پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین- تبریز: معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه نباید به‌هیچ‌عنوان از جنگل‌های ارسباران غفلت کرد، گفت: هر کجا جنگل هست معدن هم وجود دارد، باید به یک تعریف مشترکی برسیم که ضمن بهره‌برداری از معادن، جنگل‌ها را نیز حفظ کنیم.

غفلت از جنگل‌های ارسباران برای آذربایجان‌شرقی زیانبار است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، داود پورمهدی در جلسه کارگروه اجرایی حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی برای تفاهم‌نامه منعقده فی‌مابین رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با استانداران نواحی رویشی هیرکانی و ارسبارانی، هدف تفاهم‌نامه را تسریع در انجام امور مربوط به حفظ و نگهداری و بیان اهمیت این جنگل‌ها دانست و اظهار داشت: ما باید در مورد ارسباران به لحاظ اهمیتی که در سطح جهانی دارد، وسواس بیشتری به خرج دهیم.

وی ضمن تأکید بر انجام کارهای فرهنگی‌سازی و اطلاع‌رسانی، افزود: باید به نحوی عمل شود که مردم خودشان با تشکیل گروه‌های زیست‌محیطی در حفظ و صیانت از جنگل‌های ارسباران وارد عمل شوند.

پورمهدی با ذکر این موضوع که تعارضی وجود دارد که هر جا جنگل هست معدن هم وجود دارد، گفت: باید به یک تعریف مشترکی برسیم که ضمن بهره‌برداری از معادن، جنگل‌ها را نیز حفظ کنیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در بخشی دیگری از بیانات خود حضور دام و کوچ عشایر را یکی از عوامل تخریب جنگل‌ها دانسته و افزود: لازم است در زمان شروع فصل چرا و کوچ دامداران و عشایر نظارت کامل و مدیریت مناسبی برای این موضوع داشته باشیم.

پورمهدی از ارسباران به‌عنوان بهشت گمشده ایران یاد کرده و گفت: باید سعی شود با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب و به‌موقع ضمن استفاده صحیح از این موهبت الهی، زمینه لازم برای استفاده گردشگران و طبیعت‌گران محیا شود، تا تأثیر آن را نیز بر معیشت مردم محلی به لحاظ اقتصادی شاهد باشیم.

وی خواستار عضویت فرمانداران شهرستان‌هایی که جنگل‌های ارسباران در آن واقع‌شده در کارگروه استانی شد و افزود: از تمام ظرفیت و توان آنها از جمله بخشداران، دهیاران و سایر دستگاه‌هایی که در شهرستان وجود دارند باید در امر حفاظت از ارسباران استفاده کرد.

پورمهدی برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه از عضویت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در شورای برنامه‌ریزی استان خبر داد و گفت: هماهنگی لازم برای حضور کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری در جلسات تصمیم‌گیری برای مطالعه و اجرای طرح‌های هادی در محدوده جنگل‌های ارسباران صورت گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.