خبر فوری

یک متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی اثرات مفید یُد نمک طعام جهرم در بدن را تشریح کرد.

اثرات مفید یُد نمک طعام جهرم در بدن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم, محمد دریایی درباره یُد اظهار داشت: یُد موجود در نمک طعام در اکثر افراد، اصلی‌ترین راه دریافت عناصر واسطه‌ای ضروری، برنامه‌ریزی غذایی آنهاست.
به گفته وی بنابراین به منظور ارزیابی خطر این عناصر برای سلامتی انسان، آگاهی از رژیم غذایی دریافتی بسیار حائز اهمیت است. نمک طعام جایگاه مهم در مصارف خوراکی  انسان دارد, طعم غذاهای ما با افزودن نمک تغییر کرده و مطلوب می‌شوند.
این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی افزود: بسیاری از مواد غذایی مانند یُد به طور معمول در رژیم غذایی مردم کشورمان کم است. هر چند بدن به مقداری زیادی به ید احتیاج ندارد، اما کمبود آن هم مشکلات زیادی از جمله کم کاری غده تیروئید و تورم گلو(گواتر) به همراه نشانه‌هایی چون خستگی، خواب آلودگی و افسردگی را به دنبال دارد.
دریایی ادامه داد: به گفته متخصصان، اختلال در رشد مغزی و جسمی، ناشنوایی و انحراف چشم، کاهش بهره هوشی در کودکان، کاهش قدرت یادگیری و اُفت تحصیلی نیز از دیگر عوارض کمبود ید است.
وی بیان داشت: البته مهم‌ترین مواد غذایی حاوی ید را مواد غذایی دریایی مانند ماهی‌های آب های شور، میگو، صدف و جلبک‌های دریایی تشکیل می‌دهند؛ اما مصرف نمک یددار مهمترین مواد بهداشتی برای از بین بردن اختلالات ناشی از کمبود یُد محسوب می‌شود که در این بین نمک‌های تصفیه شده (تبلور مجدد) مانند نمک طعام جهرم به دلیل خلوص بالا، میزان یُد را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند.
این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: اگر در صنعت بخواهند به نمک، یُد اضافه کنند، ید را روی نمک تصفیه شده اسپری می‌کنند تا خوب با دانه‌های نمک ترکیب شود. نکته مهم و قابل توجه این جا است که چون یُد کمی شور است, اگر به نمک اضافه شود، نیاز به افزودن نمک زیادتر به غذا برطرف می‌شود و این همان برتری نمک یُددار نسبت به نمک ساده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.