یکی از موضوعات مهم در ایجاد آلودگی هوا و افزایش ترافیک به ویژه در ورودی چناران به سمت مشهد، تردد تریلرها و کامیون‌های حمل بار صادراتی است که به منظور صدور بارنامه به سمت مشهد حرکت و تردد می‌کردند.

معضلات ترافیکی محور غرب مشهد کاهشی می‌شود

به گزارش قدس خراسان، یکی از موضوعات مهم در ایجاد آلودگی هوا و افزایش ترافیک به ویژه در ورودی چناران به سمت مشهد، تردد تریلرها و کامیون‌های حمل بار صادراتی است که به منظور صدور بارنامه به سمت مشهد حرکت و تردد می‌کردند و به منظور کاهش همین معضلات، امکان صدور مجوز بارگیری در کارخانه‌های بزرگ فراهم شده است.


علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: با توجه به وجود کارخانه‌های بزرگ در محور غرب استان، یکی از مشکلات واحدها صدور بارنامه برای کامیون‌های حمل بار بود که این مشکل هم با پیگیری‌های انجام شده از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برطرف شد و در حال حاضر بارنامه کامیون‌های حمل مواد اولیه یا محصولات هر کارخانه در همان محل کارخانه صادر می‌شود و برای برخی از کارخانه‌های بزرگ، مشکل صدور بارنامه حل شده است.

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: کامیون‌هایی که می‌خواهند مواد اولیه به داخل کارخانه بیاورند یا محصول از کارخانه‌ خارج کنند، لازم است بارنامه داشته باشند. بعضی کارخانه‌ها روزانه ۶۰ کامیون یا حتی بیشتر را بارگیری می‌کنند و ورود این حجم کامیون به شهر مشهد برای گرفتن بارنامه، جز ایجاد آلودگی هوا، استهلاک جاده، ترافیک، تصادفات و سایر مسائل، آسیب‌های زیادی داشت که با تسهیل این امر دیگر نیاز به طی مسیرهای اضافه نیست و کامیون‌ها با گرفتن بارنامه از داخل کارخانه به طور مستقیم به سمت مقاصد صادراتی خود حرکت می‌کنند. پیگیری این موضوع به دلیل مشکلات زیاد در این زمینه بود که با درخواست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، متولیان امر اجازه دادند به تشخیص انجمن مربوط در همان کارخانه‌ای که حجم کارش بالاست، مجوز لازم صادر شود.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره انتقال بازدید چشمی کامیون‌های حمل گاز مایع به مقاصد صادراتی که در تهران انجام می‌شود و از موضوعات مورد پیگیری قدس خراسان است، عنوان کرد: ۱۰هزار کامیون حمل بار در شرق کشور برای گرفتن مجوز درگیر این فرایند هزینه‌بر و مستهلک‌کننده هستند. پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شده و با وجود اینکه هیچ قانون یا دستورالعمل مشخصی وجود ندارد، این فرایند وقت‌گیر و آسیب‌زا همچنان ادامه دارد.

لبافی گفت: با وجود اینکه همه تست‌های لازم برای این کامیون‌ها در مشهد و استان صورت می‌گیرد؛ اما رانندگان مجبور هستند مثل بیماری که نتیجه آزمایش خود را حضوری نزد پزشک می‌برد، به تهران مراجعه کنند و فقط نتایج تست‌ها و آزمایش‌های انجام شده در مشهد را به صورت حضوری در تهران ارائه دهند و مجوز لازم را دریافت کنند. این موضوع با همه پیگیری‌های انجام شده از سمت استانداری و دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از وزارتخانه مربوط و نامه‌نگاری به شخص وزیر هنوز به نتیجه نرسیده که امیدواریم پیگیری‌ها در این زمینه نتیجه دهد و این فرایند آسیب‌زا نیز رفع شود.

ایجاد پایانه صادراتی؛ مقدمه شکوفایی محور غرب
وی درباره ایجاد پایانه صادراتی چناران خاطرنشان کرد: محور غرب تا بجنورد به دلیل وجود کارخانه‌های متعدد، جایگاه ویژه‌ای در تولید و صنعت استان و کشور دارد که بعضی از این واحدها دارای برند ملی بوده و به دنبال این هستند تا پایانه صادراتی چناران راه‌اندازی شود. پایانه‌های صادراتی در واقع عامل تحرک، توسعه و تضمین بازار برای ایجاد توسعه صنایع هستند و یکی از مطالبات جدی صاحبان صنایع در استان‌ها و شهرهای مختلف، ایجاد این پایانه‌هاست.

علی‌اکبر لبافی با اشاره به نقش پایانه‌های صادراتی افزود: این پایانه‌های صادراتی مأموریت‌ها و وظایفی برای صنایع منطقه خودشان دارند که شامل حمل، تأمین امکانات مناسب برای استقرار دفاتر سازمان‌های مرتبط دولتی و تشکل‌های مرتبط مانند گمرک، بانک، استاندارد، قرنطینه، شرکت‌های حمل و نقل نمایندگان اتاق‌های مختلف و شرکت‌های بازرسی است و در محل پایانه‌ها تجمیع می‌شوند تا این دفاتر سازمان‌ها و تشکل‌ها برای ارائه خدمات مختلف در این مکان استقرار پیدا کنند.

وی تأمین زیرساخت‌های تجارت بین‌المللی از طریق استقرار دفاتر صادرکننده داخلی و خریداران داخلی در محل پایانه‌های صادراتی را بخش دیگری از وظایف این پایانه‌ها دانست و اضافه کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها، تجهیزات تخلیه، بارگیری، حمل و نقل، خدمات رفاهی و بهداشتی و امکانات اداری و مالی بخش دیگری از موارد مد نظر است که در پایانه‌های صادراتی مستقر می‌شوند تا خدمات مورد نیاز را به بهره‌برداران خود ارائه دهند.

پایانه‌های صادراتی، منشأ تسهیل‌گری در صادرات
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، وجود سالن‌های برگزاری گردهمایی‌ها، نمایشگاه‌های تبلیغات محصولات و  بسته‌بندی را از دیگر موارد تسهیل‌کننده در بخش صادرات عنوان کرد و گفت: همه این موارد مباحث تسهیل‌گری است که برای صنایع مستقر در یک منطقه در پایانه‌های صادراتی وجود دارند و باید انتهای این فعالیت‌ها منجر به صادرات و بازاریابی پایدار در بازار شود.

لبافی ضمن تأکید بر فعالیت گسترده بخش خصوصی در حوزه اقتصاد استان تشریح کرد: در خراسان رضوی چند پایانه صادراتی از جمله نیشابور داریم؛ اما در بحث ارائه خدمات، این پایانه‌ها باید در محلی ایجاد شوند که بیشترین تجمع مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی از جمله برندهای ملی وجود داشته باشند.  

وی ادامه داد: محور غرب به خصوص چناران رو به توسعه صنعتی است و تا قوچان این محور بیشترین تمرکز صنعتی را در استان دارد. از سه یا چهار سال پیش مبحث ایجاد پایانه صادراتی چناران پیگیری شد تا با صدور مجوزهای لازم، یک پایانه صادراتی در شهرستان چناران ایجاد شود.

لبافی افزود: طی دو سه سال گذشته این طرح در کمیسیون صادرات استان تصویب شد؛ ولی سازمان توسعه تجارت به عنوان مرجع صدور چنین مجوزهایی برای صدور مجوز مقاومت می‌کرد تا اینکه متولیان این موضوع در چهار ماه گذشته این مسئله را در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کردند و درخواست دادند از طریق شورا صدور مجوز ایجاد پایانه صادراتی چناران پیگیری شود.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در ادامه این موضوع در جلسه صد و شانزدهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حضور استاندار خراسان رضوی با ادله محکم مطرح شد و در نهایت شورا برای پیگیری موضوع به جمع‌بندی رسید و همزمان هم از اداره کل صمت و هم از طریق استانداری با سازمان توسعه تجارت مکاتبه شد. پس از دو ماه و نیم پیگیری توسط استانداری، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و اداره کل صمت، سازمان توسعه تجارت با این طرح موافقت کرد و مجوز آن ابلاغ شد.

لبافی پایانه صادراتی را منشأ بسیاری از ظرفیت‌های خوب صادراتی دانست و در پایان گفت: با ایجاد زیرساخت‌های عنوان شده و تجمیع آن‌ها در یک محل، صادرات واحدهای تولیدی به ویژه در محور غرب تسهیل می‌شود و تسهیل‌گری خوبی در منطقه رقم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.