یک روزنامه آلمانی از افزایش مخالفت‌ها با پیمان تجارت آزاد دو سوی آتلانتیک و برگزاری اعتراضاتی علیه این پیمان در ایالت زاکسن آلمان خبر داد.

اعتراضات علیه پیمان تجارت آزاد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهد بی‌توجه به اعتراضات شدیدی که علیه پیمان تجارت آزاد اروپا ــ آمریکا موسوم به "تی‌تی‌آی‌پی" وجود دارد تا پاییز سال جاری آن را به نتیجه برساند.

"گونتر اوتینگر"، کمیسر آلمانی اتحادیه اروپا روز گذشته در سخنانی در لایپزیگ اعلام کرد که پیش‌نویس پیمان تجارت آزاد با آمریکا در ماه اکتبر انتظار می‌رود. وی اطمینان داد که به مسائل حفاظت از محیط زیست، مصرف کننده و داده‌ها کاملاً احترام گزارده خواهد شد.

به‌نوشته این روزنامه آلمانی در ایالت زاکسن حدود هزار نفر علیه قرارداد تجارت آزاد اروپا با آمریکا اعتراض کردند.

این در حالی است که وزیر اقتصاد آلمان نیز همواره فاصله بیشتری از این پیمان تجاری می‌گیرد.

"زیگمار گابریل"، معاون مرکل و وزیر اقتصاد آلمان که ریاست حزب سوسیال دموکرات را هم به‌عهده دارد انتقاد شدیدی به استراتژی مرکل در مذاکرات درباره پیمان تجارت آزاد با آمریکا وارد کرده است.

معاون مرکل اظهار داشت که این نادرست بود که صدراعظم آلمان در شور و اشتیاق سفر اوباما به هانوفر اعلام کرد که "ما می‌توانیم مذاکرات درباره پیمان تجارت آزاد با آمریکا را در هر صورت در سال جاری میلادی نهایی کنیم" و حالا هم یک بار دیگر این گفته خود را تکرار کرده است.

مرکل و اوباما در آوریل گذشته در دیداری در هانوفر آلمان بر لزوم نهایی کردن پیمان تجارت آزاد دو سوی آتلانتیک تا پایان سال جاری میلادی تأکید کردند.

صدراعظم آلمان در نشست اخیر جی‌هفت در ژاپن بار دیگر بر این مسئله تأکید کرد.

چندی پیش سازمان صلح سبز در گزارشی اسنادی درباره مذاکرات پیمان تجارت آزاد اروپا ــ آمریکا را افشا کرد که نشان از فشار بالای آمریکا بر اروپا و اختلاف نظرهای این دو در زمینه‌های مختلف داشت.

این در حالی است که"کریستین اشمیدت"، وزیر کشاورزی آلمان از حزب سوسیال مسیحی اعلام کرده است: شانس موفقیت تی‌تی‌آی‌پی بالا می‌رود. استانداردهای ما قابل مذاکره کردن نیست؛ اما کسی که از این رقابت گریزان است در اصل بازنده است.

رئیس فراکسیون سبزهای پارلمان آلمان به این موضع‌گیری اشمیدت انتقاد سختی وارد کرده و اظهار داشته است که کشاورزی اروپایی در سایه این پیمان تجاری زیان می‌بیند.

اتحادیه‌های مختلف آلمان نیز خواستار شروع مجدد مذاکراتی تازه در این باره هستند.

رئیس اتحادیه کارگری آلمان در این باره اظهار داشت که تی‌تی‌آی‌پی آن‌گونه که حالا درباره آن مذاکره می‌شود به موفقیت نمی‌انجامد و قطعاً تا پایان امسال نهایی نمی‌شود. وی پیشنهاد داد که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با دولت جدید در این کشور از ابتدا در این باره مذاکره شود.

وی وعده‌های رشد و اشتغال بیشتر در سایه این قرارداد را گمراه کننده دانست.

اتحادیه اروپا و آمریکا از اواسط سال 2013 درباره پیمان تجارت آزاد دو سوی آتلانتیک موسوم به تی‌تی‌آی‌پی با هم مذاکره می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.