قدس آنلاین – گیلان – نرجس غلامپور : معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به کاهش دفن پسماند از 51 به 35 مرکز در سال 94 اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال مراکز دفن پسماند گیلان به 15 مرکز کاهش می‌یابد.

مراکز دفن پسماند در گیلان به 15 مرکز کاهش می یابد

حجت شعبانپور با اشاره به ساماندهی مراکز دفن پسماند در گیلان اظهار کرد: تعداد 51 مرکز دفن پسماند در استان وجود داشت و بزرگ‌ترین آن مرکز دفن لندفیل سراوان رشت با روزانه 600 تن دفن پسماند است.

وی، قدمت محل دفن پسماند در منطقه سراوان رشت را بیش از 40 سال عنوان کرد و افزود: شیرابه پسماند که دارای فلزات سنگین است وارد رودخانه‌ها می‌شود و آب‌های سطحی و زیرزمینی را آلوده می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه تعداد مراکز دفن پسماند را به 35 مرکز در سال 94 متمرکز کردیم، تصریح کرد: تا پایان امسال طبق برنامه‌زمانبندی شده تعداد مرکز دفن پسماند در استان به 15 مرکز می‌رسد.

شعبانپور از کاهش مراکز دفن پسماند گیلان به 10 مرکز طبق برنامه زمانبندی شده خبر داد و بیان کرد: اعتباراتی برای مرکز دفن پسماند سراوان رشت اختصاص داده شده است.

وی به آغاز اجرای طرح تصفیه‌خانه لندفیل مرکز دفن پسماند سراوان اشاره کرد و گفت: طرح تفکیک پسماند از مبدأ را آغاز کردیم به‌دنبال کاهش حجم پسماند در گیلان هستیم.

*تفکیک 70 درصد پسماند در شهرهای گیلان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به تفکیک 70 درصد از پسماند شهرهای استان، خاطرنشان کرد: از مشارکت 38 درصدی مردم در زمینه مذکور برخوردار هستیم.

شعبانپور به برنامه‌ریزی تفکیک 90 درصدی پسماند از مبدأ تا پایان امسال در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مشارکت خانوارها برای تفکیک پسماند از مبدأ به 60 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سه کارخانه کمپوست در گیلان فعالیت می‌کند، اظهار کرد: روزانه 350 تن پسماند در کارخانه رشت تبدیل به کمپوست می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، ظرفیت کارخانه کمپوست بندر انزلی را روزانه 150 تن عنوان کرد و افزود: روزانه 100 تن پسماند در کارخانه رودسر تبدیل به کمپوست می‌شود.

این مسؤول در ادامه با اشاره به اینکه راه نجات گیلان از زباله کارخانه‌های کمپوست است، بیان کرد: دفن کمپوست کارخانه‌های مذکور تولید شیرابه نمی‌کند.

وی به تجمع 400 تن پسماند بیمارستانی در منطقه سراوان رشت اشاره کرد و گفت: تمام پسماند مذکور تعیین تکلیف و بی‌خطرسازی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه بی‌خطرسازی پسماند بیمارستانی در 25 بیمارستان استان انجام می‌شود، تصریح کرد: پسماندها پس از بی‌خطرسازی از بیمارستان‌های گیلان خارج می‌شود.

شعبانپور از ساماندهی پسماند عفونی مطب پزشکان در گیلان خبر داد و یادآور شد: 70 درصد از پسماند مذکور توسط بخش خصوصی پوشش داده شده و این امر تا پایان سال به صددرصد می‌رسد.

وی با اشاره به آلودگی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب در شهر رشت، خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به گیلان، 50 میلیارد تومان برای احیای رودخانه‌های مذکور مصوب شده و 30 درصد از این مبلغ اختصاص داده شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، آلودگی رودخانه‌های شهر رشت را شامل شیرابه پسماند سراوان و فاضلاب شهر صنعتی، کشاورزی، خانگی و همچنین پسماند جامد خواند و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای ساماندهی موارد مذکور انجام شده است.

شعبانپور با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت به مناقصه رفته است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب محلی شهری انجام شده است.

وی در ادامه از شناسایی نقاط احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب محلی شهری در رشت خبر داد و بیان کرد: جمع‌آوری پسماند جامد روی آب توسط شرکت دانش‌بنیان در گیلان طراحی و ساخته شده و در رودخانه‌های رشت نصب می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به ممنوعیت دفن پسماند در برنامه پنجم توسعه کشور در استان‌های شمالی، اضافه کرد: پسماند را باید بتوانیم از طریق کارخانه‌های زباله‌سوز امحا کنیم.

این مسؤول به انعقاد قرارداد شهرداری رشت برای احداث یک کارخانه زباله‌سوز اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه احداث کارخانه زباله‌سوز شرق گیلان توسط استانداری منعقد شده است.

وی با بیان اینکه احداث کارخانه زباله‌سوز در چهار منطقه گیلان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: شش نقطه برای احداث کارخانه کمپوست در استان در نظر گرفته شده و تاکنون در سه منطقه اجرایی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.