خبر فوری

قدس آنلاین-ایلام: استاندار ایلام گفت: تاریخ و پیشینه تاریخی استان ایلام به بلندای تاریخ ایران است.

تاریخ ایلام؛ به بلندای تاریخ ایران

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، محمدرضا مروارید در آیین بزرگداشت روز« ایلام » در بیست و نهمین نمایشگاه كتاب تهران، اظهار داشت: استان ایلام از نظر تاریخی و باستانی پیشینه ای طولانی دارد و آثار و بقایای باقی مانده از دوران كهن، نشان می دهد كه نخستین فعالیت های كشاورزی در حدود 7 هزار سال قبل در این استان انجام می شده است.

وی با بیان اینکه چندی پیش بازدیدی از برخی آثار تاریخی استان داشتم، افزود:  مسئولان ذیربط عنوان كردند که  این آثار مربوط به دوره اسلامی است ولی بررسی ها نشان داد كه پیشینه این آثار به دوره ساسانیان و اشكانیان بر می گردد.

استاندار ایلام با انتقاد از مدیران دولت قبل که تاریخ اشكانی و ساسانی در استان را به دوران اسلامی نسبت می دادند و اصرار داشتند اگر تاریخ آن را دوره اسلامی اعلام كنید، بودجه در اختیار شما قرار می گیرد، بیان داشت: اجتناب از بیان واقعیت و اصرار مسئولان وقت مبنی بر نادیده گرفتن بخشی از تاریخ این سرزمین نه تنها تأسف بار است بلکه موجب آزردگی خاطر ایلام و ایرانیان است.

محمدرضا مروارید با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، ایرانیان در بسیاری ار رشته های علمی و تخصصی جزء افراد سرآمد در دنیا هستند، یادآور شد: این ویژگی را می توان به استان ایلام نیز تعمیم داد و هم اكنون ایلامی ها در رشته های پزشكی و مهندسی از افراد نخبه و مطرح كشور هستند.

وی با بیان اینکه ایلام از نظر تعداد افراد تحصیل كرده به نسبت جمعیت، رتبه سوم كشور را داراست، تصریح کرد: استان ایلام هم اكنون نیز در زمینه كاهش بی سوادی جزو استان های برتر كشور بوده و بزودی شاهد ریشه كنی این معضل اجتماعی در این استان خواهیم بود.

* ایلام؛ مینیاتوری از فرهنگ ها

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: تاریخ ایران زمین با فرهنگ كهن و باستانی استان ایلام پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد.

سید عباس صالحی با بیان اینکه توجه به ویژگی های فرهنگی و تاریخی استان های مختلف كشور از مهم ترین رویكردهای بیست و نهمین نمایشگاه بزرگ كتاب تهران است، اظهار داشت: به همین خاطر امسال غرفه 10 استان در این نمایشگاه دایر شد كه ایلام یكی از این استان ها است.

وی  بیان داشت: هر برگی از تاریخ هزاران ساله این سرزمین را ورق می زنیم، نام و یادی از ایلام و تمدن كهن این دیار مشاهده می شود و نشانی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین ثبت و ضبط شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: استان ایلام با وجود جمعیت كم، شاهد حضور اقوام و طوایف گوناگون است و به جرأت می توان گفت مینیاتوری از فرهنگ ها و رسوم مختلف در این استان متجلی است.

سید عباس صالحی تصریح كرد: طبیعت زیبا و چشم نواز این استان تجلی جمال الهی است كه خود را به شیوه و اشكال مختلف بروز داده و این ویژگی را در كمتر مكان دیگری می توان مشاهده كرد.

وی با اشاره به اینکه مردمان این دیار در دوران دفاع مقدس با خلق حماسه ها و رشادت های كم نظیر دین خود را به نظام و انقلاب در حراست از كیان این مرز و بوم نشان دادند، خاطرنشان کرد: امروز نیز این استان دریچه ای برای رسیدن به میقات عشق ملت ایران (عتبات عالیات) است كه فرصتی مغتنم را در اختیار مردم این دیار برای پذیرایی از زائران حسینی فراهم كرده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به وجود مفاخر فرهنگی و علمی در این استان بر لزوم معرفی بیش از پیش این افراد در ابعاد ملی و بین المللی تاكید كرد.

گفتنی است روز شنبه 18 اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی كتاب بنام«  ایلام » نامگذاری شده بود و به همین منظور برنامه های مختلفی برای معرفی این استان در این نمایشگاه با حضور محمدرضا مروارید استاندار ایلام، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و جمعی از هنرمندان، ناشران، نویسندگان و شاعران این استان برگزار شد...

لازم به ذکر است که برگزاری نشست استان شناسی، برپایی نمایشگاه تلفیقی آثار خوشنویسی، عكاسی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، معرفی ایلام در حوزه پیشینه، قدمت و تاریخ، شعرخوانی شاعران، اجرای موسیقی سنتی، مقامی و آیینی و اجرای نمایش كوتاه طنز، تجلیل از هنرمندان، ناشران، شاعران و رونمایی از تازه های كتاب ناشران ایلام از جمله برنامه های این روز بود.

این آیین با همكاری موسسه فرهنگی، هنری فراسوی فصل پنجم هنر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برگزار شد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با حضور 2 هزار ناشر از ۲۷ كشور از 14 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی جدید شهر آفتاب تهران گشایش یافت و تا 25 اردیبهشت برای بازدید عموم مردم بویژه دوستداران كتاب دایر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.