یک منبع خبری نزدیک به گروه‌های فلسطینی فاش کرد که تونی بلر حدود یک ماه پیش با مقامات حماس مذاکراتی را درباره وضعیت محاصره نوار غزه داشته است.

دیدار محرمانه تونی بلر با مسئولان حماس برای لغو محاصره غزه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه ورلد بولتن، این منبع خبری که نامش را فاش نکرد به رسانه‌ها گفت: تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس و فرستاده سابق کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در مذاکراتش با حماس درباره امکان دستیابی به یک فرمول برای پایان محاصره نوار غزه گفت‌وگو کرد.

بلر تا سال گذشته میلادی به عنوان فرستاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا سازمان ملل و روسیه فعالیت داشت.

بنا به گفته منبع مذکور، بلر پیشنهاد یک نشست در اروپا با مقامات حماس به منظور بحث درباره وضعیت نوار غزه را به آنها داده بود.

این منبع اضافه کرد که ارتباطات اخیر در راستای تداوم مذاکرات سال گذشته میلادی میان بلر و حماس با هدف پایان دادن به محاصره یک دهه‌ای نوار غزه در ازای تثبیت توافق آتش بس میان اسرائیل و حماس بوده‌اند.

در  اواخر سال 2014 گروه‌های مقاومت فلسطینی یک توافق آتش بس با اسرائیل را که به حملات 51 روزه صهیونیست‌ها علیه نوار غزه پایان داد امضا کردند.

این توافق همچنین خواهان از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیل و آغاز آن یک ماه بعد از اجرایی شدن آتش بس شده بود. با این حال مذاکرات هرگز اجرایی نشدند.

به گفته منبع مذکور ارتباطات بلر با حماس با هدف جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت انسانی ناگوار نوار غزه انجام شده است

این منبع گفت که دیگر طرف‌های اروپایی نیز در حال حاضر با حماس در ارتباط هستند.

وی تصریح کرد: نشست‌ها با حماس به طور مرتب در برخی کشورهای غربی صورت می‌گیرد.

روز یکشنبه بلر به منظور مذاکراتی با مقامات مصری سفری به قاهره داشت و پس از آن نیز قرار است به اراضی اشغالی سفر کند.

منبع مذکور نسبت به تبعات تداوم محاصره مصری ـ اسرائیلی علیه نوار غزه خاطرنشان کرد: حماس هرگونه تلاش برای ایجاد اختلاف میان مردم فلسطین را رد می‌کند.

وی گفت: محاصره فعلی یکی از فاکتورهای اصلی است که می‌تواند موجب منفجر شدن وضعیت در منطقه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.