قدس آنلاین: به دلیل آن که بستر ولنگاری فرهنگی را علوم غربی و مدرن فراهم می کند، اگر ما به اسلامی سازی علوم انسانی بپردازیم و از اللگوهای بومی و اسلامی برای اداره جامعه استفاده کنیم، چه در عرصه سیاسی، اقتصادی، آموزش و پرورش، فرهنگی و ... می توانیم مقابله جدی و عمیق با ولنگاری فرهنگی داشته باشیم.

ارتباط علوم انسانی و ولنگاری فرهنگی چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام قاسم ابراهیمی پور، کارشناس اندیشه معاصر مسلمین در خصوص رابطه ولنگاری فرهنگی با علوم انسانی وارداتی اظهار کرد: هر نوع رابطه مستقیم و تاثیری را ما نمی توانیم میان این دو موضوع بپذیریم اما یک تحول فرهنگی طولانی مدت و رفتن فرهنگ را به سوی ولنگاری، می توانیم نتیجه علوم انسانی غربی و مدرن بدانیم.

 

وی ادامه داد: نگاه علوم غربی به فرهنگ، به ارزش ها، به هنجارها، به تعریف سبک زندگی و ... یک نگاه کاملا دنیوی و سکولار و زمان مند و مکان مند است که این مساله می تواند به راحتی فرهنگ را از اخلاق و ارزش ها خالی کند.

 

مولف کتاب "روش شناسی علوم اجتماعی" در ادامه تصریح کرد: فرهنگی که از ارزش های دین خالی و ارزش های دنیوی بر آن حاکم باشد، استعداد بسیاری برای اباحه گری و ولنگاری و عدم ثبات پیدا می کند و دیگر این فرهنگ هرگز عقلانی نخواهد بود و بسته به این که از چه طبقه و نگاهی تغییر پیدا کند، انواع متفاوتی می یابد، بنابراین، به طور کلی ورود علوم غربی و مدرن به جوامع اسلامی در طولانی مدت می تواند زمینه ولنگاری را فراهم کند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی پور همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه میزان مشکلات فرهنگی ما به ویژه در حوزه هایی همچون از بین رفتن ارزش های خانوادگی، رواج ازدواج های سفید، افزایش طلاق، فرزندسالاری و بی اخلاقی ها و ...ناشی از علوم انسانی وارداتی و مبانی اومانیستی و سکولار آن است، به شبستان گفت: نمی توان تعیین کرد که مشکلات فرهنگی ما یا این قبیل مسائل تا چه اندازه مشکلات آن تحت تاثیر علوم انسانی غربی است؛ مثلا نمی توان گفت فلان درصد و این منطقی نیست. اما آموزش علوم غربی از یک سو و به کار گیری این علوم در اصلاح نظام فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزش و پرورش و تربیتی از سوی دیگر ما را به شدت به سمت این مشکلات یاد شده پیش می برد و این قبیل مسائل را برای جهان اسلام پیش می آورد.

 

وی اضافه کرد: بنابراین، اهمیت آن به میزان آن نیست به دلیل آن که علوم انسانی معرفت است و معرفت در لایه های عمیق فرهنگ قرار دارد که می تواند تحول و تغییر را در لایه های سطحی تر فرهنگ نیز به دنبال داشته باشد لذا فرهنگ می تواند تغییر را از لایه های سطحی هم شروع کند یعنی فرهنگ دو نوع تغییر را می تواند تجربه کند و تغییرات معرفتی هر چند ممکن است در ابتدای امر وسیع و گسترده نباشد اما اهمیت آن در این است که عمیق و مبنایی خواهد بود.

 

این کارشناس اندیشه معاصر مسلمین تاکید کرد: بنابراین، شاید بخش زیادی از این مسائل مختلف و متعدد از علوم انسانی غربی نباشند، اما تغییرات اساسی در نظام ارزش ها و اخلاق ها و ...، نتیجه این علوم هستند.

 

مولف کتاب "رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی" در ادامه بیان کرد: یکی از راه های مقابله با ولنگاری فرهنگی، اسلامی سازی علوم انسانی، احیای میراث علمی جهان اسلام و به کارگیری الگوهای بومی در اداره جامعه است یعنی همه بحث اینجا خلاصه نمی شود.

 

حجت الاسلام ابراهیمی پور در تشریح مساله یادشده خاطر نشان کرد: به دلیل آن که بستر ولنگاری فرهنگی را علوم غربی و مدرن فراهم می کند، اگر ما به اسلامی سازی علوم انسانی بپردازیم و از اللگوهای بومی و اسلامی برای اداره جامعه استفاده کنیم، چه در عرصه سیاسی، اقتصادی، آموزش و پرورش، فرهنگی و ... می توانیم مقابله جدی و عمیق با ولنگاری فرهنگی داشته باشیم.

شبستان

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.