قدس آنلاین- پروین محمدی: یادش بخیر، گذشته‌های نه چندان دور و سفره‌های رنگین خانگی که با بشقاب سبزی خوردن، بورانی اسفناج و کدو حلوایی تزیین می‌شد و افراد خانواده را با صمیمیت دور هم جمع می‌کرد، اما امروز از آن جمع صمیمی و آبگوشت و ترشی لیته، گوشت کوبیده و انواع غذاهای سنتی دستپخت کدبانوی خانه کمتر اثری هستم.

ساندویچ‌های نیم متری و پیتزاهای ۶ هزار تومانی؛ تبلیغ برای هیچ!

امروز فست فودها و غذاهای آماده جانشین خورش سیب و آلو و تاس کباب و آش رشته شده و غذاهای سنتی کمتر مورد پسند بچه‌ها و جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

این روزها اغلب مردم چون فرصت دور سفره نشستن ندارند، به غذاهای آماده مانند ساندویچ و پیتزا رو آورده و بیشتر در راه مدرسه، دانشگاه، محل کار، داخل خودرو و حداکثر در کافی شاپ و پیتزا فروشی‌ها غذا می‌خورند.

امروز در اینترنت و فضای مجازی مسابقات «سرعت در خوردن» اعلام می‌شود و هر کسی بتواند ظرف چند دقیقه هات داگ متری و پیتزای بزرگ و برگر چند طبقه را به تنهایی بخورد جایزه ۹۰ هزار تومانی و بلیت رفت و برگشت کیش به عنوان جایزه دریافت می‌کند.

امروز پیتزای ۶ هزار تومانی و ساندویچ‌های نیم متری خریداران فراوانی پیدا کرده و صف‌های طولانی جلو مغازه‌های اغذیه فروشی و پیتزا ۶ هزار تومانی جلب نظر می‌کند و بنابر اظهار ابوالقاسم کاشفی، رئیس اتحادیه اغذیه و پیتزا فروشان مشهد در حال حاضر ۳۰ واحد صنفی در سطح شهر مشهد مشغول فروش پیتزای ۶ هزار تومانی هستند که مسأله نظارت و بازرسی بر فعالیتشان به طور جدی پیگیری می‌شود و در صورت به کار گرفتن محصولات با کیفیت و رعایت بهداشت و دارا بودن پروانه کسب، مشکلی با عرضه این محصولات نداریم.

این در حالی است که متخصصان تغذیه از مضرات فست فودها می‌گویند و توصیه می‌کنند مصرف غذاهای سنتی را در برنامه روزمره خود بگنجانید و از استفاده بی‌رویه فست فودها (انواع ساندویچ و پیتزا و برگر و...) خودداری کنید.

چه باید کرد؟

آیا فست فودها و همه نوع پیتزای متری و مینی و ۲۵ هزار تومانی و ۶ هزار تومانی و... را نخوریم یا هر از گاهی مصرف فست فودها با رعایت موازین بهداشتی اشکالی ندارد؟

نظارت‌های بهداشتی و کنترل و کیفیت پیتزا و... با چه ارگانی است؟

آیا پیتزای ۶ هزار تومانی به لحاظ بهداشتی قابل مصرف است؟

و پرسش‌هایی از این قبیل که ما را بر آن داشت تا با مسؤولان مربوطه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت‌وگو کردیم.

 پیتزای ۶ هزار تومانی مشکل بهداشتی ندارد

مهندس حسنی، مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از پیتزاهای ۶ هزار تومانی نمونه برداری شده و با آزمایش به عمل آمده دارای مشکل بهداشتی نبوده است، اظهار می‌دارد: آزمایش‌های لازم توسط همکاران ما در مرکز بهداشت انجام شده و این نوع پیتزا به لحاظ بهداشتی سالم است و از نظر قیمت نیز اتحادیه و سازمان صنعت و معدن باید با تشخیص درجه کیفیت و ارزش غذایی، قیمت تعیین کنند و این موضوع به بهداشت ربطی ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: در ارایه پیتزا یا هر نوع غذایی که با قیمت نازل‌تر ارایه و عرضه می‌شود، چند علت وجود دارد که ممکن است به عنوان مثال حجم مواد کمتر باشد یا از مواد اولیه ارزان‌تر استفاده شود، مثلاً در صورت استفاده از گوشت یا کالباس خشک یا خیارشور درجه یک و دیگر مواد اولیه مرغوب در نتیجه قیمت پیتزا یا ساندویچ بیشتر و چنانچه کالباس معمولی استفاده شود یا گوشت نداشته باشد و... با قیمت کمتری عرضه می‌شود.

مهندس حسنی با اظهار اینکه در هر دوره‌ای یکی از محصولات همین وضعیت را پیدا می‌کند، می‌گوید: عرضه بستنی‌های مختلف، فلافل، پیتزا و... هر کدام دورانی دارد که مردم هم استقبال می‌کنند و بعد به حال طبیعی و عادی برمی‌گردد. یک دوره پر از ازدحام و شلوغی و بعد فروکش کردن جمعیت مصرف کننده که بیشتر دپو می‌شود و در اصل شاید مشکل بهداشتی نداشته باشد، اما از لحاظ کیفیت مواد و درجه کیفیت محصول ممکن است پایین باشد و با قیمت پایین‌تر عرضه شود. در هر صورت همکاران ما بازدیدهای لازم را انجام داده و نمونه‌برداری و آزمایش کرده‌اند و با مشکلی مواجه نشدند.

 هدف نباید فقط سیر کردن شکم باشد

در ادامه گزارش به سراغ دکتر زهرا اباصلتی، مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه می‌رویم و درباره پیتزاهای ۶ هزار تومانی پرسیدیم که آیا مصرف آن را تأیید می‌کنند یا خیر؟

دکتر اباصلتی بر این باور است که کسانی که دست اندرکار موادغذایی و کار غذا هستند، مسؤولیت سنگینی برعهده دارند و باید در راستای ارتقای فرهنگ جامعه تلاش کنند، زیرا هدف نباید فقط سیر کردن شکم باشد، اما نمی‌توانیم بگوییم عرضه کنندگان پیتزای ۶ هزار تومانی خلاف قانون عمل می‌کنند، چون به خاطر رونق اقتصادی و بهبود وضعیت کارشان از این روش استفاده کرده و در نتیجه درآمدزایی خوبی هم دارند، ولی به دلیل ناآگاهی راه خطا را پیش گرفته‌اند.

 تبلیغات آسیب رسان ممنوع

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه به ماده قانونی اشاره و تصریح می‌کند: براساس ماده قانونی ۳۷ تمام تبلیغات آسیب رسان به سلامت ممنوع اعلام شده است و در صورتی که ثابت شود، عرضه محصولات غذایی به سلامت مصرف کنندگان آسیب می‌رساند، جرم محسوب شده و با آن برخورد خواهد شد، ولی باید فرهنگ مردم را به سمت دو موضوع هدایت کنیم:

یکی معضل پرخوری و یکی بدخوری که این تبلیغات مردم را به هر دو مورد تشویق می‌کند.

وی وجود اسیدهای چرب و نمک زیاد و ترانس بالای روغن‌های موجود در فست فودها را بزرگ‌ترین عامل خطر عنوان می‌کند یادآور می‌شود: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، اختلال‌های گوارشی، چاقی و عوارض آن، کبد چرب و... عوارض ناشی از مصرف فست فودهاست؛ زیرا اسیدهای چرب و نمک و روغن‌های با ترانس بالای موجود در پیتزا و ساندویچ و مانند آن سبب گرفتگی عروق شده و زمینه ابتلا به انواع سرطان‌ها و دیگر بیماری‌ها را فراهم می‌کند. از این رو مصرف فست فودها در وعده‌های غذایی توصیه نمی‌شود و به جای آن بهتر است از غذاهای سنتی که خاصیت و فواید بیشتری دارند، استفاده شود.

 مسابقات پرخوری و تندخوری فرهنگ اسراف را ترویج می‌کند

دکتر اباصلتی با اشاره به تبلیغاتی که در فضای مجازی و اینترنت برای مشارکت در مسابقات پیتزاخوری و برگر خوری و... می‌شود و بیشتر جوانان به خاطر هیجان این مسابقات در آن شرکت می‌کنند که در مشهد نیز چنین مسابقاتی برگزار می‌شود، می‌افزاید: خوردن فست فودها با حجم بالای در مدت زمان کوتاه (کمتر از ۵ دقیقه) نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه فرهنگ اسراف را تقویت کرده و به جای صرفه جویی و جلوگیری از اسراف، بر عکس با این کار فرهنگ مردم به سمت اسراف هدایت می‌شود.

استفاده از محصولات سالم

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در صورت استفاده اغذیه فروشی‌ها از محصولات مناسب و سالم دفتر بهبود تغذیه مراکز بهداشت استان به آن‌ها کمک خواهد کرد اضافه می‌کند: چنانچه غذاها و موادغذایی مصرفی از سلامت و کیفیت مناسب برخوردار باشند، می‌توانند از بروز بیماری‌های مانند دیابت، سرطان، قلبی عروقی و... جلوگیری کنند. همچنین کم خوری نقش مهمی در پیشگیری از انواع بیماری‌ها دارد. از این رو مهمترین وظیفه ما این است که پرخوری را منع کرده و کم خوری را اشاعه دهیم تا نه تنها از بروز بیماری‌ها جلوگیری شود، بلکه از هزینه درمان بیماران قلبی عروقی و سرطانی که به خانواده‌ها و دولت تحمیل می‌شود، جلوگیری کرده و هزینه‌های سنگین صرف دارو و درمان بیماران نشود. ضمن اینکه این موضوع سبب می‌شود تعادل روحی روانی جامعه به هم نخورد و آرامش جامعه تأمین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.