انتخابات

قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی: امروز گونه‌های غیربومی و تراریخته ماهیان، تهدیدی جدی علیه تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور محسوب می‌شود که در این زمینه خراسان رضوی ضمن پایش این نوع آبزیان نسبت به ورود آن به استان حساسیت ویژه‌ای دارد.

جلوگیری از ورود آبزیان غیربومی به خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ما، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در چهارمین همایش ماهی‌شناسی ایران با بیان اینکه محیط زیست از ورود گونه‌های غیربومی ماهی به استان جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: به عنوان مثال در یک مقطع ماهیان تیلاپیلا به زیست بوم‌های کشور ورود پیدا کرد و از آن به عنوان یک منبع غذایی جدید در سفره‌ها استفاده می‌شد که ورود این نوع ماهیان به چرخه حیات دریاچه‌ها و تالاب‌ها متأسفانه ضربه‌های بدی به این منابع وارد کرد.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه چنین مسأله‌ای تالاب‌هایی مانند شادگان و هامون را مورد تهدید قرار داد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که براساس اعلام سازمان‌های محیط زیست در دنیا، ماهی تیلاپیلا جزو 100 ماهی مهاجم محیط زیست آبزیان قرار گرفته که اصرار بر پرورش این نوع ماهی‌ها در کشور جای تعجب دارد.

وی با اشاره به از بین رفتن تدریجی دریاچه هامون طی سال‌های اخیر اظهار داشت: اینکه اکوسیستم و نیزارهای هامون در یک مقطع زمانی از بین رفت بخشی از آن به دلیل ورود و پرورش ماهی کپور به این دریاچه بود که با یک طراحی و اظهارنظر غیرکارشناسانه محیط زیست یک منطقه بشدت تحت تأثیر آسیب قرار می‌گیرد.

وی افزود: ضررهای این مسأله در کشور ما و حتی سایر کشورها به میلیون‌ها دلار می‌رسد که برای احیای این تالاب‌ها و جلوگیری از تهدیدات زیست محیطی مناطق مختلف کشور اقدامات قابل توجهی در دست انجام است.

وی ورود آبزیان غیربومی به زیستگاه‌های این جانوران را در برخی مواقع بدون پشتوانه و توجیه علمی دانست و خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی برای جلوگیری از نابودی گونه‌های جانوری و گیاهی بانک ژن راه‌اندازی شده است که همه بررسی‌ها و پژوهش‌ها در این زمینه به صورت علمی انجام می‌شود و حتی در این بانک از ژن سایر گونه‌های جانوری و گیاهی دیگر استان‌ها نیز نگهداری می‌شود.

وی درخصوص برداشت نمونه از گونه‌های جانوری برای آزمایش‌ها و پژوهش‌ها در حوزه‌های علمی و دانشگاهی هم گفت: در این زمینه این نمونه‌برداری‌ها باید با اخلاق حرفه‌ای و ضوابط خاص انجام شود تا به گونه‌های جانوری آسیبی وارد نشود.

وی افزود: گاه شنیده می‌شود از برخی استخرهای پرورش ماهی، از گونه‌های آبزی به وسیله شوک الکترونیکی نمونه برداری می‌شود که این عملی غیراخلاقی است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دام پزشکی کشور نیز با بیان اینکه ایران در بحث آبزی پروری نسبت به کشورهای دیگر دارای رشد قابل توجهی است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر صنعت آبزی‌پروری در ایران به صورت جدی در حال انجام و از جایگاه سلامت محور خاصی نیز برخوردار است.

قاسم رضائیان زاده با بیان اینکه هم اکنون منابع غذایی دریایی 40 درصد پرورش ماهی و 60 درصد از دریاست، خاطرنشان کرد: تکنیک‌ها و کنترل بیماری‌ها در بحث پرورش آبزیان عناصر بسیار مهمی به شمار می‌روند که در این زمینه از تجربه و همکاری استادان دانشگاهی و علمی استفاده می‌کنیم که این مسأله در راستای تقویت صنعت است.

وی ورود برخی آبزیان غیربومی به تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را یک تهدید عنوان کرد و گفت: چندی پیش طی بازدیدی که از تالاب شادگان داشتیم عنوان شد منابع ورود این ماهی‌ها ترکیه بوده که این مسایل و ورود این آبزیان باید با توجه به تعریف و شرایط و قوانین خاص صورت بگیرد و کار در مسایل زیست محیطی بدون اقدامات و بررسی‌های علمی خیانت به منابع زیست محیطی و نسل‌های آینده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون حوضچه‌ها و مزارع پرورش میگو به طور کامل پایش و رصد می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن عوامل بیماریزا تشخیص داده شده و نسبت به رفع آن اقدام می‌شود.

رضائیان زاده با بیان اینکه باید نسبت به ورود دام و طیور و آبزیان یا نژاد آن‌ها دقت و حساسیت لازم داشته باشیم، گفت: متأسفانه خدمات صنعت آبزی پروری نسبت به رشد این صنعت پیشرفتی نداشته که در این زمینه سازمان دام‌پزشکی برنامه‌هایی مانند GIS و سیستم‌های پایش آزمایشگاهی را در دستورکار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.