قدس آنلاین/ طیبه مروت : ماراتن انتخابات مجلس دهم که ۷اسفند۹۴ آغاز شده بود، بالاخره با مشارکت مردم در ۱۰اردیبهشت۹۵ خاتمه یافت و مردم برای دهمین دوره منتخبان خود را برای ۴سال حیات سیاسی و خدمت به وطن، راهی بهارستان کردند.

  «لابــی» ها حکم ریاست می دهند؟

گرچه اوایل خردادماه، کرسی‌های سبز مجلس ساکنان جدید خود را خواهد شناخت اما آنچه پیشِ‌روی مجلس آینده قرار گرفته است و برای مردم سرنوشت‌ساز خواهد بود، گرایش‌های سیاسی افرادی است که از طیف‌های مختلف سیاسی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، معتدلان یا مستقلان که در طناب‌کشی 2جریان اصلی سیاسی کشور به طرفین بازی کشیده می‌شوند، از این پس نقش مهمی در تصویب لوایح و قوانین اجرایی خواهند داشت، بنابراین آرایش سیاسی مجلس دهم که به دست مردم بر روی صفحه سیاست کشور نقش بسته فصل تازه‌ای از سیاست داخلی کشور را رقم خواهد زد.
اینک که انتخابات با هیاهوی گروه‏ها و آرایی که میزان است به پایان رسیده، ترکیب سیاسی پارلمان بیش از پیش در تعیین هیأت رئیسه و به تبع آن مناسبات دولت و مجلس نقش‌آفرین خواهد بود.

 اندر حکایت مسلّمات آقای رئیس!
از میان راه‌یافتگان به مجلس دهم، 155منتخب اصولگرا و مستقل(84 اصولگرا و 82 مستقل) و 122منتخب لیست امید که شامل اصلاح‌طلبان واعتدال‌گرایان است، ساکن ساختمان بهارستان شدند. این ترکیب سیاسی که به هزار قطعه از پازل می‌ماند، چه تأثیری بر انتخاب رئیس وهیأت رئیسه مجلس دهم چگونه خواهد گذاشت؟
محمدصالح جوکار؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه به «قدس» می‌گوید: برای تعیین رئیس و هیأت‌رئیسه مجلس به‌‎طور قطع لابی‌‎ها وارد عمل خواهند شد و این انتخاب به صورت تعاملی صورت خواهد گرفت و جریان‌های سیاسی بر اساس وزنی که در مجلس دهم کسب کرده‌‎اند، با یکدیگر توافق خواهد کرد.
نماینده مردم یزد در مجلس نهم با اشاره به چانه‌زنی‌های گسترده برای تعیین رئیس در گام اول سیاست‌های انتخاباتی اظهار می‌کند:آنچه مسلم است آقای لاریجانی بر صندلی ریاست تکیه خواهد زد.

 حکم آقای رئیس را چه کسی می دهد؟
عضو کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر اینکه این انتخابات درون‌پارلمانی بر تصمیم‌گیری‌های آینده مجلس ثأثیر خواهد گذاشت، می‌افزاید: مهمترین تأثیر این رویداد، تعامل مجلس و دولت است.
وی تأکید می‌کند: اینگونه نیست که مجلس یکپارچه باشد و قطعاً تعاملاتی بین هر 2جریان سیاسی برای تعیین رئیس روی خواهد داد که بر مواضع آینده مجلس بسیار تأثیرگذار خواهد بود. جوکار با بیان این مطلب که کسی که رئیس مجلس می‌شود، سعی‌اش مبتنی بر این است که سال آینده هم برای ریاست رأی بیاورد، می‌گوید: این رویکرد باعث می‌شود تا رئیس مجلس منتخب با هم‌پیمانانش با تعامل همراه شود. نماینده مردم یزد در مجلس نهم درباره لابی‌هایی که در تعیین رئیس و هیأت‌رئیسه تأثیر گذارند، توضیح می‌دهد: نقش لابی‌ها و اینکه آنها از بیرون مجلس نمایندگان را هدایت می کنند یا داخل، بستگی به استقلال نمایندگان راه‌یافته به مجلس دارد. اگر نمایندگان دارای وزن سیاسی بالا باشند خودشان تصمیم می گیرند.
وی در ادامه تصریح می‌کند: با توجه به اینکه افرادی که وارد مجلس شده‌اند سابقه اجرایی و سیاسی کمتری داشته‌اند، از جریان‌های سیاسی تأثیرپذیر خواهند بود. جوکار تأکید می‌کند: قطعاً جریان‌های سیاسی خارج از مجلس بر انتخاب درون مجلس تأثیرگذار خواهد بود.

 مزد همکاری با دولت
 عضو کمیسیون امنیت ملی درباره گرایش دولت درباره ریاست آینده و گمانه‌زنی‎هایی که بر تمایل دولت از ریاست لاریجانی بر مجلس بیان می‌شود، اظهار می‌کند: رئیس مجلس نقش مهمی در هدایت هیأت رئیسه دارد بنابراین برای دولت خیلی مهم است که چه کسی رئیس می شود. جوکار ادامه می‌دهد: اینکه آیا دولت در این خصوص از اصلاح‌‎طلبان حمایت خواهد کرد یا پشت پرده با طیف اصولگرای مرتبط با آقای لاریجانی تعامل خواهد کرد جای سؤال دارد.
وی با اشاره به انتخابات آینده ریاست جمهوری در سال96 تأکید می‌‎کند: آقای روحانی به رأی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده نیاز دارد بنابراین
نمی‏تواند اصلاحات را تنها بگذارد.  نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه همه این پدیده‌ها با هم مرتبط هستند، می‌افزاید: توافقی که برای ریاست مجلس رخ می‌دهد در سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری تأثیرگذار خواهد بود و هر تصمیمی که گرفته شود در آینده سیاسی جریان اصلاحات و اعتدال مؤثر خواهد بود چه موجب اتفاق آرای آنها شود و چه تفرق آرا. اما آنچه مسلم است اینکه برای دولت، گزینه‌ای بهتر از لاریجانی برای ریاست مجلس نخواهد بود زیرا آقای لاریجانی حتی در مواردی که حق مجلس بوده همراه دولت بوده است.
اما یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم، لاریجانی ریاست مجلس را برای دور بعد عهده دار باشد، می‌گوید: در مورد تمایل دولت برای ریاست هم با توجه به انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌ها و هماهنگی‌هایی که دولت و مجلس باید داشته باشند، فکر می‌کنم تمایل دولت با ائتلاف امید باشد.
فاطمه رهبر ادامه می دهد: اما اصولگرایان کاندیدای دیگری را غیر از آقای لاریجانی برای ریاست ندارند که در توانمندی با وی رقابت کند.

 سهم خواهی اصلاحات از دولت تدبیر
داستان گله‌مندی اصلاح‌طلبان از دولت روحانی به مصاحبه‌های عبدی و زیباکلام ختم نمی شود و نارضایتی رهبران اصلاحات از روی کار ماندن برخی استانداران و فرمانداران دولت قبل و برخی انتصاب‌ها و نیز سپردن
وزارت‏خانه مهمی مانند وزارت کشور به یک اصولگرای هم طیف لاریجانی، هم چنان پابرجاست. اما اینکه این گله‌مندی‌ها در انتخاب رئیس مجلس دهم تا چه اندازه تأثیرگذار است، موضوع مهمی است که توافق یا تقابل همراهان لیست امید برای آینده سیاسی خود رقم خواهند زد، یعنی انتخابات ریاست جمهوری.
جوکار در ادامه، انتخابات96 را مدنظر قرار می‌دهد و می‌گوید: در بین اصلاح طلبان افراد تندرویی وجود دارد که تبعات بدی برای جریان اصلاحات خواهد گذاشت و حتی این افراد بحث عبور از روحانی را مطرح می‌کنند. این واقعیتی است که باید در نظر داشته باشیم. ولی من معتقدم این جریانات سیاسی وابسته و پیوسته به آیت الله هاشمی هستند. وی تأکید می کند: تصمیمات آقای هاشمی برای دور بعدی ریاست جمهوری بر عناصر کلیدی و لیدرهای اصلاحات تأثیرگذار خواهد بود زیرا افراد اصلی اصلاحات تمام و کمال در اختیار آقای هاشمی هستند.
گلایه‌های دکتر عارف از دولت روحانی و نارضایتی طیفی از اصلاح طلبان به دلیل انتصاب برخی استانداران و فرمانداران، موضوع دیگری است که جوکار به آن اشاره کرده و می گوید: ممکن است سهم‌خواهی اصلاح طلبان از دولت و برآورده نشدن خواسته آنان به جدایی برخی از اصلاح طلبان از روحانی منجر شود.

 تقسیم قدرت یا پیشتازی در آینده، مسأله این است؟
وی در ادامه به ریاست احتمالی عارف و تقابل یا تعامل او با دولت اشاره کرده و تصریح می کند: آقای روحانی بدهکاری بزرگی به آقای عارف داشت که در سفر به استان یزد و تجلیل از دکترعارف آن را جبران کرد. به نظر می‌رسد در ظاهر نیز وعده و وعیدی برای ریاست مجلس به او داده شده بود. همچنین دولت در انتخابات 7اسفند و 10اردیبهشت سهم اصلاح طلبان را با همراهی با لیست اصلاح طلبان پرداخت کرد و بده بستان ها به خوبی انجام شده است.
وی می‌افزاید: اگر همراهی دولت نبود نتیجه انتخابات برای اصلاح طلبان به این شکل رقم نمی خورد.
جوکار با تأکید بر تأثیر عملکرد مجلس دهم بر انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌دهد:  ترکیب هیأت رئیسه و توانمندی آنها برای هدایت انتخابات آینده و نیز اهداف دولت و اصلاح طلبان برای انتخابات 96مهمتر از آن است که مناصب قدرت را بین خودشان تقسیم کنند. مطمئناً نگاه اصلاح طلبان و
دولتی‏ها به آینده است نه ریاست مجلس و تصمیمات فعلی آنها برای ماندن بر قدرت اتخاذ خواهد شد.
وی درباره جایگاه اصولگرایان در تصمیمات مهم آینده مجلس اظهار می‌کند: اصولگرایان در مجلس آینده به 2گروه تقسیم می شوند؛ یک جریان اصولگرای همراه با طیف آقای لاریجانی و دیگری جریانی که به صورت مستقل به کارخود ادامه می دهند و همان ترکیبی که در مجلس نهم داشتند را حفظ خواهند کرد، اما اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری به وحدت برسند محتمل است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.