رئیس اتاق تهران گفت: زمینه های بسیاری برای سرمایه گذاری مشترک میان ایران و هند وجود دارد که یکی از نمونه های آن ترانزیت است، همچنین پروژه های نفتی، صنعتی، توسعه میدانهای گازی و داروسازی نیز می تواند محور همکاریهای دو طرف باشد.

پروژه های نفتی می تواند محور همکاریهای ایران و هند باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران امروز (شنبه، ٢٥ اردیبهشت ماه) در ابتدای نشست هیئت تجاری اتاق بازرگانان هند در محل اتاق تهران با بیان این که اتاق تهران از ابتدایامسال، چند هیئت از هند را میزبانی کرده است، گفت: ایران و هند در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روابط عمیقی با یکدیگر دارند؛ این  دو کشور سالها با هم در ارتباط بودند. در این سال ها نیز ایرانیها  و  هنها به کشور یکدیگر مهاجرت کرده و برای خود  کسب و کار ایجاد کرده اند.

 
وی افزود: حجم روابط تجاری دو کشور به حدود ١٥ میلیارد دلار می رسد اما مراودات ایران و هند می تواند بیش از آنچه اکنون به ثبت رسیده،گسترش یابد.
 
رئیس اتاق تهران با بیان این که با وجود تشدید تحریمها، همکاریهای ایران و هند قطع نشده است، ادامه داد: اکنون که تحریمها لغو شده است، اتاقهای بازرگانی دو کشور می توانند در ارتقا سطح مناسبات دو کشور موثر باشند. اتاق تهران تعداد زیادی شرکت و هلدینگ بزرگ را در عضویت دارد و امیدواریم بتوانیم با همکاری اتاق تجارت بمبئی، همکاریهای بسیاری را آغاز کنیم.
 
خوانساری از سرمایه گذاریهای هند در چابهار به عنوان یکی از مصادیق همکاریهای مشترک یاد کرد و گفت: البته سرعت پیشرفت پروژه چابهار تا حدودی کند است و باید تلاش کنیم، سرعت سرمایه گذاریها افزایش یابد.
 
وی افزود: یکی از مسائل پیش روی سرمایه گذاری، مشکلات بانکی است و باید تلاش کنیم هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.

رییس اتاق تهران با اشاره به بدهی ٦,٥ میلیارد یورویی هند به ایران گفت: مقامهای هندی اعلام کرده اند که فرآیند انتقال این وجوه به ایران در حال انجام است.

خوانساری نسبت به پذیرش هیئتهای تجاری هند ابراز آمادگی کرد و گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود در دو کشور به نظر می رسد، زمان مناسبی است که سرمایه گذاریها را آغاز کنیم؛ بویژه اینکه ایران به عنوان کشوری امن در منطقه محسوب می شود و به دلیل موقعیت سوق الجیشی آن که بر سر کریدور شمال و جنوب واقع شده است، می تواند به عنوان مسیر انتقال کالاهای هندی به اروپا و آسیای میانه مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین همکاری هند با ایران می تواند شامل سرمایه گذاری در کشور ما و صادرات به سایر کشورها نیز باشد.
 
رئیس اتاق تهران سپس به ظرفیتهای کشور هند اشاره کرد و گفت:«هند نیز با جمعیت زیاد و تحصیل کرده ای که دارد اکنون با عنوان یکی از اقتصاد های نوظهور با اقتصادهای بزرگ  در  رقابت است و پیش  بینی می شود که تا سال ٢٠٢٥ در جایگاه  سومین یا چهارمین اقتصاد جهان بایستد.
 
وی گفت: روابط ایران و هند در سالهای گذشته تنها به خرید و فروش کالا معطوف بوده است در حالی که اکنون برای تحکیم روابط باید به سمت  سرمایه گذاریهای مشترک  حرکت کنیم. البته زمینه های بسیاری برای  سرمایه گذاری وجود  دارد که یکی از نمونه های آن ترانزیت است. همچنین پروژه های نفتی، صنعتی، توسعه میدانهای گازی و  داروسازی نیز می تواند محور همکاری های مشترک باشد.
 
خوانساری تاکید کرد: اگر مشکلات بانکی برطرف شود می توانیم همکاریهای مشترک را آغاز کنیم.
 
در ادامه این نشست سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز با اشاره به دستاوردهای سفر هیئت تجاری ایران در سال ٢٠١٤ به هند گفت: در این سفر تعاملاتی در زمینه توسعه فعالیتهای بانوان کارآفرین و انتقال تجربه ها میان دو طرف برقرار شد که این تعاملات همچنان تداوم دارد.
 
وی از رئیس اتاق بازرگانان هند درخواست کرد که اتاق تهران را در جریان برنامه ها و نشستهای تشکل بانوان کارآفرین هند قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.