قدس آنلاین - محمود مصدق: گویا دردسر‌های مقابله با قاچاق میوه هم کمتر از مقابله با قاچاق مواد مخدر نیست، اگر سه دهه پیش برای مقابله با مواد افیونی و گسترش روز افزون اعتیاد در جامعه ایران ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده، حالا هم دولت به این نتیجه رسیده است که برای مقابله با ورود میوه‌های رنگارنگ و عجیب و غریب خارجی باید ستادی راه بیندازد تا شاید بتواند با مافیای قدرتمند میوه دست و پنجه نرم کند.

ادامه واردات میوه‌های قاچاق از مبادی رسمی

 برخلاف آنچه برخی مدیران دولتی می‌گویند، میوه‌های قاچاق هر روز وارد بازارهای ایران می‌شود. برای اثبات این موضوع هم کافیست سری به بازار بزنید تا نه تنها میوه‌های لوکس که حتی انار، شلیل ترکی، پرتقال مصری، انگور شیلیایی و... را به فراوانی با چشمان خود ببینید.

فراوانی میوه‌های قاچاق در بازار آن هم در فصل برداشت بسیاری از محصولات باغی بخوبی گواه این واقعیت تلخ است که وزارت جهاد کشاورزی حتی با اجرایی شدن قانون انتزاع و در اختیار گرفتن شرکت مدیریت بازرگانی باز هم در مقابله با واردات غیرمجاز میوه یا به عبارت دیگر مافیای میوه توفیقی نداشته است و به همین دلیل بتازگی مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی در واکنشی از تشکیل ستاد پایش قاچاق میوه خبر داده است.

البته اینکه چه مدت طول می‌کشد تا ستاد یاد شده که وظیفه هماهنگی با دستگاه‌های مسؤول، رصد مستمر وضعیت قاچاق میوه و همچنین شناسایی راهکارهای مقابله با این پدیده را به عهده دارد، به مرحله اجرا برسد نامعلوم است؛ اما به طور قطع این ستاد با حضور معاونان امور زراعت و باغبانی، تولیدات دامی، شیلات، رئیسان سازمان‌های دام‌پزشکی و حفظ نباتات، رئیسان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های مرتبط و مدیران کل دفاتر حراست و بازرسی،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تشکیل می‌شود.

با وجود این و در حالی که به اذعان همه کارشناسان بخشی از واردات میوه‌های قاچاق نه از کوه و بیابان، بلکه ازطریق مبادی رسمی انجام می‌گیرد که در اختیار دولت است، سؤال این است که آیا تشکیل ستاد پایش قاچاق میوه در وزارت جهاد کشاورزی ضرورت دارد؟ همچنین میزان تاثیرگذاری این ستاد یا نتایج احتمالی اش چه خواهد بود؟

*ضرورت تشکیل ستاد پایش

عضو کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس، دستور وزیر جهاد کشاورزی برای تشکیل ستاد پایش قاچاق میوه را در راستای حمایت از تولید داخلی ارزیابی می‌کند و به قدس می‌گوید :ایران در تولید میوه از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است، از این رو هیچ نیازی نیست که بازارهای خود را در این بخش به کشورهای دیگر بدهد.

علی اکبری با اشاره به اینکه حدود 40 درصد اشتغالزایی در کشور توسط بخش کشاورزی انجام می‌گیرد، تصریح می‌کند: با توجه به کمبود آب و بالا بودن هزینه تولید در کشور اگر با قاچاق میوه و دیگر محصولات کشاورزی به صورت جدی مقابله نشود، یک خطای بزرگ خواهد بود.

 نماینده مردم شیراز در مجلس با تأکید بر اینکه هر راهکاری که موجب حمایت از تولید داخلی شود و در راستای اقتصاد مقاومتی باشد باید مورد اهتمام تصمیم گیران قرار بگیرد، می‌افزاید: تصمیم به تشکیل ستاد پایش بنا به ضرورت گرفته شده و به صورت مقطعی خواهد بود، اما بی‌تردید این اقدام یک رویکرد مثبت است و می‌تواند با کاهش قاچاق میوه منشأ خیری برای جامعه کشاورزی و اقتصاد کشور باشد.

* میزان تأثیرگذاری ستاد پایش

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران هم تشکیل ستاد پایش از سوی وزارت جهاد کشاورزی را نشان دهنده همکاری اندک دستگا ه‌های مسؤول با وزارت جهاد کشاورزی در مقابله با قاچاق میوه به کشور ارزیابی می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌رسد وزیر جهاد کشاورزی وقتی دریافت دیگر دستگاه‌ها بدرستی به وظایف خود در ارتباط با جلوگیری از قاچاق میوه عمل نمی‌کنند، به فکر ایجاد ستاد پایش افتاد تا ضمن رفع این مشکل به صورت جدی با پدیده یاد شده برخورد شود.

علیرضا بزرگی با اشاره به اینکه قاچاق میوه نه تنها به ورود برخی آفات و بیماریهای ناشناخته به کشور منجر خواهد شد، بلکه در میزان اشتغالزایی این بخش هم تاثیر منفی می‌گذارد در مورد کاهش قاچاق میوه می‌گوید: این امر به نگاه دولت و سطح هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط بستگی دارد، ضمن اینکه ساماندهی بازار میوه و دیگر محصولات کشاورزی نیازمند این است که علاوه بر بخش بازرگانی دیگر بخش‌های مرتبط به این موضوع مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز به مانند شرکت مدیریت بازرگانی زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرند، در غیر این صورت هدف مورد نظر محقق نمی‌شود، زیرا هم اکنون تنها تعرفه‌گذاری محصولات کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی کشور و حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی و دولت است، تصریح می‌کند: بنابراین تشکیل ستاد پایش قاچاق میوه بسیار مهم است. البته حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیش نیازهایی دارد که باید فراهم باشد تا این مهم اتفاق بیفتد.

وی ورود میوه و تره‌بار به کشور را نیازمند حمل در شرایط خاص می‌داند و می‌گوید: این میوه‌ها با خودروهای سردخانه‌دار و با بارنامه‌های جعلی از مبادی رسمی و گمرکات وارد می‌شود و سرانجام از میوه فروشی‌های سطح شهرها سر درمی‌آورد.

بزرگی با اشاره به سود بالای حاصل از قاچاق میوه می‌افزاید: برای مقابله با این پدیده باید به گونه‌ای واردات را برنامه‌ریزی کرد که قاچاق میوه برای سودجویان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی مقابله با قاچاق میوه را فقط کار وزارت جهاد کشاورزی نمی‌داند و می‌گوید: بدین منظور همه دستگاه‌های مسؤول مانند شبکه ترابری، گمرکات، معاونت بازرگانی و پلیس مرزبانی، شهرداری ها و... باید با این وزارتخانه همکاری کنند.

 *** تشکیل ستاد پایش شاید گام مثبتی در راه مقابله با قاچاق میوه باشد اما اگر دولت می‌خواهد با این پدیده برخورد کند، کافی است حواسش به گمرکات باشد تا با بارنامه‌های جعلی و روش‌های دیگر روزانه هزاران تن میوه به صورت غیر مجاز وارد کشور نشود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.