قدس آنلاین/ دکتر محمد کافی؛ رئیس دانشگاه فردوسی و مجری دیدار استادان آموزش عالی با رهبر انقلاب: دیدار مقام معظم رهبری با استادان دانشگاه‌ها در ماه مبارک رمضان که به مراسم افطار ختم می‌شود، یکی از مهم‎ترین دیدارهای سالانه ایشان است که رهبری هم در سخنانشان به آن اشاره داشته‌اند.

دیداری صمیمی ‌و علمی

ایشان در این جلسه عنوان کردند که اگر می‌توانستم این دیدار را با تمام استادان دانشگاه‌ها برگزار می‌کردم ولی به صورت نمادین با نمایندگانی از جامعه اساتید برگزار شده و دوست دارم که از زبان استادان در جریان مسایل جاری دانشگاه‌ها قرار بگیرم.

اهمیت دیدار سالانه رهبر انقلاب با استادان

چون این دیدار فضای صمیمی ‌و علمی‌ دارد، تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت. زیرا استادان دیدگاه‎های خود را بدون هیچ پیرایه و محدودیتی عنوان می‌کنند. ایشان هم انتظارات و رهنمودهایی که در حوزه آموزش عالی دارند را مستقیماً به استادان اعلام می‌کنند. این دیدار یکی از جلسات بسیار صمیمی ‌و مؤثر در حوزه آموزش عالی کشور است. مقام معظم رهبری  مسایلی که در طول سال در حوزه آموزش عالی پیش می‌آید را در این دیدار مطرح می‌کنند و از این جهت هم، این دیدار، بسیار مهم است. امسال نیز، ایشان بسیاری از مطالباتشان از استادان و آموزش عالی کشور را بیان کردند.

تحقق دانشگاه انقلابی

در این دیدار، مقام معظم رهبری بر دو محور علمی ‌و فرهنگی تأکید داشتند؛ اینکه در حوزه علمی ‌و فرهنگی چه فعالیت‌هایی در دانشگاه‌ها باید انجام بگیرد. استادان هم در زمینه‎های مختلف همچون نقش دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی، مشکلات پیش روی آموزش و پژوهش در علوم انسانی، مسائل مربوط به آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها، دانش‏های روز همچون فناوری‌های نانو، علوم فضایی و... صحبت کردند. تعدادی از استادان هم به موضوع چالشهای فرهنگی در دانشگاه‌ها پرداختند. رهبر انقلاب در سخنانشان بر تحقق دانشگاه انقلابی تأکید داشتند. همانطور که جامعه ما تا رسیدن به جامعه انقلابی فاصله دارد؛ دانشگاه هم بخشی از جامعه است. مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند که امور در یک جامعه انقلابی به صورت کُند انجام نمی‏شود. در چنین جامعه‌ای، باید تصمیمات جدی و ریسک‏پذیر گرفت. ایشان اعتقاد داشتند که در دانشگاه‌ها به این روحیه انقلابی باید توجه کرد زیرا یک دانشجوی انقلابی، این روحیه را از دانشگاه با خود به جامعه می‌آورد.

توجه رهبر انقلاب به دیدگاه‌های استادان

نکته قابل توجه در این دیدار، قائل بودن اهمیت برای دیدگا‏ه‎های استادان از جانب مقام معظم رهبری بود. ایشان با تأمل و صبر به حرفهای  استادان گوش می‌دادند. بها دادن رهبری به سخنان استادان بسیار حائز اهمیت است؛ اگرچه ایشان اطلاعات واقعی آموزش عالی را نه فقط در این دیدارها که در طول سال هم جویا می‌شوند.امسال سومین دیداری بود که با رهبری داشتم. تداوم ارتباط ایشان با دانشگاهیان باعث دلگرمی ‌می‌شود. وقتی با فاصله‌های زمانی نزدیک به هم، نظرات ایشان را می‌شنویم، تلاش می‌کنیم که در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمگیری‌هایمان این نکات را مد نظر قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.