قدس آنلاین/ مهدی نصیری: شروع سال۱۳۹۵ با خبرهای خوبی برای سینمای ایران همراه بود. چند فیلم در سینماهای کشور توانستند رکورد فروش را بشکنند و در مجموع آماری که هفته به هفته از استقبال مردم از سینماها منتشر می‌شد نه تنها خبر از آشتی مردم با سینما می‌داد بلکه حتی توانست رقم فروش برخی فیلم‌ها را چند برابری نسبت به سال‌های قبل و درست در همین فصل افزایش دهد.

  صحنه‌ها به اندازه سالن‌ها شلوغ نیست

 آمارها دقیق نیست
در حالی که استقبال مردم از سینما در نخستین فصل سال جدید رونق قابل توجهی پیدا کرده است، تئاتر اما در رقابت با سینما چندان موفق نبوده است. هر چند که فروش تئاترها و استقبال مردم از نمایش‌های به اجرا در آمده، سال جدید هم نسبت به دوره گذشته سال94 رشد قابل توجهی داشته است. تئاتر سال95 حتی زودتر از سال‌های قبل و از هشتم فروردین فصل اجراهای خود را آغاز کرد و تئاتر شهر به عنوان مهمترین مجموعه تئاتری کشور از نخستین روزهای فروردین میزبان تماشاگران تئاتر بود. اما با این وجود هنوز هم نمی‌توان آمار تماشاگران و میزان فروش تئاتر را بطور دقیق با فروش سینماها مقایسه کرد. دلیل آن‌هم این است که همه تالارهای تئاتر بطور دقیق آمار تماشاگران را اعلام نمی‌کنند. در واقع تنها آماری که در این رابطه بطور دقیق اعلام می‌شود مربوط به تالارهای دولتی زیرنظر مرکز هنرهای نمایشی است و تالارهای خصوصی و نیمه خصوصی زیادی که در تهران فعالیت دارند، آمار دقیقی در این رابطه اعلام نمی‌کنند. ضمن اینکه اغلب آمار فروش نمایش‌ها مربوط به تالارهای نمایش تهران است.

 آمارها ناقص اما رضایت‌بخش
سالن‌های زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی که از هفته دوم فروردین کار خود را آغاز کرده‌اند، مجموعه تماشاگران خود را تا تاریخ ۲۷فروردین‌ماه اعلام کردند. مجموعه تئاتر شهر که تا اوایل اردیبهشت میزبان ۴ اثر نمایشی است، ۱۲هزار و ۴۶تماشاگر برای نمایش «چمدان» داشته است. «چمدان» به کارگردانی فرهاد آییش طی ۴۰ اجرا در سالن اصلی (579 صندلی) مجموعه تئاتر شهر توانسته 334 میلیون و 845 هزار تومان فروش داشته باشد. برای این نمایش ۸ هزار و ۳۴۱ بلیت تمام بها، ۶۳۲ بلیت نیم‌بها، یک هزار و ۳۱۳ بلیت تخفیف‌دار و یک هزار و ۷۶۰ بلیت مهمان ثبت شده است. نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» به کارگردانی امیر دژاکام که در تالار چهارسو (122 صندلی) روی صحنه است نیز طی ۱۶ اجرا یک هزار و ۶۹۹ تماشاگر داشته که مبلغ فروش آن 22 میلیون و 430 هزار تومان اعلام شده است. برای این نمایش یک هزار و ۱۰۲ بلیت تمام بها، ۳۹ بلیت نیم بها و ۵۵۸ بلیت مهمان ثبت شده است.  در تالار قشقایی (96 صندلی) نیز نمایش «ساعت بیست» کار علی موسویان طی ۱۱ اجرا ۵۳۵ تماشاگر داشته و مبلغ فروش آن 4میلیون و 250هزار تومان اعلام شده است. برای این نمایش ۱۸۹ بلیت تمام بها، ۴۷بلیت نیم‌بها و ۲۹۹ بلیت مهمان ارائه شده است.
نمایش «حساب پرداخت نمیشه» به کارگردانی کاوه مهدوی نیز در سالن سایه (۷۰ صندلی)، طی ۷اجرا ۵۲۱تماشاگر داشته است. فروش این نمایش 4میلیون و 185هزار تومان اعلام شده که ۱۸۲بلیت تمام‌بها، ۱۰بلیت نیم‌بها، ۱۱۵ بلیت تخفیف‌دار و ۲۱۴ بلیت مهمان را شامل می‌شود. در خانه نمایش اداره تئاتر نمایش
«فصل بهارنارنج» به کارگردانی غلامرضا عربی از ۱۶ تا ۲۷ فروردین‌ماه میزبان ۲۳۸ تماشاگر بوده است.
 رونق تئاتر در سالی که گذشت
در حالی که برخی سالن‌های تئاتر تاکنون تنها آمار تماشاگران سال گذشته را اعلام کرده‌اند و با وجود آنکه خیلی از تالارهای خصوصی آماری در این زمینه اعلام نکرده‌اند، برخی اطلاعات در زمینه تعداد مخاطبان در تالارهای دولتی مثل تالارهای مرکز هنرهای نمایش و تماشاخانه ایرانشهر نشان‌دهنده رشد صعودی آمار تماشاگران تئاتر و فروش بهتر تئاتر در سال گذشته هستند.
دست‌کم اطلاعات و آماری که یک ماه ابتدای سال و نیز یکسال گذشته درباره میزان استقبال تماشاگران از تئاتر منتشر شده نشان می‌دهد تئاتر هم در مقایسه با سینما روزهای بهتری را در مقایسه با دوره یکساله گذشته تجربه کرده است.  افزایش تعداد تماشاگران و‌ به تبع آن افزایش درآمد گروه‌های تئاتری، گسترش سالن‌ها و تماشاخانه‌های تئاتر، محک‌ زدن تجربه‌های تازه در اجرا و... از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که تئاتر در شش ماهه دوم سال گذشته و احتمالاً در روزهای پیش رو در حال تجربه کردن آن است. بنا به گفته مسؤولان تئاتری (و البته نه آمار و ارقام دقیق) چرخه مالی تئاتر در سال گذشته به حدود 30میلیارد تومان در سراسر کشور رسیده که در مقایسه با سال‌های گذشته نشان‌دهنده رشد صعودی برای این هنر بوده است. کیوان نخعی مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در این باره می‌گوید: خوشبختانه استقبال از نمایش های در حال اجرا نه تنها در ماههای اخیر بلکه در یکسال گذشته افزایش داشته است.

 سالن‏های تئاتر چندبرابر شده
وی می‏افزاید: نکته جالب‌تر این است که این رشد فروش نمایش ها با افزایش تعداد تالارهای نمایشی در تهران  همراه و همزمان بوده است. شاید تا پیش از این تصور
می شد که افزایش چشـمگیر تالارهـــای خصوصی نمایش باعث شود برخی تالارها با کمبود مخاطب مواجه شوند. در حال حاضر ما بیش از صد تالار نمایش در سطح شهر تهران و در نقاط مختلف داریم اما با این وجود هیچ یک از سالنها تاکنون دچار رکود فروش و عدم استقبال نشده‌اند.  
مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی می افزاید: در واقع افزایش تالارهای نمایش و تنوع تئاترهایی که به روی صحنه می‌روند فرصت انتخاب و گستره جغرافیایی تالارهای نمایش را وسعت داده و از این منظر می‌توان چشم انداز روشنی را در حوزه افزایش فروش نمایش‌هاو استقبال تماشاگران از تئاتر انتظار داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.