با نگاه به گذشته دنبال تحول هستیم

قدس آنلاین/ سیدمهدی موسوی: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های حوزه علمیه متحول، بر ضرورت حفظ اصالت‌های حوزوی با وجود روزآمدی برای پاسخ به نیازهای نوین جامعه اسلامی تأکید کرد.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه هستیم، می‌گوید: همواره آغاز دوره جدید علم آموزی، طلیعه‌ای است بر یک روند خوب تحصیل و تحقیق و پژوهش که بویژه این امر در حوزه‌های علمیه معمولاً با تأکیدات مراجع و بزرگان ما همراه می‌شود.

وی با بیان اینکه از گذشته تاکنون تحول و پویایی در حوزه‌های علمیه جزو مباحث ضروری و مورد توجه بوده است، می‌افزاید: امروز بویژه تحول در حوزه علمیه بنابر آنچه که مورد تأکید و خواست رهبر معظم انقلاب و علما و مراجع عظام است و اقتضای نیازهای کنونی نظام اسلامی نیز می‌باشد، یک امر اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود و همه تلاش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و شورای عالی حوزه در همین راستاست.

تحول در عرصه‌های گوناگون

عضو خبرگان رهبری همچنین با بیان اینکه تحول در حوزه در سایه همدلی و همزبانی و هم افزایی همه حوزویان و شخصیت‌های مطرح حوزه امکان پذیر است، ابراز می‌دارد: البته تحول شامل عرصه‌های گوناگونی است که می‌توان به تحول در کتاب‌های درسی، منابع آموزشی، ساختار و نظام آموزشی، ساماندهی امر تدریس، توجه به مقوله تحقیق و پژوهش، تحول در امر تبلیغ، اهتمام ویژه به امر تهذیب و تعمیق مباحث اخلاقی و... است.

وی با اشاره به اینکه بحث تدوین کتاب‌های درسی، از مباحث بسیار مهم در حوزه‌های علمیه به لحاظ آموزش و پرورش طلاب به شمار می‌رود، می‌گوید: در حال حاضر چندین طرح تحول از جمله بازنگری در برخی کتاب‌ها و منابع درسی در دستور کار شورای عالی حوزه‌های علمیه است که با نظرخواهی از بزرگان و تأمین دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید، این امر به بهترین شکل ممکن که سبب تقویت بنیه علمی حوزویان شود، به مرحله اجرا درمی‌آید.

تقویت روحیه انقلابی

وی می‌افزاید: یکی دیگر از شاخصه‌های مهم امر تحول در حوزه که بخصوص در سال‌های اخیر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده، بحث تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه است که در این زمینه نیز باید گفت، به لطف الهی حوزویان دارای روحیه انقلابی هستند، اما باید روز به روز این روحیه و فرهنگ انقلابی در حوزه تقویت و توسعه یابد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بی تردید یکی از مهم ترین انتظارات از حوزه‌های علمیه، تلاش در مسیر اسلامی سازی علوم انسانی است، اظهار می‌دارد: چندسالی است که به طور خاص یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه مسأله اسلامی سازی علوم انسانی است که در این باره با تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های حوزوی و نیز برگزاری جلسات و همایش‌های تخصصی گام‌های خوبی هم برداشته شده، اما به هر حال باید دانست که تحول بنیادین در حوزه علوم انسانی، به همدلی و همفکری با حوزویان و دانشگاهیان نیاز دارد.

به دنبال تحول هستیم

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با بیان اینکه هر روز باید به دنبال تحول جدید باشیم و در این زمینه روش و سیره بزرگان گذشته و معاصر ما الگو می‌باشد، ادامه می‌دهد: باید به دنبال تحول مناسب در حوزه از نظر آموزشی و محتوا باشیم، ضمن آنکه در این عرصه رضایت بزرگان حوزه بسیار مهم و کلیدی است و باید این هدف محقق شود.

وی می‌افزاید: ما باید در مسیر تحقق اهداف اسلام عزیز و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی بکوشیم و فعالیت‌های خود را بخوبی رصد کنیم تا ببینیم خروجی ما در حوزه چیست و چقدر توانسته ایم انتظارات را به نحو مطلوب و مورد نظر برآورده کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: به لطف الهی و با وجود همه مشکلات و محدودیت ها، امروز حوزه‌های علمیه در مسیر تحول قرار دارند و خدمات آن‌ها در اختیار نظام اسلامی و جامعه و مردم قرار می‌گیرد و بی انصافی است اگر بگوییم که در حوزه کاری نشده است.

حفظ اصالت‌های حوزوی

عضو خبرگان رهبری می‌افزاید: حوزه با سابقه ای افزون بر هزار ساله، باید در مسیر تحول و پویایی، اصالت‌هایش را حفظ و تقویت کند؛ انتظار بزرگان و مراجع، بخصوص رهبر معظم انقلاب نیز از حوزه همین است که ضمن به روز شدن، اصالت‌ها و هویت‌های اصیل خود را حفظ کند.

وی می‌گوید: در واقع حوزه مطلوب حوزه ای است که ضمن حفظ سنت‌ها و اصالت‌های خود، به نیازهای امروز و فردای جامعه نیز توجه داشته و در هر زمان و مکان به اقتضای مخاطبان خود دست به برنامه ریزی منسجم و هدفمند بزند.

 

وی خاطرنشان می‌کند: در واقع ما باید در حوزه مجتهدانی تربیت کنیم که در مسیر دفاع از مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، اجرای احکام الهی و پاسخ به شبهات گام‌های جدی برداشته و در راستای تحقق آن شاخص هایی که ملاک حکومت و جامعه دینی است، بکوشند؛ صد البته حوزه در کنار مجتهد، نیاز شدید به مبلغ و محدث و سخنران و پژوهشگر و استاد دارد که هر کدام در عرصه خود بتوانند در جامعه تأثیرگذار باشند و به هدایت مردم بپردازند.

نباید ارتباط خود را با گذشته قطع کنیم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه می‌افزاید: بنده بارها این موضوع را گفته ام که همه ما باید بدانیم که سر سفره بزرگان گذشته نشسته ایم و اگر طلبه و استادی بخواهد ارتباطش را با گذشته قطع کند، در حقیقت همه این تلاش‌ها را نادیده گرفته است.

وی اظهار می‌دارد: حوزویان همواره مفتخرند که راهرو بزرگانی چون شیخ انصاری، شیخ طوسی، صاحب جواهر و مرحوم آخوند خراسانی و ادامه دهنده راه آنان در مسیر تولید و نشر علوم اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه می‌دهد: در کنار توجه به گذشته و افتخار به داشته هایمان، ناگزیریم که زمان شناس باشیم و به اقتضائات و نیازهای روز توجه کنیم که این مسأله ضرورت توجه طلاب را به بحث زمان می‌رساند، به اینکه یک طلبه و روحانی بداند امروز در کجای عالم قرار گرفته و در مسیر شاگردی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) چه وظیفه مهمی بر دوش دارد تا با توکل بر خدا و اخلاص و مجاهدت، به بهترین شکل به تکلیف الهی و دینی خود جامه عمل بپوشاند.

تقویت بُعد اخلاقی و معنوی

وی در پایان با بیان اینکه اخلاق محوری و تقویت معنویت یکی از اساسی ترین و ضرورت‌ها برای جامعه ما بخصوص حوزویان و اهل علم است، می‌گوید: بنده بارها به طلاب و استادان حوزه گفته ام که همین توسل‌ها و شب زنده داری‌ها و معنویت‌ها و جلسات درس اخلاق بوده که بزرگان ما را در مسیر کسب علم و نشر و اشاعه آن به فضل الهی موفق و مؤید کرده است و نسل جوان امروز حوزه نیز هیچ گاه نباید از این قبیل مسایل غافل شود؛ زیرا مردم وقتی یک روحانی و طلبه فاضل، متقی، با اخلاق و معنوی را می‌بینند، گرایش و علاقه شان به دین بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.