قدس آنلاین/ منور میرشجاعان: امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) در خطبه ۳۲ نهج البلاغه می‌فرماید: «اى مردم! ما در روزگارى کينه توز و زمانى پرکفران واقع شده‌ايم که در آن نيکوکار، بدکردار شمرده مى‌شود و پيوسته بر ظلم ظالمان افزوده مى‌شود. از آنچه مى‌دانيم، بهره نمى‌گيريم و از آنچه نمى‌دانيم، نمى‌پرسیم و از حوادث کوبنده تا بر ما فرود نيايد، نمى‌ترسيم.»

  عصری که نيکوکار، بدکردار شمرده مى‌شود...

بديهى است که زمان، به معناى روزها و شب‌ها و ماه و سال چيزى نيست که زشت و زيبا يا کينه توز و ناسپاس باشد، بلکه اين مردم عصر و زمانه‌اند که چنين رنگى را به عصر و زمان خود مى‌دهند.

آنچه زمينه اين گونه امور را در جامعه بشرى فراهم مى‌کند، دگرگون شدن نظام ارزشى جامعه است. در آنجا که مال و ثروت و قدرت، معيار شخصيت و ارزش محسوب شود، بى‌آنکه به منابع درآمد آن بينديشند، ظالمانِ زورگو و غارتگر شخصيت‌هاى آن محيط را تشکيل مى‌دهند و نيکوکارى که اموال مشروع خود را براى خدمت به محرومان از دست مى‌دهد، آدم نادان و ابله شمرده مى‌شود.

هنگامى که مردم زمان فاسد شوند و ظلم و تباهى فزونى گيرد، شکل جامعه عوض مى‌شود و ضد ارزش‌ها جاى ارزش‌ها را مى‌گيرد و ظالم به خودکامگى خود مى‌افزايد و نيکوکاران مجرم محسوب مى‌شوند و از مراکز حساس جامعه، عقب رانده خواهند شد.

در واقع، اين بدترين حالتى است که يک انسان يا يک جامعه گرفتار آن مى‌شود؛ يعنى نه از علوم و آگاهي‌هاى خود براى حل مشکلات بهره مى‌گيرد و نه به فکر رفع جهل و به دست آوردن آگاهى است و حاصل اين دو، چيزى جز غوطه ور شدن در جهل و جنايت نيست

شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.