گروه «جامعه» قدس آنلاین/ محبوبه علی‌پور: «طرح‌های کلان کشور بر تأمین سلامت تغذیه‌ای جامعه تأکید دارد». دکتر عبدالرضا نوروزی، رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا با بیان این مطلب در گفت وگو با «قدس» گفت: طی سال‌های اخیر وضعیت سلامت تغذیه جامعه در مقوله فرهنگ سازی و اصلاح کیفیت زندگی و تربیت نیروی متخصص در این حوزه رشد چشمگیری داشته است.

جایگاه مهم سلامت غذایی در سیاست‌های کلان کشور

وی با اشاره به سیاست‌های کلان سلامت غذایی ادامه داد: با اجرای برنامه‌های تحول در حوزه بهداشت همانند برنامه بهبود و اصلاح الگوی تغذیه‌ای مردم که گروه هدف آن جمعیت حاشیه نشین کشور است، کار‌شناسان تغذیه در قالب این طرح به ارایه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای برای این افراد می‌پردازند. همچنین در قالب اجرای طرح تحول سلامت کشور در بیمارستان‌ها شاهد اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای خاص مانند غربالگری وضعیت سلامت غذایی بیماران هستیم که در کیفیت بهبود آن‌ها مؤثر است.

نوروزی افزود: در قالب برنامه کلان آمایش سرزمینی، مدیریت و اجرای «پروژه‌های تعالی بخش در حیطه علوم تغذیه‌ای کشور» به دانشگاه علوم پزشکی مشهد سپرده شده است که پروتکل اجرایی آن همزمان با برگزاری «همایش کشوری توسعه و تعالی علوم تغذیه» در مشهد (23 و 24 تیرماه) تدوین و در آذرماه سال جاری نیز مفاد این طرح ملی در «کنگره تغذیه بالینی» در تهران رونمایی خواهد شد. به این ترتیب در قالب این طرح، وضعیت سلامت تغذیه همه استان‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و نتایج آن در سیاست‌های کلان کشور اثرگذار خواهد بود.

گفتنی است، طی دو روز برگزاری نخستین همایش کشوری «توسعه و تعالی علوم تغذیه» در ۲۳ و۲۴ تیرماه در مشهد، با حضور صاحبنظران و مسوؤلان به مباحثی از قبیل تدوین برنامه راهبردی رشته تغذیه، بازنگری و اصلاح کوریکولوم‌های آموزشی، تأسیس رشته‌ها و تدوین دوره‌های آموزشی جدید در این حوزه با توجه به آمایش سرزمینی پرداخته می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.