ضروری خواند و تصریح کرد: از آنجایی که خروج مواد غذایی آسیب رسان به سلامت از چرخه تولید و مصرف به صورت دائمی امکانپذیر نیست لذا با ایجاد محدودیت  در تولید و عرضه می توان آنها را به تدریج از چرخه تولید و مصرف خارج کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت جلوگیری از صدور مجوز به احداث کارخانجات مواد غذایی آسیب رسان به سلامت تاکید کرد و افزود:  به خاطر عوارض ناشی از مصرف مواد غذایی آسیب رسان به سلامت،‌ بهتر است به افراد یا سازمان‌هایی که درصدد احداث کارخانجات موادغذایی مذکور هستند مجوز احداث داده نشود.

***افزایش مالیات راهکاری مقطعی

درهمین راستا یک عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ در خصوص افزایش مالیات مواد غذایی آسیب رسان به سلامت،‌ تصریح کرد: افزایش مالیات بر کالاهای آسیب رسان تاثیر چندانی در کاهش مصرف ندارد و بهتر است به طور کلی از چرخه تولید و مصرف حذف و خارج شوند.

احمد آریایی‌نژاد در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از صدور مجوز برای تولید محصولات آسیب رسان به سلامت، ادامه داد:‌ چرا با وجودی که به مضر بودن مواد غذایی آسیب رسان به سلامت واقف هستیم به آنها  مجوز تولید و مصرف داده می شود؟ چه لزومی دارد که کالاهای آسیب رسان در کشور تولید شود که برای کاهش مصرف مالیات آنها را افزایش دهیم؟

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش مالیات سیگار،‌ ادامه داد: برخی توجیه می‌کنند که برای جلوگیری از قاچاق سیگار آن را در کشور تولید یا مالیات آن را افزایش دهیم؛‌ اگر این کالا آسیب رسان است چرا ما باید عامل تولید آن باشیم؟ یعنی این توجیه علمی است که خودمان با تولید سیگار درکشور به هموطنان آسیب بزنیم که کشورهای خارجی آسیب نزنند؟

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر ضرورت خروج موادغذایی آسیب‌رسان از چرخه تولید و مصرف تاکید کرد و گفت: در راستای بهبود سلامت شهروندان، موادغذایی آسیب‌رسان به سلامت یکبار برای همیشه باید از چرخه تولید و مصرف خارج شوند.

آریایی نژاد افزایش مالیات بر کالاهای آسیب رسان را راهکاری مقطعی برای کاهش مصرف آنها خواند و بر ضرورت ارائه راهکارهای دائمی برای خروج این موادغذایی از چرخه مصرف تاکیدکرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس نهم، با اشاره به لیست موادغذایی آسیب رسان به سلامت، تصریح کرد: متاسفانه لیست مواد غذایی آسیب رسان به سلامت هنوز از سوی وزارت بهداشت تحویل مجلس داده نشده که امیدواریم این لیست هر چه سریعتر به مجلس ارائه شود.

وی با انتقاداز توزیع مواد غذایی آسیب رسان به سلامت در مدارس، یادآور شد: لیست موادغذایی آسیب رسان به سلامت باید از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار مدارس قرار گیرد که در بوفه مدارس نصب شود ولی متاسفانه نه تنها این لیست در بوفه برخی از مدارس نصب نشده بلکه مواد غذایی آسیب رسان به سلامت درمدارس به راحتی توزیع می شود و این عملکرد ضعیف به خاطر عدم نظارت،‌ بی توجهی به سلامت دانش‌آموزان و عدم توجه به قوانین مصوب است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ ادامه داد: متاسفانه بین فضای قانونگذاری و اجرا فاصله زیادی وجود دارد که به همین خاطر سازمان‌ها و دولت‌ها به راحتی از اجرایی شدن قوانین مصوب سرباز می‌زنند لذا باید عوامل اجرایی نشدن قوانین به صورت ریشه‌ای واکاوی شود که چرا سازمان‌ها بهانه‌های واهی را دلیل اجرا نشدن قوانین مصوب شده می‌دانند، باید دید که اگر قوانین مصوب کارآمد نیستند حذف شوند یا قوانین جدید جایگزین شوند اگر کارآیی لازم را دارند باید زمینه‌های اجرای آنها از سوی دولت و مجلس فراهم شود.

‌آریایی‌نژاد درخصوص افزایش مالیات موادغذایی آسیب‌رسان به سلامت،‌ تصریح کرد: افزایش مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان تاثیر چندانی بر کاهش مصرف ندارد و بهتر است به طور کلی از چرخه تولید و مصرف حذف و خارج شوند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت محدودشدن تولید و مصرف موادغذایی آسیب رسان به سلامت تاکید کرد وافزود: به خاطر آسیب و زیان‌های فراوانی که مواد غذایی آسیب رسان به سلامت برای اشخاص به همراه دارد لازم است درمصرف و تولید آنها محدودیت ایجاد شود تا با محدودیت  تولید و مصرف به طورکلی از چرخه تولید و مصرف حذف شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ‌ادامه داد: بهتراست تولیدکنندگان مواد غذایی آسیب رسان به سلامت، مصلحت گروهی، فردی،‌ جناحی و سیاسی را به سلامت مردم ترجیح ندهند.

***خمیر مرغ وتاج خروس

درهمین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ با انتقاد از تولید سوسیس و کالباس بی‌کیفیت در کشور،‌ تصریح کرد: باید با کارخانجات سودجویی که با تولید سوسیس و کالباس غیراستاندارد، سلامت شهروندان را به خطر می اندازند به صورت جدی برخورد کرد.

رسول خضری  با تاکید براینکه در تولید برخی از سوسیس و کالباس‌ها از تاج خروس و گوشت دورریختنی استفاده می‌شود،‌ افزود: متخلفان و سودجویان در فضاهای غیراستاندارد و زیرپله ای بدون رعایت اصول بهداشتی با استفاده از تاج خروس و گوشت دورریختنی در کشتارگاه های مرغ اقدام به تهیه خمیر مرغ کرده و آن را در تولید سوسیس و کالباس به کار می برند.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به افزایش مصرف سوسیس و کالباس در کشور، گفت: متاسفانه اکثر خانواده ها،‌ مخصوصا کودکان تمایل زیادی به مصرف سوسیس و کالباس دارند بدون اینکه از محتویات و چگونگی تولید آنها اطلاع کامل و درستی داشته باشند؛‌  البته برخی نیز آن را به صورت خام مصرف می کنند.

خضری با یادآوری سرطان‌زا بودن سوسیس‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی، تاکید کرد: از‌ آنجایی که به علت سهولت تهیه و ارزان بودن گوشت‌های فرآوری شده افراد بیش از حد مجاز از آنها استفاده می کنند بنابراین عوارض زیادی از جمله سرطان زایی را برای مصرف کنندگان به دنبال دارد؛‌ در حالیکه با تغییر فرهنگ غذایی،‌  آموزش و اطلاع رسانی درست می توان مصرف گوشت های فرآوری شده را در کشور کاهش داد.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس،‌ با انتقاد از تولید سوسیس وکالباس بی‌کیفیت در کشور،‌ تصریح کرد: متاسفانه از تاج خروس و گوشت مرغی که در کشتارگاه‌ها باید دور ریخته شود در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود که بسیار وحشتناک بوده و جای نگرانی دارد؛‌ لذا برای جلوگیری از این دست تخلفات،‌ باید با کارخانجات متخلف وسودجویی که با تولید سوسیس وکالباس غیراستاندارد، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند به صورت جدی برخورد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ بر ضرورت رعایت ضوابط و استانداردهای بهداشتی در تولید خمیرمرغ،  تاکید کرد وگفت: ضروری است دستگاه های نظارتی مانند سازمان دامپزشکی، غذا و دارو و استاندارد به جای اینکه تقصیرها را گردن یکدیگر بیندازند در راستای ارتقای سلامت شهروندان با همکاری و هماهنگی بیشتر نظارت بیشتری را بر تولیدکنندگان این محصول داشته باشند.

درهمین راستا عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان،‌ با انتقاد از استفاده از خمیرمرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی غیراستاندارد، گفت: مواد نگهدارنده موجود در فرآورده‌های غیراستاندارد و زیرپله‌ای احتمال بروز سرطان‌ دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

احمد آریایی‌نژاد ، برضرورت برخورد جدی وقاطع با تولیدکنندگان موادغذایی غیراستاندارد تاکید کرد وافزود: چرا باید عده‌ای سودجو با تولید محصولات غیراستاندارد و بی‌کیفیت با سلامت مردم بازی کنند و هیچ مسئولی پاسخگو نباشد؟ اگر سوسیس و کالباس ها بی کیفیت هستند چرا مجوز تولید و عرضه می گیرند؟ مسئولان ذی ربط چرا برندهای استاندارد را به شهروندان معرفی نمی کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم معرفی برندهای استاندارد سوسیس و کالباس از سوی مسئولان ذی ربط تاکید کرد وگفت: در راستای جلوگیری از ابتلای شهروندان به بیماری‌های گوارشی و شیوع سرطان‌ها ضروری است کیفیت فرآورده‌های گوشتی درجه بندی و همچنین مضرات استفاده از چنین غذاهایی مانند سیگار به شهروندان اطلاع رسانی شود.

آریایی‌نژاد با بیان اینکه مسئولان حوزه سلامت باید درخصوص سلامت موادغذایی با شهروندان صادق باشند، تصریح کرد: لازم است مسئولان واقعیت‌ها را در خصوص مواد غذایی و آشامیدنی بی‌کیفیت به شهروندان اطلاع رسانی کرده و از تولید دوباره آنها جلوگیری کنند؛ مسئولان نباید در این زمینه تنها شعار داده اما اقدامات عملی مناسبی را در جهت جلوگیری از تولید و عرضه نداشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از شیوع مصرف سوسیس و کالباس در کشور،‌ گفت: در حالی که بارها متخصصان و پزشکان در خصوص عوارض سوسیس،  کالباس، نوشابه و  سیگار به شهروندان هشدار دادند ولی متاسفانه افراد با استفاده بیش از حد، سلامت خود را به خطر می اندازند که شیوع سرطان ها نیزنتیجه بی توجهی به این امر است.

نماینده مردم ملایر در مجلس نهم، ادامه داد: با شیوع مصرف فست فودها و غذاهای آماده در کشور، تولید و عرضه سوسیس و کالباس های ناسالم و غیراستاندارد گسترش یافته و به دلیل قیمت پایین بازار مصرف بسیار خوبی در کشور پیدا کرده اند.

وی با اشاره به استفاده از مواد نگهدارنده در تهیه سوسیس و کالباس، تصریح کرد: متاسفانه مواد نگهدارنده موجود در فرآورده های غیراستاندارد و زیرپله ای احتمال بروز سرطان های دستگاه گوارش را افزایش می دهد بنابراین بهتر است مضرات و آسیب‌های ناشی از مصرف این فرآورده‌ها و همچنین نحوه تولید آنها به شهروندان اطلاع رسانی شود.

آریایی نژاد بر ضرورت برخورد قاطع با واحدهای غیرقانونی تولید خمیرمرغ تاکید کرد و گفت: عمده خمیر مرغی که در تولید فرآورده های گوشتی غیراستاندارد به کار برده می شود غیرمجاز و بی کیفیت است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی باید نظارت بیشتری بر تولید و عرضه فرآورده‌های گوشتی داشته باشند، تصریح کرد: در راستای بهبود سلامت شهروندان دستگاه ‌ای متولی باید نظارت بیشتری بر عملکرد کارخانجات سوسیس و کالباس داشته تا بتوانند به راحتی متخلفان را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

***وزارت‌بهداشت دربرابر محصولات آسیب‌رسان

درمقابل این اظهارات اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل کارگروهی برای بررسی محصولات آسیب رسان در وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: با تلاش های وزارت بهداشت این لیست اکنون در اختیار وزیر اقتصاد و امور دارایی قرار دارد تا به طور دقیق بررسی شود.

سید حسن قاضی زاده هاشمی در مورد ارایه لیست محصولات آسیب رسان به مجلس برای اخذ مالیات، تاکید کرد: با تلاش های وزارت بهداشت این لیست اکنون در اختیار وزیر اقتصاد و امور دارایی قرار دارد تا به طور دقیق بررسی شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: کارگروهی از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی برای بررسی این لیست تشکیل شد اما باتوجه به تغییر رئیس سازمان مالیاتی کشور کمی تشکیل این جلسات با تاخیر مواجه شد که به نظر می رسد به زودی این نشست ها برگزار شود.

درهمین حال معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر سازمان غذا و دارو به طور بسیار جدی در حال پیگیری سیاست های سلامت آفرین در محصولات غذایی است.

 ‌رسول دیناروند گفت: ضوابط و استانداردهایی تعیین‌شده که وجود آلاینده‌ها در غذاها به‌خصوص در غذاهای آماده و نوشیدنی‌ها به‌صورت چشمگیری کاهش‌یافته است.

دیناروند اظهار داشت: آلاینده‌هایی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم و ممکن است در فرآیند تولید تا توزیع در غذاهای آماده وارد شود شامل باقیمانده سموم، افزودنی‌های شیمیایی، رنگ‌های غیرمجاز، آنتی‌بیوتیک در فراورده‌های حاصل از دام، مواد بیولوژیک و مواردی ازاین‌دست می‌شود که این رویکرد یک رویکرد دائمی است و با جدیت در حال اجراست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سال جاری با اختصاص اعتبار قابل‌توجهی به شبکه‌های آزمایشگاهی، توانسته‌ایم بسیاری از آزمایشگاه‌های خود را تقویت کنیم تا سرعت و تشخیص آلاینده‌ها بالا برود.

دیناروند در مورد رویکرد دیگر سازمان غذا و دارو در حوزه غذا خاطرنشان کرد: این رویکرد نیز اهمیت بسیار بالایی دارد که بحث سلامت‌محوری در حوزه غذا است و کمک بسیار خوبی به مردم است تا به‌راحتی با توجه به شرایط خود و بر اساس علامت راهنمای تغذیه‌ای که بر روی محصولات درج می‌شود محصول غذایی خود را به‌درستی انتخاب و مصرف کند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر سازمان غذا و دارو روی این رویکردها تأکید زیادی دارد و بسیار جدی در حال پیگیری این سیاست‌های سلامت آفرین است.

همچنین رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر صحت و سلامت تولیدات خمیرمرغ، گفت: در خصوص معیارهای میکروبی و شیمیایی بین سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد اختلاف نظر وجود دارد که در آینده نزدیک رفع می‌شود.

مهدی خلج در خصوص نگرانی های موجود درباره کیفیت خمیرمرغ مصرفی برای تولید سوسیس و کالباس، گفت: درهمه دنیا اعم از کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی خمیرمرغ به عنوان محصولی بهداشتی تعریف شده و لذا مصرف می شود، در کشور ما نیز خمیر مرغ از مرغ پایان دوره‌، پس از اتمام دوران رشد در کشتارگاه های صنعتی گوشت طیور تحت نظارت کارشناسان بهداشتی سازمان دامپزشکی، استحصال و پس از خارج کردن امحاء و احشای آن، تهیه، تولید و بسته بندی می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با یادآوری اینکه خمیر مرغ برای مصرف انسانی مناسب است، تصریح کرد: ماده اولیه خمیر مرغ از مرغ تخم‌مرغ گذار است، این ماده یا به صورت گوشت مرغی به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار می‌گیرد و یا به خمیر مرغ تبدیل می‌شود.

وی افزود: در خصوص این فرآورده گوشتی وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی برای تبدیل به خمیر مرغ به توافق رسیده‌اند، اما در خصوص آیین کار و برخی معیارهای میکروبی و شیمیایی اختلاف نظر وجود دارد که در جلسات آتی، مورد نظر قرار خواهد گرفت.

خلج یادآور شد: مصوبات و اقدامات سازمان دامپزشکی بر اساس معیارهای جهانی علمی و مرتبط با آنهاست، آنچه اعلام می‌شود دارای پایه اصولی و بهداشتی است لذا خمیر مرغ بخشی از تولیدات و محصولات طیور است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی به لحاظ قانونی موظف به تشخیص اصول بهداشتی خمیر مرغ است، گفت: سازمان دامپزشکی به دنبال ایجاد تفاهم و حل مشکلات مردم است، در این مدت و تا سر رسید تفاهم نهایی تولیدات خمیرمرغ برای فرآورده‌هایی چون سوسیس و کالباس استفاده می‌شود و کار متوقف نشده ولی چون حجم تولید بیش از اسکلت مرغ گوشت گیری شده است لذا  خمیرمرغ راه میان بری است که استفاده را تسهیل و تسریع می کند.

وی گفت: افزایش کیفیت و سلامت فراورده های گوشتی حرارتی زیرنظر مسئولیت سازمان غذا و دارو است و سازمان دامپزشکی تنها در ارائه مواد اولیه که ریشه پروتئینی حیوانی دارد موظف به نظارت و بررسی است، در واقع با توجه به گزارش سازمان های نظارتی سازمان دامپزشکی هیچ مشکلی در فرآورده های گوشتی و مرغی وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، یادآور شد: اینکه گفته می شود از گوشت های فاسد و یا حیوانات غیرمجاز در سوسیس و کالباس استفاده می شود تنها یک بحث انحرافی است چراکه از گوشت حیواناتی که خارج از اصول علمی و تحت نظارت است استفاده نمی شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.