قدس آنلاین- تبریز: معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت بازنگری در رویکردهای توسعه روستایی، گفت: طرح‌های توسعه روستایی با رویکرد جلوگیری از مهاجرت روستاییان اجرا شود.

توسعه طرح‌های روستایی با رویکرد جلوگیری از مهاجرت اجرا شود

به گزارش قدس انلاین از تبریز، محمدصادق پورمهدی در نشست هماهنگی و بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در ارتباط با پروژه‌های عمران و توسعه روستایی، اظهار داشت: با وجود اینکه در سال‌های اخیر به ویژه در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در توسعه زیرساخت‌ها و عمران و آبادی روستاها صورت گرفته اما آن گونه که انتظار می‌رفت این فعالیت‌ها نتوانسته روند مهاجرت‌ها را متوقف و انگیزه‌های لازم را برای ماندن در روستا فراهم کند.

وی گفت: در اجرای پروژه‌های عمران روستایی همواره باید این پرسش مد نظر مسوولان و مدیران باشد که خروجی خدمات تا چه میزان می‌تواند به اشتغال‌زایی و ماندگاری روستاییان کمک کند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ما باید در روستاها زیرساخت‌ها و بسترها را به گونه‌ای مهیا کنیم که نتیجه آن ماندن روستایی در روستا باشد و در یک حالت ایده‌آل مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را رقم بزند.

پورمهدی گفت: هر یک از مناطق روستایی به فراخور موقعیت جغرافیایی خود دارای ظرفیت‌های بالقوه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند و باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و در جهت توسعه و عمران و آبادی خود روستا به کار بگیریم.

وی در این ارتباط از کاشت سماق در مناطق روستایی هوراند و انار در کلیبر به عنوان نمونه‌ای از ظرفیت‌های بالقوه روستایی برای اجرای برنامه‌های توسعه نام برد و از دهیاران خواست با نگاه توسعه‌گرا و در هماهنگی کامل با فرمانداران و بخشداران برنامه‌های توسعه روستاها را پیش ببرند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی بر روان‌سازی خدمات‌رسانی، حذف بروکراسی اداری و نیز آسان کردن فرایندهای پرداخت تسهیلات به کشاورزان و روستاییان تاکید کرد و خواستار فعال کردن کارگروه توسعه روستایی و عشایر استان شد.

وی گفت: در ارتباط با برنامه‌های توسعه روستایی، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مسوول است، اما همه دستگاه ها موظف هستند و باید با هماهنگی این دفتر در پیشبرد برنامه‌های توسعه و اقتصادی کردن روستاها به وظایف سازمانی خود عمل کنند.

دراین نشست که با حضور مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های مسوول در حوزه عمران روستایی برگزار شد ضمن بررسی و مرور عملکردها و فعالیت‌های انجام یافته، راهکارها و روش‌های جدید برای دست‌یابی به هدف‌های توسعه در روستاها و بالا بردن سطح کیفیت خدمات در روستاها ارایه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.