پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال١۴٠۳ که تلخ‌ترین پرونده جنایی معاصر را روایت می‌کند، در شبکه نمایش خانگی اکران می‌شود.

تلخ‌ترین پرونده جنایی معاصر به اکران آنلاین رسید/ «بی‌بدن» و حاشیه‌هایی که این فیلم به آن دچار شد

فیلم سینمایی«بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده بعد از فروش حدود ۴۷ میلیارد تومانی در شبکه نمایش خانگی اکران می‌شود.

«بی‌بدن» به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی که فیلمنامه آن توسط کاظم دانشی نوشته شده، فیلمی جنایی است که از  پرونده‌های قضایی الهام گرفته است.

داستان فیلم،قتل یک دختر توسط دوست پسرش و از بین بردن جسد اوست.جسدی که هرگز پیدا نشد و پسر به قتل محکوم شد.نقطه عطف داستان از این زمان آغاز می شود که ما شاهد تقلای خانواده قاتل برای گرفتن رضایت هستیم.

این فیلم با فروش حدود ۴۷ میلیارد تومانی، عنوان پرفروش‌ترین اثر اجتماعی امسال را به خود اختصاص داده و چهارشنبه، ۲۷ تیرماه ساعت ۲۰ در شبکه نمایش خانگی اکران می‌شود. در خلاصه داستان «بی‎‌بدن» که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نامزد دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردان اول شد. البته این فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور نیافت. 

الناز شاکردوست، سروش صحت، گلاره عباسی، نوید پورفرج، پژمان جمشیدی و مینا وحید بازیگران این فیلم هستند.

تلخ‌ترین پرونده جنایی معاصر به اکران آنلاین رسید/ «بی‌بدن» و حاشیه‌هایی که این فیلم به آن دچار شد

حاشیه‌ای که فیلم به آن دچار شد

در بهمن‌ماه سال 1402 و همزمان با اکران فیلم «بی‌بدن» در جشنواره  پدر و مادر غزاله شکور معترض شدند: «عنوان این فیلم از پرونده آرمان و غزاله گرفته شده و عوامل فیلم بدون اجازه از حریم خصوصی ما فیلم ساختند.» 

«داوود شکور»، پدر غزاله در پاسخ به این پرسش که چرا به فیلم «بی‌بدن» معترض هستید به «اعتماد» گفته بود: «قبل از ساخته شدن فیلم «بی‌بدن» بسیاری از کارگردانان با ما تماس می‌گرفتند و اعلام می‌کردند که می‌خواهند طبق پرونده غزاله و آرمان، مستند بسازند. یعنی به نوعی از ما اجازه می‌گرفتند، اما، چون تکرار این ماجرا به هر نحوی ما را اذیت می‌کند راضی نمی‌شدیم. حالا وقتی متوجه شدیم فیلم «بی‌بدن» بدون اینکه با ما مشورت شود، ساخته شده با آقای کاظم دانشی، فیلمنامه‌نویس این فیلم تماس گرفتیم، اما او به ما گفت فیلم «بی‌بدن» طبق پرونده جنایی آرمان و غزاله ساخته نشده و شاید فقط شباهت‌هایی وجود داشته باشد.»

این در حالی است که فیلمنامه‌نویس فیلم «بی‌بدن» در واکنش به ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه فیلم «بی‌بدن» با استناد به پرونده جنایی آرمان و غزاله ساخته شده را رد کرد. «کاظم دانشی» توضیح داده بود: «اینکه خانواده می‌گویند این فیلم بر اساس پرونده آرمان و غزاله ساخته شده، درست نیست. شاید فیلم شباهت‌هایی به پرونده داشته باشد، اما برداشتی از آن نشده است. قهرمان قصه «بی‌بدن»، مادر مقتول است و در آخر مخاطب با مادر مقتول همزادپنداری می‌کند. یک سری حدس و گمان‌هایی بر اساس عنوان فیلم زده شد که آن هم درست نیست. پدر غزاله با من تماس گرفت و گفت پرونده غزاله و آرمان تنها پرونده‌ای بود که جسد مقتول پیدا نشد پس عنوان «بی‌بدن» از پرونده آرمان و غزاله گرفته شده است. من هم گفتم؛ در پرونده بابک خرمدین نیز جسد خواهر و داماد خانواده هرگز پیدا نشد. در واقع تنها شباهتی که گمان می‌کنند فیلم براساس پرونده آرمان و غزاله ساخته شده همین عنوان فیلم است، اما همانطور که گفتم در خیلی از پرونده‌های جنایی جسد مقتول پیدا نشده است.» 

تلخ‌ترین پرونده جنایی معاصر به اکران آنلاین رسید/ «بی‌بدن» و حاشیه‌هایی که این فیلم به آن دچار شد

مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم «بی‌بدن» هم گفته بود: «نکته‌ای که وجود دارد این است که هر پرونده‌ای که ضریب رسانه‌ای بالاتری داشته باشد زودتر به ذهن مخاطب متبادر می‌شود به نظرم این فقط خطای دید است و داستان پرونده خانم غزاله شکور مدنظر ما نبوده است. در هر صورت خانواده حق دارند ناراحت باشند چون دخترشان دراین اتفاق فوت شده اما واقعا این گونه نبوده که ما از پرونده قتل دخترشان استفاده کرده باشیم.»

اما فیلم بی‌بدن اگرچه در داستان کلی و مفقود بودن جسد مقتول و نوع روابط به پرونده غزاله و آرمان شباهت دارد ولی در جزئیات تفاوت‌هایی مشخصی دارد؛ از جمله شواهد پرونده و حاشیه‌هایی که در طول صدور حکم رخ داد. صراحت پایانی فیلم در اشاره به مدل مفقود شدن جسد نیز در پرونده اصلی رخ نداده است. 

تلخ‌ترین پرونده جنایی معاصر به اکران آنلاین رسید/ «بی‌بدن» و حاشیه‌هایی که این فیلم به آن دچار شد

جمع ستارگان در «بی‌بدن»

بازیگران و ستاره‌های سینما برای بازی در «بی‌بدن» در این فیلم نقش‌آفرینی کردند. در بی بدن، بازیگرانی چون الناز شاکردوست،نوید پورفرج،سروش صحت،گلاره عباسی و پژمان جمشیدی به ایفای نقش می پردازند. اتفاقا منتقدان  به بازی‌های فیلم روی خوش نشان دادند و بازی درخشان بازیگران به غیر از سروش صحت را در این فیلم ستودند.

سروش صحت در نقش پدر ارغوان (مقتول)هر چقدر در مقام نویسندگی ‌و کارگردانی کاربلد است در بازیگری نابلد. تنها سکانسی که از اومی توان پذیرفت،سکانس رقص و حسرت از اینکه عروسی دخترش را نمی بیند.به قولی او خارج از اتمسفر فیلم است.در صورتی که نقش مقابل او الناز شاکردوست به عنوان مادر ارغوان بازی زیرپوستی و حسی دارد که بازی در این فیلم در کارنامه بازیگری‌اش نقطه عطف محسوب می‌شود.

گلاره عباسی در نقش مادر قاتل به خوبی از پس شخصیتی عاجز و درمانده بر آمده است. نوید پورفرج در نقش بازپرس یکی از برجسته‌ترین نقش‌ها و بازی‌های فیلم است و اما پژمان‌جمشیدی در کاراکتر پدر قاتل همانطور که در فیلم های کمدی یکه تاز است در این اثر به عنوان پدری که پسرش را فدای منفعت خودش می کند به خوبی توانمندی خود را ثابت کرده است وچون‌ نقشش در «علف‌زار» می درخشد.

تلخ‌ترین پرونده جنایی معاصر به اکران آنلاین رسید/ «بی‌بدن» و حاشیه‌هایی که این فیلم به آن دچار شد
نوید پورفرج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.