قدس آنلاین: اسلامی ساختن علوم انسانی بهترین مقدمه و اثربخش ترین مقدمه برای توسعه فرهنگی در کشور است. انقلاب ما را انقلاب فرهنگی می گویند، ما انقلاب کردیم و قریب چهار دهه از انقلاب ما می گذرد و هنوز سیاستمداران دنیا به این امر معترف اند.

اسلامی سازی علوم انسانی بهترین مقدمه برای توسعه فرهنگی کشور است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام احمد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری شبستان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 

چندی قبل مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به مساله ولنگاری فرهنگی اشاره داشتند، در آغاز پرسش خود از تعبیر معظم له پیرامون مساله فرهنگ استفاده می کنم. با توجه به تاکیدات ایشان نسبت به این مساله و به ویژه بحث ولنگاری فرهنگی، دیدگاه شما در باب نقش علوم انسانی و توسعه و تعالی این علوم در راستای بهبود وضعیت فرهنگ جامعه چیست؟ به گواه سخنان بسیاری از بزرگان عرصه فرهنگ و اندیشه هرچه قدر که علوم انسانی در یک کشور توسعه یابد، شاخص های فرهنگی آن جامعه نیز اعتلا خواهد یابت، حضرتعالی چه تحلیلی نسبت به این موارد دارید؟

 

این مساله ای است که سال ها از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورد توجه قرار گرفته است به خصوص بحث ولنگاری فرهنگی که اخیرا اشاره داشتند. نکته اول اینکه ما در رابطه با مسایل فرهنگی اولا باید نیاز جامعه را رصد کنیم، ثانیا باید تاکیدات رهبر معظم انقلاب را جواب دهیم که این دو در هم تنیدگی دارند، یعنی تاکیدات رهبری در حوزه های مختلف از جمله حوزه فرهنگ مبتنی بر نیازهای فراگیر جامعه شکل می گیرد، امروز ما در حوزه فرهنگ نیازهای بسیار ضروری ملموس و غیرملموس داریم؛ یعنی ممکن است بسیاری از نیازمندی ها در حوزه فرهنگ به ذهن مردم شریف مان هم نیاید ولی این نیاز وجود داشته باشد.

 

نکته دیگر آن است که اگر بخواهیم نیازهای فرهنگی را با مهندسی اسلامی پاسخ دهیم باید در حوزه های مختلف از جمله مسائل دینی، حوزه ورزش، حوزه هنر، همچنین توسعه فرهنگ قرآنی، پایلوت قرار دادن مساجد به عنوان محور برنامه های اجرایی در جهان اسلام مبتنی بر الگوی مدیریت نبوی و علوی، نسبت به علوم انسانی توجه داشته باشیم و علوم انسانی ما اسلامی شوند.

 

اسلامی ساختن علوم انسانی بهترین مقدمه و اثربخش ترین مقدمه برای توسعه فرهنگی در کشور است. انقلاب ما را انقلاب فرهنگی می گویند، ما انقلاب کردیم و قریب چهار دهه از انقلاب ما می گذرد و هنوز سیاستمداران دنیا به این امر معترف اند که انقلاب ما بی نظیر بود چون رویکرد فرهنگی داشت.

 

انقلاب های دیگر دنیا انقلاب های سیاسی بودند، وقتی انقلابی سیاسی شد عمر مفیدی هم دارد ولی هنگامی که انقلاب فرهنگی باشد و با برد و نگاه فرهنگی انقلاب پیروز شد هرچه که از عمر آن می گذرد کهنه تر و البته قشنگ تر و زیباتر می شود، این خصیصه و ویژگی انقلاب ماست، وقتی انقلاب ما فرهنگی شد باید پایه کار را مبتنی بر فرهنگ بریزیم.

 

فرهنگ زاییده علوم انسانی اسلامی است، یعنی علوم انسانی اسلامی آبستن فرهنگ ناب محمدی است، اگر در حوزه روان شناسی، در حوزه جامعه شناسی، مدیریت، اقتصاد و حوزه های مختلف دیگر علوم انسانی مدل های قابل ارایه مان اقتباسی از رنسانس و غرب باشد فرهنگی بودن انقلاب ما فقط یک شعار خواهد بود.

 

اما اگر روانشناسی ما یک روانشناسی اسلامی شد، اصول جامعه ما مبتنی بر علوم اسلامی شکل گرفت و مدیریت، سیاست و اقتصاد ما مبتنی بر قواعد اسلامی ایجاد شد، فرهنگی بودن انقلاب در اینجا تثبیت می شود. ما در حال حاضر این توفیقات را صد در صد نتوانسته ایم کسب کنیم، با اینکه رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی داشتند، حوزه علمیه قم، موسسات خوبی را برای ایجاد علوم اسلامی در حوزه علوم انسانی فعال کرده ولی راه نرفته بسیار زیادی داریم، پارادوکس ها و تضادهایی که اتفاق می افتد و علت قرائت های مختلف در حوزه فرهنگی همین است.

 

شما چه پیشنهاداتی دارید، با توجه به جریان تدوین نقشه جامع علمی کشور، شما به عنوان فردی حوزوی که با مباحث علوم انسانی آشناست، شخصا در حوزه اسلامی سازی علوم انسانی چه پیشنهادی دارید؟

 

پیشنهاد من همان است که به وزیر ارشاد نیز در جلسه اخیری که با وی داشتم بیان کردم، من در آن جلسه عنوان کردم اگرچه اسناد بالادستی بسیاری داریم ولی داشتن این اسناد نه تنها تهدید نیست بلکه بهترین فرصت است، ما چاره ای نداریم؛ البته اسناد مختلفی در حوزه فرهنگی و علمی داریم. از جمله نقشه جامع علمی کشور که اسنادی است که مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید دارند.

 

پیشنهاد من این است که در حوزه فرهنگی اولا حوزه علمیه قم با کمک دانشگاه ها، برای اسلامی سازی علوم انسانی خیزش و جهش داشته باشند، در یک زمان مشخص مثلا یک برنامه پنج ساله را تدوین کنند و تمام علوم انسانی را با نگاه اسلامی به بازار ارائه کنند و ثانیا برای کاربردی کردن آن علوم نهادهای متولی مثل وزارت ارشاد، وزارت ورزش، سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی و سایر سازمان و نهادها از این محتوای اسلامی در برنامه ریزی هایشان به معنای واقعی کلمه بهره بگیرند.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.