- روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در سرمقاله امروز (شنبه) خود درباره حوادث ترکیه نوشت: ترکیه، کودتایی نافرجام را پشت سر گذاشت که ابهام ها و بلاتکلیفی های بی شماری از آن برجای مانده است.

 کودتای نافرجام ترکیه و ابهام ها و بلاتکلیفی های بی شمار آن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، نیویورک تایمز افزود: ترکیه جمعه شب درازی را در تلاطم خشونت، توطئه و خیانت سپری کرد. ارتش در کودتایی نافرجام که طی آن جمع زیادی از مردم جان خود را از دست دادند، جایگاه مورد منازعه رئیس جمهوری را برای چند ساعت بلاتکلیف گذارد.
'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری چند ساعت بعد از این حوادث پر تلاطم، در ساعات اولیه بامداد به استانبول بازگشت و در انظار مردم ظاهر شد و با سخنانش علامت داد که کودتا شکست خورده است. 
این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: اردوغان در فرودگاه 'آتاتورک ' با مردم سخن گفت و ' اقلیتی کوچک درون نیروهای مسلح' را بابت این کودتای نافرجام مقصر معرفی کرد و گفت که همه افرادی که مسئول این حادثه هستند 'تاوان سنگینی بابت این خیانتشان به ترکیه خواهند پرداخت'. او اشاره کرد که توطئه گران در روز جمعه هم قصد ترور وی را در شهر تفریحی و ساحلی 'مارماریس' در ساحل دریای مدیترانه را داشتند.
نیویورک تایمز ادامه داد: هواداران اردوغان به نشانه اعلام حمایت از او در استانبول به خیابانها ریختند و تا صبح شنبه، کودتا ظاهرا دفع شد.به گزارش خبرگزاری دولتی ' آناتولی' 90 تن در این حادثه کشته و بیش از 1100 تن هم زخمی شدند . به گزارش همین خبرگزاری بیش از 1500 تن از نیروهای مسلح مرتبط با این توطئه بازداشت شدند و 17 افسر پلیس در حمله یک فروند بالگرد در حوالی آنکارا و 12 تن هم در اثر انفجار بمب در پارلمان کشته شدند. 'فتح الله گولن' روحانی مسلمان ساکن ' پنسیلوانیا'ی آمریکا که اردوغان وی را متهم به توطئه علیه خود می کند؛ این کودتای نافرجام را محکوم و هرگونه نقش داشتن در آن را رد کرده است .
این روزنامه آمریکایی تصریح کرد: معلوم نیست کودتاگران تا چه اندازه بر تاسیسات و موسسات مهم دولتی احاطه دارند. معلوم نیست چه کسی پشت سر این کودتاست و ارتش تا چه اندازه از آن حمایت کرده و چرا این توطئه تا این مرحله پیش رفته است.
نیویورک تایمز نوشت: «اینک با حادثه پیش آمده، سرنوشت استیلای اردوغان بر قدرت، بلا تکلیف مانده است. کشور ترکیه سالهاست که گرفتار موجی از خشونت افراط گرایی مرگبار، میزبانی از صدها هزار پناهنده جنگ سوریه و شورش کردها در جنوب شرق کشور است .
اردوغان با رفتار مستبدانه خود بسیاری از ترکها را با خود دشمن کرد.»
این روزنامه آمریکایی ادامه داد: ارتش ترکیه نهادی قابل اعتماد و نگهبان اصول سکولار حاکمیت است که ترکیه مدرن بر ستون آن بنیان نهاده شده است . از سال 1960 ارتش بارها در سیاست های ملی مداخله کرده و از جمله سه کودتا را ترتیب داده است و در سال 1997 هم با مانور دادن، منجر به برکناری نخست وزیری اسلامگرا شد.
نیویورک تایمز افزود: ارتش از حیث تاریخی مخالف مداخله در برون از مرزهاست. با این حساب معلوم نیست امرای ارتش که اغلبشان بدست اردوغان در پست هایشان منصوب شده اند، راجع به مداخله های اخیر ترکیه در سوریه چه نظری دارند. 
این رسانه آمریکایی اضافه کرد: اردوغان، شخصیتی اسلامگرا و پوپولیست است که به مدت بیش از یک دهه بر کشورش مسلط بوده است. او با این داعیه زمام امور را در کشور بدست گرفت که تحولی اساسی در اقتصاد به وجود آورد و به اکثریت روستایی نشین کشور که در زمره اقشار متدین جامعه ترکیه هستند، هم نقشی قوی تر در سهم گیری در قدرت سیاسی پایتخت بدهد. اما در اواخر، به تدریج وجهی مستبد به حاکمیت خود بخشید.
نیویورک تایمز افزود: او بسیاری از ترک ها را با خود دشمن و تمام تظاهرات را سرکوب کرد و کنترل رسانه های خبری را بدست گرفت و جنگ با مبارزان مسلح کرد را در جنوب شرق کشور زنده کرد. 'گولن' روحانی و امام جماعت سابق مساجد ترکیه که زمانی از یاران نزدیک اردوغان بود، امروز در آمریکا در تبعید زندگی می کند و داخل ترکیه پیروان بی شماری دارد. گولن طلایه دار یک قرائت لیبرال تر از اسلام است و آرمانهایش محبوب پلیس و دستگاه اطلاعات کشور است؛ البته نه لزوما ارتش .
این نشریه آمریکایی افزود: اردوغان، گولن و هوادارانش را مسئول کودتای نافرجام جمعه شب معرفی کرده است. وی در گذشته مرتبا گولن را به خیانت و نقشه ریزی علیه خود متهم کرده است. 'جنبش گولن'، نقش داشتن در کودتای نافرجام جمعه شب را تکذیب و اعلام کرده است که مداخله نظامی در امور داخلی ترکیه ندارد.
نیویورک تایمز در ادامه نوشت: آنقدر که حزب حاکم 'عدالت و توسعه ' طرفدار آمریکاست؛ اصلی ترین حزب چپ گرای اپوزیسیون کشور اینقدر مایل به آمریکا نیست. این حزب اپوزیسیون در گذشته سعی کرده است راهی برای در هم شکستن سلطه سیاسی اردوغان بر کشور پیدا کند اما ظاهرا کودتا نفعی برای آن ندارد چون ارتش همواره هدفش این بوده است که رهبران تمام احزاب سیاسی را به حاشیه براند و خود قدرت را در کشور بدست گیرد.
بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، ترکیه از سال 1952 متحد آمریکا و عضو ناتو است. و اما نقطه نظر دولت 'اوباما' در مورد اردوغان این بوده که وی را بابت سرکوب جامعه مدنی در ترکیه مورد سرزنش قرار داده است اما او را یک رهبر برقرار کننده ثبات و اصولا طرفدار غرب در منطقه ای کاملا شکننده می شناسد . پایگاه هوایی ' اینجرلیک' ترکیه یکی از فعال ترین قرارگاهها در چارچوب ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه و عراق است و به وفور مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.