استاد سطح عالی حوزه های قم گفت: در چنین روزی جهان بشریت متحول شد زیرا که عید مبعث، روز برانگیختگی برای زدودن رنج‌های و حجاب های ظلمانی بشر است.

 حجت الاسلام رفیعی: عید مبعث، روز برانگیختگی برای زدودن حجاب های ظلمانی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در ویژه برنامه جشن مبعث رسول الله(ص) که با حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی و خیل عظیمی از زائران و مجاوران بارگاه منور ثامن الحجج(ع) در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه مبعث زمینه غدیر و نزول قرآن است، اظهار کرد: وقتی روز مبعث رسول خدا(ص) از غار حراء پایین آمدند با جامعه ای روبرو بودند که بدترین سنتها، جاهلیت ها، تعصبات و بت پرستی در آنها نهادینه شده بود.
وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) 23 سال با فرهنگ بد این جامعه مبارزه کرد و با رفتار و خُلق الهی خویش، رذائل اخلاقی آنها را برچید تا آنجایی که همان مردم متعصب که به خاطر یک شتر چندین سال جنگ قبیله ای داشتند، خانه های خود را به یکدیگر انفاق کرده و در راه اسلام جانباز می شدند.

قرآن بهترین معرف رسول گرامی
این استاد حوزه علمیه، قرآن را بهترین معرف رسول گرامی اسلام معرفی و ابراز کرد: خداوند متعال در آیه 157 سوره مبارک اعراف، چهارده نکته بیان می کند که 10 مورد از آن مربوط اوصاف حضرت محمد(ص) و چهار نکته پایانی آن شامل وظائف مردم نسبت به رسول خدا(ص) می شود.
وی افزود: خدای متعال در توصیف حضرت محمد(ص) می فرماید که این مرد بزرگ تاریخ «نبی الله»، «رسول الله» و «امی» است، و أمی بودن به معنای آن است که ایشان بدون رفتن به کلاس درس و استاد داشتن، عالم بوده اند و اکنون نیز وجود 13 جلد حدیث از ایشان تایید کننده این مطلب است.
حجت الاسلام رفیعی اعلام کرد: چهارمین ویژگی پیامبر(ص) «وجود نام ایشان در کتب انجیل، زبور و دیگر کتابهای آسمانی» است اما متاسفانه در آن زمان یهودیان، پیامبر را یاری نکردند با اینکه آنها به خوبی می دانستند حضرت محمد(ص) همان پیامبر خاتم است.

اقامه امر به معروف و نهی از منکر
وی با بیان اینکه اقامه امر به معروف و نهی از منکر از ویژگی های حضرت محمد(ص) است، ابراز کرد: با فراموش کردن این فریضه الهی فحشاء در جامعه ترویج پیدا می کند، فحشاء جامعه را از ارزش های دینی تهی کرده و بنیاد خانواده را از هم می پاشد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اکنون خیلی شنیده می شود که آمار طلاق در کشور بالا رفته و برخی می گویند بخاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی است اما اتفاقا آمار طلاق در ثروتمندان بیشتر است، لذا یکی از علت های مهم طلاق همین ترک امر به معروف و نهی از منکر و از بین رفتن «حیا» بین زن و مرد جامعه است.
خطیب حرم مطهر رضوی تبیین احکام حلال و حرام را از ویژگی های پیامبر(ص) برشمرد و گفت: خدای متعال در روز مبعث 5 آیه بر قلب نازنین رسول خدا نازل کرد که یکی از آنها مربوط به علم است و این توجه خدا به علم، نشان از اهمیت و جایگاه علم و مردود بودن جهل دارد.
وی درباره وظائف مردم نسبت به پیامبر(ص) عنوان کرد: اولین وظیفه مردم، ایمان آوردن به پیامبر(ص) و هر آنچه که ایشان تشریع نموده می باشد، و «احترام به ایشان»، «یاری کردن» و «قرائت و تبعیت از قرآن» از دیگر وظائف مردم است.
یادآور می شود، در ابتدای این مجلس با شکوه ذاکران اهل‌بیت(ع) میرداماد، موید،ماهرخسار، احمد واعظی، ملائکه و عارف به مدیحه سرایی و مولودی خوانی در منقبت شخصیت نورانی رسول مهر و عطوفت؛ حضرت محمد مصطفی(ص) پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.