تظاهركنندگان معترض به استیضاح 'دیلما روسف' رئیس جمهوری برزیل، در دستكم ۱۰ ایالت این كشور به خیابان ها ریختند.

تظاهرات گسترده در برزیل در حمایت از رئیس جمهوری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، پایگاه اینترنتی 'گلوبو'، تظاهركنندگان حامی دمكراسی، آمد و شد خودروها را در خیابان ها در دفاع از روسف، مختل و متوقف كردند.
تظاهركنندگان مخالف استیضاح روسف، یك بزرگراه مهم سائوپولو، شهر مهم این كشور را مسدود كردند.
این درحالی است كه خبرگزاری اروپاپرس گزارش داد: در مجموع 15 ایالت از جمله سائوپائولو و منطقه فدرال كه مركز اعتراضات حامیان و مخالفان استیضاح هستند، روز سه شنبه به صحنه تظاهرات گسترده در حمایت از روسف تبدیل شدند.بنا به این گزارش، این اعتراضات از سوی «جبهه مردمی» كه متشكل از جنبش های اجتماعی و شامل اصلی‌ ترین اتحادیه های كارگری برزیل هستند، افزون بر احزاب سیاسی چپگرا فراخوان شده بودند.
اكثر اعتراضات در جوی مسالمت آمیز و در میان شعارهای “استیضاح نه” برگزار شد و در برخی‌ دیگر، تظاهركنندگان مركز شهرهای بزرگ را مسدود كردند.
اما در نقاط اصلی‌ كشور نظیر برازیلیا، سائوپائولو و ریو دوژانیرو تظاهركنندگان، خیابان ها و جاده ها از جمله آنهایی كه به مهمترین فرودگاه ها منتهی می‌ شدند را مسدود و به پرتاب اشیاء آتشزا به سوی نیروهای امنیتی پرداختند كه آنها نیز با گاز اشك آور با تظاهركنندگان مقابله كردند.
تنش های سیاسی در برزیل به دلیل سردرگمی حاكم در روند استیضاح رو به افزایش است. در ساعت های اخیر، مجلس نمایندگان سعی‌ كرد روند استیضاح را متوقف كند اما مجلس سنا با متوقف كردن آن مخالفت كرد.
روز چهارشنبه مجلس سنا بحث در مورد استیضاح را آغاز خواهد كرد. برای اینكه استیضاح صورت گیرد، دست كم 41 نفر از مجموع 81 سناتور مجلس باید به آن رأی مثبت دهند.
به گزارش ایرنا «رنان كالیروس» رئیس مجلس سنای برزیل دوشنبه شب به وقت محلی ضمن اعلام مخالفت با تصمیم «والدیر مارانیون» رئیس موقت مجلس نمایندگان در باره لغو رأی گیری برای استیضاح روسف، اعلام كرد كه روند استیضاح وی ادامه خواهد یافت.
مارانیون روز دوشنبه اعلام كرده بود كه تصمیم گرفته است بخشی از درخواست «خوسه ادواردو كاردوزو» وكیل مدافع دولت را درباره ابطال جلسات روزهای 15 تا 17 آوریل (27 تا 29 فروردین ) مجلس نمایندگان كه در آن به نفع استیضاح روسف رأی داده شده بود، بپذیرد.
كالیروس در همین ارتباط گفت: تصمیم مارانیون، تصمیمی نابهنگام است كه هیچ جایگاهی‌ در روند دموكراتیكی ندارد و قابل قبول نیست.
رئیس مجلس سنا، تصمیم رئیس مجلس نمایندگان را خارج از زمان، قلمداد و اضافه كرد كه این تصمیم، هنگامی اتخاذ شده كه مجلس سنا از چندین هفته قبل بحث و گفت وگو در مورد این استیضاح را آغاز كرده است.
وی توضیح داد كه جلساتی در مجلس نمایندگان برگزار شده كه در آنها، تمامی گزارش های پرونده مورد بررسی قرار گرفتند؛ سپس یك كمیسیون ویژه انتخاب شد كه اساس های قانونی اتهامات را مورد تحلیل قرار داد و 10 جلسه كه مجموع مدت آنها به 70 ساعت رسید و در آنها به حرف های طرف مدافع از روسف و طرف شاكی‌ از وی، گوش داده شد.
كالیروس خاطرنشان ساخت: نمی‌ توانیم قبول كنیم كه به این شكل، دموكراسی را به بازی بكشند یا كه روند را به تعویق اندازند. افزون بر آن، مسئولیت رئیس مجلس سنا این نیست كه در مورد عادلانه یا نا عادلانه بودن روند، تصمیم بگیرد؛ زیرا همانطور كه دیوان عالی‌ تصمیم گرفته، همه نمایندگان مجلس سنا در مورد این مسأله تصمیم خواهند گرفت.
به گفته وی، هیچ تصمیم انفرادی نظیر تصمیم اتخاذ شده از سوی مارانیون نمی‌ تواند بر تصمیم مجلس نمایندگان كه با 357 رأی از مجموع 513 رأی ممكن به نفع آغاز روند استیضاح رأی دادند، تحمیل شود.
قرار است سنا روز چهارشنبه و بر اساس رأی موافق 15 نفر از نمایندگان عضو گروه 20 نفره كمیسیون ویژه سنا، استیضاح روسف را بررسی كند.
مارانیون كه یكی‌ از حامیان روسف است، در حالی‌ هفته گذشته به ریاست مجلس رسید كه دیوان عالی‌ برزیل تصمیم گرفته بود «ادواردو كانیا» رئیس مجلس و طرفدار استیضاح روسف را به دلیل استفاده از مقام خود برای منافع شخصی، بركنار كند.منتقدان روسف، وی را به ارائه اطلاعات نادرست و حسابداری غیرقانونی برای پنهان كردن نتایج دولتی درسال های 2014 و 2015، تغییر بودجه، انباشته كردن بدهی و دریافت وام هایی از بانك های دولتی متهم كرده و خواستار استیضاح او هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.