قدس آنلاین - کرمان: نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته با حضور رئیس و سایر اعضا و شهردار کرمان برگزار شد.

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کرمان ،در این نشست زهرا لری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا به ارایه‌ی آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت و ضمن تقدیر از شهردار کرمان برای بررسی لوکس نور فضاهای مربوط به شهرداری از جمله پارک‌ها و میدان‌ها گفت: خوش‌بختانه مشکلات روشنایی پارک‌ها و میدان‌ها در حال بررسی است، اما با توجه به مشکلات اقتصادی، سازمان‌ها و ادارات از جمله شرکت برق باید با شهرداری هم‌کاری کرده و هزینه‌های روشنایی را به حساب فی‌مابین بگذارد.

وی هم‌چنین به مشکل سرویس‌های بهداشتی مجموعه‌ی بازار اشاره کرد و افزود: سرویس‌های بهداشتی بازار متناسب با گردشگران خارجی نیست که تقاضا داریم در این رابطه اقدام شود.

محمدیاسین پنجعلی‌زاده رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز با بیان این‌که اصلاح طرح تفضیلی محله‌ی سرآسیاب در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، گفت: مقرر شد طی سه ماه نسبت به اصلاح طرح تفضیلی منطقه‌ی سرآسیاب اقدام شود.

وی افزود: بیش‌تر زمین‌های منطقه‌ی سرآسیاب کاربری باغ دارد، اما در ۵۰ درصد از این زمین‌ها ساخت‌وساز انجام شده است.

پنجعلی‌زاده ادامه داد: در دوره‌های گذشته برای برخی از ساخت‌وسازها پروانه‌ی ساختمان صادر شده، اما اکنون امکان تمدید پروانه و یا صدور پایان‌کار وجود ندارد؛ بنابراین، مقرر شد با اصلاح طرح تفضیلی، مشکلات این منطقه برطرف شود.

ماه‌بانو معصوم‌زاده رئیس کمیسیون بهداشت شورا نیز به مصوبات این کمیسیون پرداخت و با اشاره به نامه‌های دامپزشکی مبنی بر افزایش لاشه‌های غیرقابل استفاده گفت: برای جلوگیری از افزایش سگ‌های اطراف لاشه‌ها و ابتلا به بیماری هاری، مقرر شد در اطراف لندفیل کیلومتر ۱۱ جاده کوهپایه کوره لاشه راه‌اندازی شود.

وی افزود: مقرر شد در توزیع غذا و سایر مواد غذایی در ایام محرم و صفر نیز، توصیه شود تا از شیر پاستوریزه و ظروف مناسب استفاده شود.

معصوم‌زاده ادامه داد: غذاهای پخته شده نیز حداکثر دو ساعت در فضای آزاد باشند و پس از آن در دمای منفی چهار درجه قرار بگیرند؛ ضمن این‌که پسماندها نیز به روش بهداشتی جمع‌آوری، انتقال و دفع شوند.

وی هم‌چنین گفت: مقرر شد درباره‌ی استفاده از پس‌آب کارواش‌های سطح شهر برنامه‌ریزی و سطح سلامت پس‌آب‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی سنجیده شود.

رئیس کمیسیون بهداشت شورا افزود: هم‌چنین موضوع خطرات الکترومغناطیسی نصب دکل‌های مخابراتی در پارک‌ها در جلسه با دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معصوم‌زاده از بررسی میدانی برای تعیین مسیر دوچرخه‌سواری نیز خبر داد.

زهرا ایرانمنش رئیس کمیسیون بانوان شورا نیز از ایجاد سومین پارک بانوان خبر داد و گفت: مقرر شد سومین پارک بانوان در پارک دانشجو واقع در خیابان ۲۰ متری دانشجو ایجاد شود.

وی ضمن تشکر از حُسن نظر شهردار کرمان در رابطه با ایجاد پارک بانوان، از اعضای شورا خواست تا ایجاد سومین پارک بانوان را مصوب کنند.

در ادامه، مهنوش مؤمنی عضو شورا و رئیس کمیته‌ی پسماند کمیسیون بهداشت شورا به بتن‌ریزی در پای تیرهای چراغ‌برق اشاره کرد و گفت: درحالی‌که تعویض هر تیر چراغ‌برق فرسوده حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد، شرکت برق با همین هزینه پای تیرهای چراغ‌برق را بتن‌ریزی می‌کند که موجب نازیبایی شهر می‌شود.

علی بابایی شهردار کرمان نیز در این‌باره گفت: از ادامه‌ی کار شرکت برق جلوگیری کردیم و در آینده‌ی نزدیک در این‌باره با مهندس شهبا مدیر شرکت برق مذاکره خواهیم کرد.

فتح‌الله مؤیدی نایب‌رئیس شورا و رئیس کمیسیون بودجه نیز با اشاره به آخرین مصوبات این کمیسیون تصریح کرد: شهردار کرمان درخواست دارد تا مثل سال‌های گذشته در ماه‌های پایانی سال برای صدور پروانه‌ی ساختمانی تخفیف‌هایی در نظر گرفته شود.

وی افزود: شهردار کرمان درخواست کرده برای ماه‌های آبان و آذر ۲۵ درصد، ماه‌های دی و بهمن ۲۰ درصد و اسفند ۱۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شود.

مؤیدی ادامه داد: با توجه به رکود صنعت ساختمان و مشکلاتی که شهرداری در صدور پروانه‌ی ساختمان و به تبع آن منابع درآمدی خود دارد، باید با پیش‌نهاد شهردار کرمان مبنی بر در نظر گرفتن تخفیف‌ها موافقت شود.

شهردار کرمان نیز در ادامه، با بیان این‌که مردم کرمان طبق عادت سال‌های گذشته تا یکی‌دو ماه قبل از عید به‌دنبال صدور پروانه نمی‌آید، گفت: میزان صدور پروانه‌ی ساختمان، فوق‌العاده کاهش یافته است؛ ضمن این‌که پروانه‌های ساختمان شناور نیز زیر قیمت شهرداری‌های مناطق به فروش می‌رسد؛ بنابراین، لازم است تخفیف‌های پایان سال اعمال شود.

در ادامه، مقرر شد تا هفته‌ی آینده از شهرداری‌های تهران، اصفهان، مشهد و یزد درباره‌ی شیوه ‌و میزان تخفیف‌های پایان سال صدور پروانه‌ی ساختمان استعلام و سپس در این‌باره تصمیم‌گیری شود.

علی‌اکبر مشرفی رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به پل سیدی گفت: علی‌رغم مشکلات شهرداری کرمان، شهردار کرمان و معاون فنی عمرانی وی تلاش‌های زیادی برای ساخت پل سیدی کرده‌اند و طی این مدت سه دهنه‌ی پل ساخته شده و دهنه‌ی چهارم هم در حال نصب است، اما لازم است از پیمان‌کار پروژه حمایت بیش‌تری شود تا این پروژه سرعت بگیرد.

کمال جوانمرد عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به شکل‌گیری مرکز پژوهش‌های شورا اظهار کرد: در حال تدوین اساس‌نامه و نظام‌نامه‌ی مرکز پژوهش‌های شورا هستم و پیش‌نویس اساس‌نامه را تدوین کرده‌ام.

وی هم‌چنین خواستار توضیح شهردار کرمان درباره‌ی قطع درختان در پردیسان قائم شد که شهردار کرمان گفت: چندی پیش تعدادی درخت در پردیسان قائم دچار آتش‌سوزی شد که در ادامه، سعی کردیم درختان احیا شوند، اما متأسفانه درختان خشک شدند و ناچار به قطع آن‌ها شدیم.
بابایی به جابه‌جایی درختان کاج در بلوار جمهوری‌اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: جابه‌جایی درختان کهن‌سال کاج در بلوار جمهوری‌اسلامی، کار بسیار مشکلی بود که انجام شد و این مهم در رسانه‌های خارجی نیز مورد توجه قرار گرفت.

جوانمرد عضو شورای اسلامی شهر کرمان در ادامه، به درآمدزایی شهربازی کرمان اشاره و اظهار کرد: شهربازی کرمان پیش از این ضررده بود، اما امسال با مدیریت جدید، شهربازی به درآمدزایی رسید؛ بنابراین، می‌توان در رابطه با باشگاه ورزشی شهرداری نیز به‌گونه‌ای عمل کرد تا به درآمدزایی برسد.

وی افزود: یکی از راه‌های جذب درآمدهای پایدار، استفاده از فضاهای ورزشی شهرداری است.

جوانمرد به طلب شهرداری از دستگاه‌های مختلف اجرایی و پزشکان نیز اشاره کرد و گفت: شهرداری کرمان ۱۷ میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی و هشت میلیارد تومان از پزشکان طلب‌کار است که با توجه به مشکلات مالی، باید در رابطه با وصول طلب‌های شهرداری اقدام شود.

شهردار کرمان نیز در این‌باره گفت: در رابطه با تأمین منابع مالی پایدار برای شهرداری اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است؛ چراکه با توجه به کاهش عوارض صدور پروانه و تفکیک که بیش‌تر منابع شهرداری را تأمین می‌کرد، راهی به جز رفتن به سمت درآمدهای پایدار وجود ندارد.

بابایی با اشاره به طلب ۲۱ میلیارد تومانی شهرداری از دستگاه‌های دولتی و پزشکان بر اساس آرای کمیسیون ماده ۷۷ گفت: دولت برای پرداخت بدهی‌های خود به‌دنبال صدور اوراق قرضه است که پی‌گیر هستیم بدهی‌های شهرداری از دستگاه‌های دولتی را از این طریق وصول کنیم.

وی افزود: در رابطه با تأمین منابع پایدار برای شهرداری از طریق کمیسیون‌های ماده ۷۷ و ۱۰۰، کار مشترکی با اصناف شروع کرده‌ایم.

شهردار کرمان درباره‌ی فعالیت باشگاه ورزشی شهرداری نیز گفت: پیش از این شهرداری در زمینه‌ی ورزش‌حرفه‌ای فعالیت می‌کرد، اما چندسالی است که به سمت ورزش همگانی حرکت کرده‌ایم و اگر صبح‌ها در پارک‌ها و فضاهای ورزشی متعلق به شهرداری حضور پیدا کنید، فعالیت‌های ورزشی شهرداری را با حضور مربی‌هایی که شهرداری به آن‌ها حقوق می‌دهد، مشاهده خواهید کرد؛ ضمن این‌که یکی دیگر از فعالیت‌های ورزشی شهرداری، در قالب آکادمی‌ها انجام می‌گیرد.

بابایی درباره‌ی باشگاه ورزشی شهرداری نیز گفت: علی‌رغم این‌که شهرداری سال‌جاری به باشگاه ورزشی کمک چندانی نکرده، اما مهندس عسکری که مدیریت باشگاه را بر عهده دارد، از منابع داخلی باشگاه، فضاهای ورزشی جدید ساخته و آکادمی‌های ورزشی را فعال کرده است.

در ادامه، حجت‌الاسلام محمد ربانی‌زاده سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان به اقدامات اخیر شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: علاوه بر نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی که چندی پیش انجام شد، شهرداری کرمان برای نوسازی ناوگان تاکسی درون‌شهری نیز اقدام کرده و قرار است ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی نو به ناوگان تاکسی‌رانی شهر کرمان اضافه شود.

وی افزود: هم‌چنین سازمان عمران شهرداری یک دستگاه گریدر که ۱۵ سال بلااستفاده مانده بود را با هزینه‌ی ۳۰ میلیون تومان بازسازی کرده که کاری در خور تحسین است.

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده آسفالت معابر و کوچه‌ها را یکی از توقعات و انتظارات مردم دانست و گفت: خوش‌بختانه علی‌رغم محدودیت‌های مالی، شهرداری کرمان در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده که از آن جمله آسفالت بلوار آزادگان در شهرک بنی‌هاشم و آسفالت خیابان‌های پارسیان و شهید خالداری در شهرک الهیه است.

وی هم‌چنین به مشکلات مالی شهرداری اشاره کرد و گفت: در شرایطی که پروژه‌های بزرگ و کوچک زیادی در دست اجراست، هم‌کاران شورا باید برای جذب منابع مالی پایدار و بالا بردن درآمدهای شهرداری تلاش کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان افزود: درآمدهای شهرداری کرمان تاکنون بیش‌تر متکی به عوارض صدور پروانه و تفکیک بوده که با رکودی که در ساخت‌وساز ایجاد شده، درآمدهای شهرداری به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین، کاهش هزینه‌های غیرضروری و افزایش درآمدهای پایدار شهرداری، باید در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده افزود: اعضای شورا باید در تصویب طرح‌ها، طرح‌های اولویت‌دار را مدنظر قرار دهند؛ ضمن این‌که باید مصوباتی داشته باشیم که بار مالی کم‌تری برای شهرداری کرمان دارد.

وی به اعلام آمادگی برخی پیمان‌کاران بومی برای هم‌کاری با شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان دست تمام پیمان‌کاران بومی که قصد هم‌کاری با شهرداری دارند را به گرمی می‌فشارد.

در ادامه، موضوع قرارداد EPCF جهاد نصر مبنی بر اجرای ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

شهردار کرمان در این‌باره گفت: جهاد نصر اعلام آمادگی کرده تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های مختلف از جمله ساخت سه تقاطع غیرهم‌سطح در چهارراه نیکزاد، روبه‌روی پایانه‌ی مسافربری و مسیر بزرگ‌راه روبه‌روی الله‌آباد، ۳۰ میلیارد تومان آسفالت و ساخت پارک‌های محله‌ای را در شهر کرمان اجرا کند.

بابایی با اشاره به ساخت بیش‌تر تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر یزد توسط جهاد نصر گفت: با توجه به این‌که شرکت جهاد نصر یکی از شرکت‌های توانمند و بومی کرمان محسوب می‌شود، اعلام آمادگی کرده‌اند این پروژه‌ها را در قالب قرارداد فاینانس اجرا کنند به این طریق که پروژه‌ها طی یک سال اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد و جهاد نصر هزینه‌ی پروژه‌ها را با شرایط بسیار مطلوبی به‌صورت اقساط از شهرداری کرمان دریافت می‌کند.

در ادامه، پروژه‌هایی که قرار است توسط جهاد نصر اجرا شود، مورد بررسی قرار گرفت که با مخالفت برخی از اعضای شورا روبه‌رو شد.

سعید گیلانی عضو شورای اسلامی شهر کرمان در این‌باره تأکید داشت که ابتدا باید تکلیف پروژه‌های قبل، از جمله چهارراه فیروزه و امام‌جمعه مشخص شود.

مشرفی رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در پاسخ به گیلانی گفت: حذف چراغ‌قرمز از رینگ دور شهر، از ضروریات است که انتخاب این سه تقاطع غیرهم‌سطح، به این منظور بوده است.

وی افزود: پیش از این نیز کلیات این طرح در شورای عمومی مصوب شده بود.

هم‌چنین در این نشست، وضعیت قرارداد تقاطع غیرهم‌سطح سربازان گمنام (امیرکبیر) مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد یوسف جعفری به‌عنوان نماینده‌ی شورا این موضوع را بررسی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.