تحولات لبنان و فلسطین

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 375548

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: کم شدن میزان آب بدن می‌تواند کُشنده باشد، از سویی، مطالعه جدیدی که در «ژورنال دانشکده تغذیه آمریکا» منتشر شد، نشان می‌دهد بیشتر افراد به دشواری می‌توانند تخمین بزنند که بدنشان برای عملکرد درست به چه میزان آب نیاز دارد. دو محقق از دانشگاه «نیوهمپشایر» آمریکا، راه ساده ای برای سنجش میزان آب بدن و توصیه‌هایی در زمینه آب دریافتی برای افراد سالم و فعال ارایه کردند.

آب خوردن زیاد هم کُشنده است!

به گفته کارشناسان، میزان آب کافی برای بدن یک فرد، به تغییرات مداوم دما و وزن بدن، شدت و طول مدت تمرینات ورزشی و نیز وعده های غذایی مصرف شده در طول روز بستگی دارد. 66 درصد بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد، اما این میزان می‌تواند به شکل‌های متفاوتی نوسان داشته باشد.
حفظ تعادل، نکته کلیدی در آبرسانی به بدن است؛ زیرا افراد ممکن است مایعات را کم یا با تأخیر دریافت کنند. اینکه این پرسش ساده را از خودتان بپرسید که «آیا من آب کافی می‌نوشم؟» راه ساده‌ای است که مشخص می‌کند، دریافت و دفع آب شما در طول روز میزان سالمی - معمولا 5/2 تا 4 لیوان آب (225 میلی لیتری)- هست یا خیر. براساس اعلام «کلینیک مایو» کمبود آب بدن می‌تواند به ایجاد برخی مشکلات جدی منجر شود. اگر زمانی که ورزش می‌کنید آب کافی ننوشید، ممکن است دچار تعریق شدید یا گرفتگی گرمایی عضلات شوید یا شوک گرمایی مرگباری را تجربه کنید. ورم یا ادم مغزی نیز می‌تواند اتفاق بیفتد؛ بدن وادار می‌شود آب بیشتری را به داخل سلول‌ها بکشد و سبب بادکردن و پاره شدن سلول های مغزی و در نهایت تخریب آن‌ها شود. همچنین امکان بروز تشنج برای افرادی که آب کافی
نمی نوشند، وجود دارد. الکترولیت‌ها، مانند پتاسیم و سدیم به انتقال علایم الکتریکی بین سلول‌ها کمک می‌کنند. اگر سطح الکترولیت‌ها به دلیل کم آبی متعادل نباشد، این علایم بدرستی ارسال نشده و علایمی نظیر انقباض غیرارادی عضلات، از بین رفتن هوشیاری و حتی تشنج  بروز خواهد کرد. «شوک هیپوولمیک» نیز از عوارض کم آبی بدن است. کم شدن حجم خون به دلیل آب کم بدن، باعث کم شدن اکسیژن و افت فشار خون می‌شود. از کار افتادن کلیه، کما و مرگ نیز از عواقبی هستند که می‌توانند برای کسانی که برای مدت‌های طولانی آب نمی‌نوشند، اتفاق بیفتند.
از سوی دیگر مصرف آب زیاد نیز می‌تواند قاتل انسان باشد. مسمومیت با آب مسمومیتی کُشنده است و وقتی اتفاق می‌افتد که الکترولیت‌ها از تعادل خارج شوند، درست مانند زمانی که بدن دچار کمبود آب است. کلیه‌ها سطح آب و نمک بدن را کنترل می‌کنند و دیگر مایعات، فیلتر شده و از بدن دفع می‌شوند. وقتی فرد در مدتی کوتاه آب زیادی می‌نوشد، کلیه‌ها نمی توانند به کار ادامه دهند. خون آبگین شده و آب اضافی آن خون را ترک می‌کند و وارد سلول‌ها می‌شود. سلول‌ها نیز بر اثر ورود آب مانند یک بالون باد کرده و همانند حالت کم آبی، تأثیرات جانبی زیادی ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.