قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : رئیس شبکه دامپزشکی آستارا از آغاز اجرای طرح کنترل و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین در روستاهای بخش مرکزی و لوندویل این شهرستان خبر داد.

آغاز طرح کنترل و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین در آستارا

بهرام پورضرب در جریان اجرای طرح پیشگیری از بیماری دامی لمپی‌اسکین در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل بیماری لمپی‌اسکین در دام‌های سنگین نظیر گاو و گوساله، طرح مذکور به اجرا درآمده است.

وی بیماری لمپی‌اسکین را یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا دانست و افزود: بیماری لمپی‌اسکین خسارت‌های سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت دامی وارد می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا گفت: طرح کنترل و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین از امروز در روستاهای بخش مرکزی و لوندویل آستارا آغاز شده است.

وی با تصریح بر اینکه بیماری لمپی‌اسکین 90 درصد واگیردار بوده و ویژه دام است، خاطرنشان کرد: طرح واکسیناسیون و سم‌پاشی دام و جایگاه دام به صورت رایگان توسط شبکه دامپزشکی تا پایان فصل تابستان در شهرستان آستارا اجرایی می‌شود.

پورضرب بیماری مذکور را قابل انتقال به انسان ندانست و ادامه داد: در راستای جلوگیری از بروز خسارت‌های اقتصادی به صنعت دام کشور، ضرورت کنترل و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین در جمعیت دامی کشور بیش از پیش احساس می‌شود.

به گفته وی، با سم‌پاشی و واکسیناسیون بدن دام و جایگاه دام علاوه بر کنترل و پیشگیری از بیماری مذکور می‌توان از دیگر بیماری‌های انگلی و خونی شایع در جمعیت دامی جلوگیری کرد.

این مسؤول درباره علایم بیماری لمپی‌اسکین در دام‌های سنگین، یادآور شد: بروز تب، ایجاد برجستگی‌ها و تورم پوستی شبیه آبله روی بدن دام که به تدریج تبدیل به زخم و تاول می‌شود از بازرترین علایم این بیماری است.

وی گفت: دام‌های آلوده، فرآورده‌های خام دامی، تجهیزات و لوازم موجود در دامداری، نهاده‌های دامی آلوده و حشرات و مگس‌های خونخوار از راه‌های انتقال بیماری مذکور  محسوب می‌شوند.

پورضرب از تمام دامداران و روستانشینان بخش مرکزی و لوندویل خواست تا در اجرای صحیح طرح مذکور با ماموران شبکه دامپزشکی آستارا همکاری‌های لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.