قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۵۲۵ هزار نفر در استان ساکن مناطق حاشیه‌‌نشین بوده که ۴۰۰ هزار نفر در تبریز هستند، گفت: متأسفانه مناطق حاشیه‌نشین به بستری برای پدید آمدن آسیب‌های اجتماعی تبدیل‌شده است.

 ۵۲۵ هزار نفر در مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند/ ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حسن استوارآذر  امروز در نشست کمیته اجتماعی هفته دولت، با بیان اینکه هفته دولت فضای مناسب و فرصتی برای ارائه عملکرد دستگاه‌های استان است، اظهار داشت: این هفته همچنین فرصتی برای تبیین سیاست‌های دولت و پاسخگویی است.

وی افزود: برای تحقق اهداف مورد نظر دولت توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی شده و در این زمینه به دنبال تقویت سرمایه‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده‌ایم.

استوار آذر اضافه کرد: در این راستا در بدو استقرار دولت تدبیر و امید در استان، سند تدبیر توسعه استان تدوین شد که در حوزه اجتماعی نیز 7 هسته کلیدی از جمله صیانت از حقوق شهروندی، صیانت از سالمندان، توسعه سمن‌ها، توسعه ورزش‌های همگانی، توسعه آداب‌ و رسوم بومی، کاهش اعتیاد و تحکیم بنیان خانواده مشخص شده که برای هرکدام برنامه‌ریزی شد تا تحقق یابد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: برای مبارزه و پیشگیری از اعتیاد این استان سرآمد دیگر استان‌ها بوده و حتی به‌عنوان استان عاری از معتاد متجاهر شهرت یافت و همچنین مرکز نگهداری معتادان ماده 16، افتتاح شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در استان، بیان کرد: با اجرای این طرح هزینه‌های بیمار از 35 درصد به 7 درصد کاهش یافت و بر اساس این مسئله اعتبارات کلانی به این امر اختصاص داده شد.

استوار آذر همچنین با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای احیای دریاچه ارومیه بر اساس وعده‌های انتخاباتی دولت، گفت: در کنار نعمات خداوندی، اقدامات قابل‌توجهی نیز از طریق دولت بخصوص در راستای تثبیت سطح دریاچه ارومیه انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی، گفت: هجمه‌های فرهنگی بعد از انقلاب شدت گرفته که در این راستای دستگاه‌ها در وسع و توان خود اقداماتی را انجام می‌دهند که یکی از این اقدامات فعال شدن کارگروه‌های تخصصی در راستای بررسی آسیب‌های اجتماعی بوده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی، در ادامه با اشاره به وجود سکونت‌گاه‌های غیررسمی به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات اجتماعی، بیان کرد: در حال حاضر 525 هزار نفر در استان ساکن این مناطق هستند که از این تعداد 400 هزار نفر در تبریز هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه مناطق حاشیه‌نشین به بستری برای پدید آمدن آسیب‌های اجتماعی تبدیل‌شده است، افزود: در این خصوص نیز در کنار مباحث عمرانی، ورود ویژه یا انجام‌شده و کارگروه فرهنگی به‌طور ویژه به این موضوعات پرداخته است.

استوار آذر در ادامه با اشاره اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای توسعه استان، گفت: در این خصوص نیز توجه ویژه‌ای شده به‌طوری‌که تعداد سمن‌ها از 493 سمن به 631 سمن فعال رسیده  و البته هنوز قابل‌قبول نیست و این آمار باید به یک هزار سمن برسد.

وی خاطرنشان کرد: البته سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری همچون سمن‌های مذهبی و فرهنگی در استان فعال هستند اما ثبت‌نشده و پروانه ندارند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی همچنین در ادامه از تشکیل اتاق فکرهایی در رابطه با بررسی مشکلات حوزه اجتماعی در استان خبر داد و بیان کرد: همچنین با توجه به اینکه بحث اوقات فراغت جوانان یکی از دغدغه‌های مدیریت استان بوده، در راستای ارائه دقیق آمار و ارقام اوقات فراغت سامانه و پورتال اوقات فراغت در استان ایجاد شد که 150 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.