تحولات منطقه

قدس آنلاین- هادی زهرایی- بنا به گفته مسافران محور قوچان - باجگیران و حوزه 310 کیلومتری راه‌های آن که تماماً در مسیرهای کوهستانی و ترانزیتی قرار دارد، جزو راه‌های ناامن خراسان رضوی به شمار می‌رود که توجه مسؤولان و انجام اقدامات ضروری برای رفع خطرات این مسیر را طلب می‌کند.

«ایمنی» از حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی جا مانده است
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مناظر بکر، طبیعت زیبا و آب و هوای منحصر به فرد این منطقه باعث شده است تا هر ساله شاهد حضور هزاران گردشگر داخلی از اقصی نقاط کشور در این منطقه باشیم.

محور قوچان - باجگیران دروازه شمال شرق کشور به آسیای میانه به شمار می‌آید و وجود گمرکات باجگیران و لطف آباد باعث شده بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی و محموله های ترانزیتی صادراتی از دل این مسیر پر پیچ و خم عبور کنند.

اما مسیرهای نا ایمن در این میان دل هر مسافری را که از آن عبور می‌کند، می‌لرزاند.

*وضعیت جاده عامل ایجاد حوادث

مقدم یکی از رانندگان حمل و نقل جاده‌ای درباره مسیر قوچان- باجگیران می‌گوید: کمتر کسی را می‌توان در این منطقه پیدا کرد که شاهد حوادث ناگوار جاده‌ای در طول این مسیر زیبا اما پرخطر نبوده باشد.

وی خاطر نشان می‌کند: عوامل زیادی برای وقوع حوادث در این مسیر وجود دارد که در این میان می‌توان از کیفیت پایین روکش آسفالت و خرابی و گودشدگی آن بر اثر تردد بارهای ترافیکی، نبود علایم و تابلوهای اطلاعاتی کافی نام برد.

پوررضایی یکی دیگر از رانندگان می‌گوید: نبود تجهیزات هشدار دهنده جاده‌ای مانند چراغ چشمک زدن، نبود حفاظ‌های جانبی مناسب مانند گاردریل و... از جمله نواقص این مسیر است.

وی خاطر نشان می‌کند: وجود نقاط کور و حادثه خیز فراوان از یکسو و نبود ایستگاه ثابت پلیس راه در سرتاسر این مسیر و ده‌ها مشکل دیگر، این جاده را به مجموعه ای از پر خطرترین راه‌های مواصلاتی خراسان رضوی تبدیل کرده است.

محمدزاده راننده دیگری که در این مسیر تردد می‌کند، می‌گوید: به نظر من آنچه که بیش از هر چیز دیگر در بین مشکلات خودنمایی می‌کند، این است که ایستگاه متمرکزی برای امداد و نجات جاده ای مناسب وجود ندارد.

وی می‌افزاید: ایستگاه پلیس راه قوچان تا سه راهی امامقلی و مجموعه راه و شهرسازی باجگیران با یکدیگر بیش از 50 کیلومتر  فاصله دارد و این موضوع احساس امنیت در مسیر را برای مسافران کمرنگ کرده است.

ضرورت استقرار ایستگاه امداد و نجات

در این خصوص مسؤول نمایندگی راه و شهرسازی باجگیران در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به آمارها، میزان تصادفات جرحی و منجر به فوت حوزه راه‌های این نمایندگی نسبت به طول راه‌های همسنگ استان بالاست.

وی یادآور می‌شود: برای کاهش آمار تلفات جاده‌ای، مجموعه نمایندگی راه و شهرسازی باجگیران با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط نسبت به تجهیز و راه‌اندازی اولین ایستگاه متمرکز امداد و نجات جاده‌ای در محل سه راهی امامقلی اقدام کرده است.

محسن نیک اختر می‌افزاید: این ایستگاه در حال راه‌اندازی بوده است و تا کنون 80 درصد مراحل اجرایی و ساختمانی آن انجام شده است.

قول مسؤولان برای نصب تجهیزات

وی تصریح می‌کند: برای استقرار نیروهای گشت ایمنی راهداری به همراه ماشین آلات سبک و نیمه سنگین و سنگین، نصب یک دستگاه کانکس حوادث و بحران سازمان هلال احمر و اکیپ پزشکی و آمبولانس اورژانس 115 و کامیونت آتشنشانی در این ایستگاه، مسؤولان مربوطه قول مساعد داده‌اند.

نبود نیروهای پلیس راه در مسیر

وی حلقه مفقوده ایمنی و ترافیک جاده‌ای محور قوچان - باجگیران - درگز را نبود نیروهای پلیس راه عنوان می‌کند و می‌گوید: ما آمادگی این را داریم تا با پذیرا شدن نیروهای پلیس راه به مجموعه ایستگاه امداد و نجات، شاهد کاهش چشمگیر حوادث جاده ای و تردد ایمن برای هموطنان، گردشگران و توریست‌هایی که از مسیرهای مواصلاتی این منطقه عبور می‌کنند، باشیم.

نیازهای فوری ایمن سازی محور

وی در خصوص ضرورت نصب علایم و تجهیزات جاده ای اظهار می‌دارد: عمر بالای تابلوها و فرسودگی عمومی 90 درصد آن‌ها و نبود سیستم روشنایی مناسب در نقاط مه گیر و حادثه خیز مانند گردنه الم لی و رهورد، همچنین نبود حفاظ‌های جانبی مناسب در لبه پرتگاه‌ها از کمبودهای جدی بحث ایمن سازی این مسیر و از نیازهای فوری آن است.

تردد بیش از 517 هزار  خودرو در محور قوچان - درگز

رئیس اداره مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در نیمه نخست امسال 517 هزار و 522 تردد در محور قوچان - درگز توسط دوربین‌های تردد شمار ثبت شده است.

سیدابوالفضل حسینی عشرت آبادی می‌افزاید: 33 درصد این ترددها مربوط به خودروهای سنگین است.

وی می‌گوید: در نیمه اول امسال در مسیر قوچان - درگز 257 هزار و 217 تردد و در مسیر درگز – قوچان 260 هزار و 305 تردد ثبت شده است.

وی به آمار تخلفات مسیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: در چهار ماه نخست امسال بیشترین درصد تخلف سرعت غیر مجاز در محورهای باجگیران - امامقلی، قوچان- درگز و بجستان – بردسکن بوده است.

ارتقای ایمنی اولویت مدیران استان

این در حالی است که در چند هفته گذشته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در مشهد اعلام کرد، اولویت اصلی مدیران راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتقای ایمنی در جاده های استان است.

داوود کشاورزیان که در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جرایم راهنمایی و رانندگی  تعلل مدیران در بحث ایمنی در جاده‌ها می‌تواند در تصادف سهمی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.