۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 460393

« امین شریعت: ویژه نامه همایش رونمایی از کتاب المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة تألیف علامه امینی» مجموعه ای از مقالات( فارسی و عربی)، گفتگوها، اشعار، اسناد و تصاویری است که برای گرامی داشت و معرفی علامه امینی

امین شریعت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان،

امین شریعت : ویژه نامه همایش رونمایی از کتاب المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة تألیف علامه امینی» مجموعه ای از مقالات( فارسی و عربی)، گفتگوها، اشعار، اسناد و تصاویری است که برای گرامی داشت و معرفی علامه امینی صاحب الغدیر و به مناسبت رونمایی و انتشار کتاب« المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة» تنظیم و منتشر شده است. جالب است که کتاب المقاصد العلیة علامه پس از گذشت حدود شصت سال از تألیف آن منتشر شده است! زبان و ادبیات هر دو بخش فارسی و عربی این اثر، امروزین، سلیس و روان است. کتاب حاضر از نظر شناخت اندیشه ها، دغدغه ها، روش و مشرب فکری علامه امینی و نیز روش شناسی کتاب مذکور دارای اهمیت است.

ساختار

 کتاب حاضر از مقدمه محقق طباطبایی، سالشمار، مقالات( شامل: 1- عالم ذر و علامه امینی، 2- چند نکته ای درباره کتاب المقاصد العلیة، 3- مروری بر« المقاصد العلیة»، 4-« چهل حدیث» برگرفته از المقاصد العلیة علامه امینی( ره)، 5- الحجة الأمینی طاب ثراه، 6- منهجیة صاحب الغدیر، 7- چند نسخه از نفائس کتابخانه امیرالمؤمنین( ع) بر اساس فهرست محقق طباطبائی) و گفتگوها( شامل: 1- گفتگو با محقق طباطبائی، دکتر جلیل تجلیل و استاد فاطمی نیا پیرامون شخصیت علامه امینی، 2- گفتگو با آیة الله میلانی، 3- گفتگو با حجة الاسلام والمسلمین محمد رضا کریمی) و اشعار( شامل: 1- سلام قطره به دریا دل غدیری، 2- امین دین الهی، صدیق آل رسول، 3- به یاد مرحوم علامه امینی صاحب الغدیر، 4- ای آیت حق، رحمت دادار، 5- اثر بی نظیر) و اسناد و تصاویر تشکیل شده است.

 محتوا

 یکی از مطالب مهمی که در اثر حاضر مطرح شده و از نظر روش شناسی مجموعه آثار علامه امینی سزاوار تحقیق و تأمل است، این کلام نویسنده است که: کتاب المقاصد العلیة علامه امینی از چند جهت حائز اهمیت است: 1- این کتاب تا اندازه زیادی منش فکری و طرز اندیشه اعتقادی مرحوم آقای امینی را بازتاب می دهد. از آن مرحوم جدا از کتاب ارزشمند الغدیر، البته آثار متعدد دیگری هم در دست است، اما  هیچ کدام به اندازه این اثر نماینده طرز فکر آن مرحوم در رابطه با مسائل اعتقادی و مشی کلی فکری ایشان نیست. در بحث های مختلف این کتاب، در رابطه با مسائل اسماء و صفات و عوالم ذرّ و بحث طینت و نسبت این عوالم با سرنوشت و اختیار آدمیان، همه جا می توان آثار گرایشات ویژه آن مرحوم را به وضوح دید.

از آن مرحوم جدا از کتاب ارزشمند الغدیر، البته آثار متعدد دیگری هم در دست است، اما هیچ کدام به اندازه این اثر نماینده طرز فکر آن مرحوم در رابطه با مسائل اعتقادی و مشی کلی فکری ایشان نیست.

 2- بهره وری نویسنده از آثار و منابع متعدد و نقل قول های مفید از آثار متقدم، و نیز نقل پاره ای از ابیات و اشعار فارسی و عربی به مناسبت های مختلف است. 3- مشی حدیث گرایانه مرحوم امینی است که اثری واضح در محتوا و شکل کتاب فراهم کرده است. پایه اصلی استدلالات و مطالب ایشان در مباحث اعتقادی مطرح شده در کتاب، بر اساس احادیث منابع مختلف شیعی است و در این زمینه البته تنها به کتاب های اربعه استناد نکرده و از منابع گاه مهجور هم در مقام استدلال بهره برده اند. البته ایشان در مقام استدلال، تنها به ذکر احادیث بسنده نکرده و گاه در مقام بحث و توضیح احادیث، و یا موضوعاتی که مورد تأیید قرار داده اند، به گفتار دانشمندان قدیم و جدید امامیّه استناد کرده و حتی در موردی در یک بحث اعتقادی به نقل استفتائات فقهی برخی از فقیهان معاصر استناد کرده اند؛ که البته چنانکه معلوم است مباحث اعتقادی، مجال استفتاء نیست و حتماً آن مرحوم در مقام تأیید بدان استناد کرده اند. 4- مشی کلی مرحوم امینی در این کتاب، تبیین پاره ای از مباحث اعتقادی بر اساس« مکتب اهل بیت( ع)» است. گرچه گاه در بحث از مقامات اهل بیت( ع) از نقطه نظر تکوینی، تأثیرپذیری ایشان از اصطلاحات اهل عرفان و گاه فلسفه در مباحث این کتاب دیده می شود، اما در مجموع مشی کلی ایشان، مخالفت با آرای فلاسفه و حتی متکلمان قدیم امامیه است.

منبع: 
1- سایت الغدیر 
2- ویژه نامه همایش رونمایی از کتاب المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة

تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.