خبر فوری

قدس آنلاین-بیرجند: استاندارخراسان جنوبی بااشاره به اجرای طرح انتقال آب به استان به عنوان یک طرح ملی گفت: مدیران باید تلاش کنند قبل از بسته شدن بودجه سال ۹۶ نسبت به اخذ ردیف اعتباری برای اجرای این پروژه اقدام لازم را صورت دهند.

ردیف اعتباری مورد نیاز برای اجرای طرح انتقال آب به خراسان جنوبی پیگیری شود

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، سید علی اکبر پرویزی  ظهر امروز در کارگروه مشترک حفاظت منابع آب و کشاورزی استان بر پلمپ چاه های غیرمجاز برداشت آب در استان تاکید کرد و اظهارداشت: مقدار آبی که از محل پلمپ این چاه ها صرفه جویی می شود باید در یک فرایند مناسب در راستای توسعه کشت های نوین و نیز استفاده از روش های نوین آبیاری مورد استفاده قرار گیرد.

وی تثبیت اشتغال موجود در بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: باتوجه به اینکه بالغ بر ۵۰ درصد از آب های سطحی در استان به دلیل تبخیر و تعرق هدر می رود تغییر نوع کشت و کاشت محصولات کم آب بر باید بطور جد در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد.

مقام عالی دولت درخراسان جنوبی، با تاکید بر اجرای طرح جامع مطالعات آب استان خاطر نشان ساخت: قطعاً انجام مطالعات جامع دراین زمینه می تواند در درازمدت در زمینه برنامه ریزی های استفاده از منابع آب و نیز توسعه کشاورزی و حتی صنعت در یک منطقه از استان، بسیار مهم و حتی حیاتی باشد.

پرویزی، استفاده از منابع آب پایدار را مورد تاکید قرار داد و افزود: اجرای طرح های آبخوان و آبخیزداری می تواند ضمن استفاده بهینه از منابع آبی به پایدار نمودن منابی آبی خصوصاً در سطح قنوات بسیار مهم و کمک کننده باشد.

استاندارخراسان جنوبی ضمن اشاره به توسعه کشت گلخانه ای در استان گفت: در کنار توسعه کشت گلخانه ای، استفاده از روش های نوین آبیاری می بایست با بکارگیری سیاست های تشویقی برای کشاورزان مورد استفاده مسئولین امر قرار گیرد.

وی یادآورشد: صرفه جویی در مصرف آب در حوزه کشاورزی و نیز کاهش میزان برداشت آب از منابع آبی به هیچ وجه نباید منجر به آسیب وارد شدن به کشاورزان، خرده مالکان و روستائیان و یا خالی شدن روستاها و مناطق روستایی از جمعیت شود چرا که در غیر این صورت نخواهیم توانست به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

پرویزی ادامه داد: با توجه به کمبود میزان نزولات آسمانی، توسعه سطح زیر کشت در حوزه کشاورزی نباید مورد توجه برنامه ریزان امر قرار گیرد، بلکه تغییر الگوی کشت، توسعه کشت های گلخانه ای و نیز بهبود روش های آبیاری در سطح زیرکشت موجود باید در اولویت کار برنامه ریزان در این زمینه قرار گیرد.

استاندارخراسان جنوبی به اجرای طرح انتقال آب به استان به عنوان یک طرح ملی اشاره کرد و افزود: مدیران باید تلاش کنند قبل از بسته شدن بودجه سال ۹۶ نسبت به اخذ ردیف اعتباری برای اجرای این پروژه اقدام لازم را صورت دهند.

وی به موضوع هدر رفت منابع آبی در استان اشاره کرد وافزود: شرکت های آبفای شهری و روستایی استان در راستای جلوگیری از هدررفت آب در استان برنامه ریزی های جدی تری داشته باشند.

پرویزی  به خشک شدن قنوات در استان اشاره کرد و افزود: کمیته ای متشکل از مسئولین ذی ربط موضوع خشک شدن قنوات واحیای آنها را بطور جد مورد پیگیری قرار دهند.

استاندارخراسان جنوبی تاکید کرد: حفظ منابع آبی و مدیریت درست این منابع مهم و حیاتی با رویکرد تثبیت و نگهداشت جمعیت در روستاها و نقاط مرزی باید در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.