قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی: با توجه به مشکلات خانواده‌های کودکان اوتیسم بزودی خانه موقت نگهداری این کودکان در مشهد گشایش می‌یابد.

افزایش زنان سرپرست خانوار خراسان رضوی به علت طلاق

به گزارش خبرنگار ما، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در نشستی خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: هم اکنون در 6 مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم تحت آموزش هستند که با فعالیت مربیان و مددیاران اقدامات مختلفی برای توانمندی آن‌ها صورت می‌گیرد.

*راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان اوتیسم

حمیدرضا پور یوسف اظهار داشت: از سویی با توجه به مشکلات فکری و دغدغه‌های خانواده‌های این کودکان و همچنین به منظور خدمات رسانی به این خانواده‌ها، مرکز موقت نگهداری کودکان اوتیسم راه‌اندازی می‌شود تا خانواده این عزیزان بتوانند در طول مدت نگهداری فرزندان توسط مرکز موردنظر، به فعالیت‌ها و اقدامات درمانی یا کاری خود برسند.

وی افزود: بر همین اساس هم اکنون تمام مراکز توانبخشی ما آمادگی پذیرش کودکان اوتیسم را دارند و هیچ محدودیتی در پذیرش این کودکان وجود ندارد.

وی در ادامه به اولویت فعالیت‌های سازمان بهزیستی استان اشاره کرد و گفت: در سال 95 بحث توسعه فعالیت‌ها و ارایه خدمات پیشگیرانه مدنظر قرار دارد که در این ارتباط پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بخصوص اعتیاد و پیشگیری از بحث معلولیت‌ها از اولویت‌های اصلی این برنامه‌هاست.

*وجود 97 هزار معلول در خراسان رضوی

پوریوسف با بیان اینکه هم اکنون 97 هزار معلول در سطح استان داریم که باید افزون بر خدمات‌رسانی به این عده از معلولیت‌های جدید نیز جلوگیری کنیم، خاطرنشان کرد: در بحث مناسب‌سازی فضاهای عمومی برای معلولان معتقدیم باید اقدامات اساسی و گسترده‌ای با همکاری دستگاه‌های مربوط مانند شهرداری، راه و شهرسازی، بنیاد شهید و... صورت گیرد.

*افتتاح 5 طرح ویژه بهزیستی

وی همچنین با بیان اینکه در هفته بهزیستی 40 طرح در سطح استان برای افتتاح و راه‌اندازی داریم، اظهار داشت: پنج طرح از این شمار به صورت ویژه است که رونمایی از سامانه پیامکی ناشنوایان، تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای آموزش دوره بلوغ دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان و آموزش پیش از ازدواج برای این مقطع آموزشی، افتتاح 30 واحد مسکن خیرساز، افتتاح خانه موقت نگهداری کودکان اوتیسم و بحث کاهش آسیب اعتیاد در حاشیه شهر مشهد از جمله این برنامه‌هاست.

*40 سقط جنین معلول

در این نشست خبری معاون امور توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه برای پیشگیری از معلولیت‌ها 342 هزار نفر در سال 94 مورد آزمایش ژنتیک قرار گرفتند، اظهار داشت: با مشاوره‌های انجام شده، در مجموع سقط 40 جنین که احتمال معلولیت آن‌ها بالا بود، انجام شد.

وی افزود: هزینه نگهداری هر معلول در ماه یک میلیون تومان است که در سال به 12 میلیون تومان می‌رسد و با این 40 سقط جنین از ضرر 480 میلیون تومانی در سال جلوگیری می‌شود که این شمار، معادل ایجاد یک مرکز نگهداری معلولان است.

هنربخش افزود: در این راستا تسهیلاتی برای کمک آزمایش ژنتیک از چهار تا هفت میلیون تومان اختصاص داده‌ایم که براساس شرایط افراد و زوجین این مبلغ پرداخت می‌شود.

وی همچنین شمار جمعیت تحت پوشش بهزیستی استان را 470 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار 150 هزار مددجو داریم و 20 درصد جمعیت تحت پوشش ما از خدمات مستمر سازمان بهره‌مند می‌شوند.

*ساماندهی 732 کودک خیابانی در استان

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست خبری و در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر اینکه در حال حاضر با توجه به مهاجرت‌ها به شهر مشهد و خراسان رضوی به دلیل خشکسالی استان‌های همجوار چه تعداد کودک خیابانی در استان شناسایی شده‌اند، گفت: هم اکنون با توجه به فعالیت کمیته ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و کودکان خیابانی 12 و 13 سازمان و دستگاه درگیر این موضوع هستند و طی عمر 6 ماهه این کمیته، شمار بالایی از کودکان خیابانی جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند.

حقدادی با اشاره به اینکه در سال 94 نسبت به سال 93 خدمات رسانی به این کودکان رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: در سال گذشته 732 کودک خیابانی در استان ساماندهی شده‌اند که این موضوع نشانه افزایش این افراد نیست، بلکه نشانه رشد خدمات بهزیستی است.

وی افزود: در مجموع 50 درصد از جمعیت کودکان خیابانی را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند که با اقدامات صورت گرفته بسیاری از این کودکان به خانواده‌های خود بازگشت داده می‌شوند.

حقدادی همچنین در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از افزایش شمار زنان سرپرست خانوار در استان به دلیل رشد طلاق خبر داد و گفت: هم اکنون آمار زنان سرپرست خانوار در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

در این مراسم مسعود فیروزی، معاون امور توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی نیز از فعالیت 14 مرکز گذری کاهش آسیب‌های اجتماعی و سرپناه شبانه روزی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته و به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، 9 هزار معتاد کم خطر و پرخطر از خدمات این مراکز مانند پک بهداشتی، مشاوره و خدمات دیگر بهره‌مند شدند.

*ورودی ماهیانه 40 کودک بی‌سرپرست به شیرخوارگاه مشهد

در پایان این نشست پوریوسف- مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی- در مورد وضعیت شیرخوارگاه مشهد و ورودی روزانه به این شیرخوارگاه گفت: هم اکنون روزانه بیش از یک کودک بی‌سرپرست به مجموعه شیرخوارگاه ما اضافه می‌شود که حدود 35 تا 40 مورد را شامل می‌شود.

وی افزود: همچنین روزانه به طور متوسط سه کودک زیر 18 سال بی‌سرپرست و بدسرپرست به مراکز نگهداری ما ارجاع می‌شوند که در زمینه ارایه خدمات و کاهش آسیب‌های اجتماعی و امدادی اقدامات لازم انجام می‌شود.

*واگذاری 194 فرزند خوانده به خانم‌های خودسرپرست

پوریوسف همچنین از واگذاری فرزند به دختران مجرد بالای 30 سال و با شرایط خاص خبر داد و گفت: سال گذشته 194 فرزند خوانده به بانوان خود سرپرست واگذار شده است.

وی از آمار بالای تقاضای فرزند از بهزیستی استان خبر داد و گفت: هم اکنون درخواست‌های مردمی بیش از 10 برابر کودکان و فرزندان بهزیستی است که این کودکان با توجه به احراز شرایط و آزمایش‌ها و بررسی‌های مختلف به واجدان شرایط تحویل داده می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.