قدس آنلاین -اراک- احمد مختاری: نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص های عملیاتی اوقاف و امور خیریه استان باید بر اساس راهبردهای اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری تدوین شود

شاخص های اوقاف باید بر اساس راهبردهای اقتصاد مقاومتی تدوین شود

علی اکبر کریمی روز شنبه در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: اوقاف و امور خیریه ظرفیت های قابل توجهی دارد که در صورت برنامه ریزی های کارشناسی و مدون می تواند در خدمت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی برنامه ای هوشمندانه و نیازی زیربنایی در ترمیم ساختار اقتصادی کشور است و ظرفیت های اوقاف بایستی با مبانی هدفگذاری شده در این برنامه کلان تنظیم شود. نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی کشو دارد ، عنوان کرد: این سهم تاکنون مشخص نشده است. وی ادامه داد: نهاد وقف و امور خیریه قدیمی ترین و موثرترین نهادهای اجتماعی برای عمران، آبادانی، رفع مشکلات و ارایه خدمات است، اما متاسفانه تاکنون امور خیریه متولی خاصی در کشور نداشته است.

کریمی، با اشاره به اینکه بزرگترین دانشگاه های اروپایی، مراکز درمانی و جذب کمک های اجتماعی از سوی موقوفات مدیریت می شود، اظهار کرد: سرمایه گذاری در این بخش رشد و بالندگی وقف را به دنبال داشته و همچنین نقش تاثیر گذار وقف در تولید ناخالص ملی و ارتقای بنیه اقتصادی کشور از این طریق نمایان می شود.

کریمی :سنت حسنه وقف ریشه در تاریخ بشریت دارد چرا که مساجد، حمام ها، آب انبارها، کلیساها و معابد ادیان مختلف در جهان موقوفه هستند و همچنان جامعه بشریت از آثار و برکات آنها استفاده می کنند. وی، با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه می تواند در مقوله فرهنگ نیز نقش موثری در جامعه داشته باشد، افزود: در این راستا کارگروه و اتاق فکر فرهنگی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح های فرهنگی تشکیل شده و آمادگی لازم برای پیگیری مسائل موجود در زمینه وقف در این کارگروه و اتاق فکر مهیا است و در صورت نیاز در حوزه قانون گذاری یا ارتباط گیری با دستگاه های ملی نیز اقدام می شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خصوص طرح توسعه امامزاد ه محمد عابد(ع)، امامزادگان عبدالله و آمنه خاتون(ع) در اراک گفت: با توجه به قطب زیارتی بودن این امامزادگان ضرورت توسعه آن احساس می شد. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سنت حسنه وقف ریشه در سیره و روش پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) دارد که فرهنگ سازی و نهادینه کردن ابعاد مختلف این فریضه مهم در جامعه یکی از موثرترین راه ها برای احیای این سنت است.

حجت الاسلام سید باقر حسینی افزود: وقف و توجه به امور خیر گره گشایی با منفعت جمعی است و بسیاری از مشکلات مردم از قبیل ازدواج، اشتغال و درمان در سایه این سنت حسنه تسهیل و رفع می شود. وی، توجه ویژه به نیات واقفین را مهمترین رویکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی عنوان کرد و گفت: احیاء حقوق موقوفات و به روز رسانی اجاره بهای املاک موقوفه از دیگر برنامه های این نهاد انقلابی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: ۱۱۹ نفر در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی وادارات شهرستانی این استان فعالیت می کنند که از این تعداد ۳۷ نفر کارمند رسمی و بقیه به صورت قراردادی کار معین فعالیت می کنند. وی گفت: طرح موقوفات قنات ناصری اراک یکی از طرح های اشتغالزایی و اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی است که تولید روزانه ۱۲ تن شیر، سالانه بیش از ۵۰ تن کوشت قرمز و ایجاد ۷۰ فرصت شغلی بخشی از برکات این موقوفات است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.