قدس آنلاین/ آرش ‏خلیل‏ خانه : کنفرانس پاریس برای ارایه ‌راهکاری جدید به منظور ازسرگیری مذاکرات سازش و صلح میان اعراب و اسرائیل با همه چاشنی‌های عربی و اروپایی که برای خوش‌کردن آن به مذاق طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی بکار گرفته شد بی نتیجه پایان یافت و تنها قرار شد نشست دیگری پیش از پایان سال جاری میلادی که احتمالاً با حضور دو طرف مناقشه خواهد بود این بار در خاورمیانه برگزار شود.

 پایان بی نتیجه نشست پاریس برای تحقق طرح سازش

کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه و همچنین کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل در این نشست حضور داشتند. شاید مهم‌ترین و واقع‌گرایانه‌ترین بخش از بیانیه پایانی این نشست ابراز نگرانی ملایم کشورهای حاضر در آن نسبت به ادامه سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بود که به باور آنها امکان سازش و تشکیل مسالمت‌آمیز دو کشور فلسطین و اسرائیل را از بین می‌برد.

 طرحی برای تضعیف مقاومت
مذاکراتی که در ابتدای دولت دوم باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان آغاز شد، دو سال است که شکست خورده است.
در این مدت فرانسه ابتکار عمل را به دست گرفته و تلاش کرده تا منجی مذاکرات سازش باشد. دولت اولاند تلاش می‌کند تا با اعمال فشار بین‌المللی دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را وادارد به راهکار دو دولتی و تشکیل کشور فلسطینی در اراضی 1967 تن دهند، اما آنچه این طرح را به خطری بزرگ برای فلسطینی‌ها بدل می‌کند موضوع مبهم مانده وضع قدس، نادیده گرفته شدن حق بازگشت آوارگان فلسطینی و خلع سلاح گروه‌های مقاومت است.
برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی میدان‌دار بخشی از این طرح هستند تا موضوع آوارگان را با اسکان آنها در کشورهای دیگر و با هزینه عربستان،به نفع رژیم صهیونیستی ختم کنند. اما ظاهراً تل آویو به این هم قانع نیست و نمی‌خواهد شهرک‌های کرانه باختری را از دست بدهد و قطعنامه شورای امنیت و توافق اسلو در مورد تشکیل فلسطین در اراضی 1967 را بپذیرد.
از اینرو طرح پاریس نه تنها یک نقشه زیرکانه برای ایجاد اختلاف و تشدید شکاف بین گروه‌های فلسطینی و کشورهای عربی است که می‌کوشد گروه‌های مقاومت را تضعیف کند، بلکه مانوری سیاسی است تا طرف فلسطینی را وادار کند به مذاکره مستقیم و به دادن امتیازهای بیشتر با رژیم صهیونیستی تمایل پیدا کند.
از همین رو است که نتانیاهو پس از برگزاری نشست پاریس هم هنگامی که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه برای ارایه گزارش نشست پاریس با وی تماس گرفتند با رد طرح پاریس خواستار تلفیق آن با راهکار صلح عربی و مذاکرات مستقیم با محمود عباس شد و حتی با ایده فرانسه جهت راه‌اندازی گروه‌هایی برای بررسی تدابیر امنیتی یک توافق صلح هم مخالفت کرد.
طرح صلح عربستان تأکید می‌کند در صورت عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری، 22 کشور عربی روابط خود را با این رژیم به حالت عادی برگردانند.
 از سوی دیگر«عادل الجبیر»وزیر خارجه عربستان سعودی در واکنش به اظهارات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره موافقت با طرح صلح عربی در صورت تعدیل و تغییر آن می‌گوید طرح صلح عربی به هیچ وجه قابل تعدیل نیست.
جنبش های حماس و جهاد اسلامی و جبهه خلق و جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز همزمان با برگزاری نشست صلح پاریس با صدور بیانیه مشترکی بر مخالفت با طرح پیشنهادی فرانسه برای سازش با رژیم صهیونیستی تاکید و اعلام کردند که طرح پیشنهادی فرانسه، اصول ملی فلسطین از جمله حق بازگشت آوارگان را نقض می‌کند.
«آوی پریمور»، سفیر پیشین اسرائیل در آلمان در واکنش به پیشنهاد نتانیاهو گفت: می‏خواهد با فلسطینیان صحبت کند، اما می خواهد به آن ها دیکته کند و خواهان مذاکره و یا مصالحه و سازش با آن ها نیست. ما همچنین می دانیم وقتی نتانیاهو از راه حل دو دولتی با فلسطینیان صحبت می کند دولتی مد نظرش است که فلسطینیان تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند آن را بپذیرند و این تنها کاری تبلیغاتی است.

 دام عربی، اسرائیلی و فرانسوی
تحلیلگران سیاسی فلسطین هم معتقدند که طرح‎های جدید سازش پیشنهاد شده ازسوی برخی کشورهای عربی و اروپایی، فلسطینی‎ها را وارد دالان تاریک و بی پایانی خواهد کرد که نتایج آن بدتر از توافق اسلو در سال 1993 میان تل آویو و سازمان آزادی بخش فلسطین خواهد بود.  
«ثابت العمور» تحلیلگر سیاسی امور فلسطین تأکید می‎کند: تکاپوهای اخیر سیاسی، یک دام عربی، اسرائیلی و فرانسوی است که تلاش دارد فلسطینی‎ها را وارد روند توافقات جدید سیاسی با کابینه نتانیاهو کند، در شرایطی که این توافقات به هیچ وجه حتی کوچک‌ترین مطالبات فلسطینی‎ها را پاسخگو نخواهد بود. وی با اشاره به وضعیت شکننده داخلی در فلسطین با وجود اختلافات شدید سیاسی میان گروه‌های مختلف و وضعیت پیچیده منطقه، شرایط کنونی را برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات هرگز مناسب ندانسته و می‌گوید: در شرایطی که شاهد اختلافات درون گروهی فتح، تشدید اختلافات میان فتح و حماس و همچنین جدایی جغرافیایی کرانه باختری و غزه هستیم رفتن به دور جدید مذاکرات هرگز عاقلانه نیست.
وی می افزاید: بازیگران عربی نظیر مصر و عربستان خواهان استفاده از مسأله فلسطین برای رسیدن به خواسته‏‎های خود هستند و برای آنها مهم نیست فلسطینی‎ها در مذاکرات با طرف اسرائیلی تنها به یک درصد از مطالبات خود برسند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.