قدس آنلاین - خوزستان - زهره کریمی : فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی با سابقه‌ی کهن و درخشان، دارای چنان غنا و عمقی است که با جایگاه والای خویش توانست فلسفه، عرفان، فقه، کلام، هنر، ادبیات و موسیقی را به جهان صادر کند و نور معنوی خویش را بر گستره‌ی جهان بتاباند. فرهنگ ایرانی اسلامی، میراث و یادگار پیشینیان فرهنگ‌پرور ماست که همواره روشنایی‌بخش اندیشه، هنر و ادب دنیای اسلام بوده است.

فرهنگ ایرانی اسلامی، میراث و یادگار پیشینیان فرهنگ‌پرور ماست که همواره روشنایی‌بخش اندیشه، هنر و ادب دنیای اسلام بوده است

متن پیام دکتر محمدجوروند، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به شرح زیر است:

«به نام آن‌که جان را نور دین داد

فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی با سابقه‌ی کهن و درخشان، دارای چنان غنا و عمقی است که با جایگاه والای خویش توانست فلسفه، عرفان، فقه، کلام، هنر، ادبیات و موسیقی را به جهان صادر کند و نور معنوی خویش را بر گستره‌ی جهان بتاباند. فرهنگ ایرانی اسلامی، میراث و یادگار پیشینیان فرهنگ‌پرور ماست که همواره روشنایی‌بخش اندیشه، هنر و ادب دنیای اسلام بوده است.

فرهنگ عمومی یعنی همه‌ی آن چیزی که فرهنگ یک جامعه را تشکیل می‌دهد. به فرموده‌ی مقام معظم رهبری اگر بتوانیم اخلاق را اسلامی کنیم، فرهنگ را اسلامی کنیم، مردم را با آداب اسلامی پرورش دهیم، این‌ها بزرگ‌ترین دستاورد است. جامعه‌ی ایرانی، هویت خود را هویتی دینی تعریف می‌کند و این بدین معناست که نقش دین در فرهنگ عمومی جامعه‌ی ایرانی بسیار پررنگ است. به همین دلیل می‌توان نقش دین را در ایجاد و بازتولید فرهنگ عمومی جامعه‌ی ایرانی در حوزه‌های فردی و اجتماعی بسیار مؤثر دید.  

فرهنگ عمومی بستر مشترک بین تمام فرهنگ‌های جامعه است، تعامل بین فرهنگ‌ها در بستر فرهنگ عمومی همیشه برقرار است و این تأثیر و تأثرات بین فرهنگ‌هاست که فرهنگ عمومی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

روز فرهنگ عمومی را به همه‌ی کسانی که برای اعتلای فرهنگ عمومی و اقتدار فرهنگی ایران اسلامی تلاش می‌کنند، تبریک می‌گویم و از همه‌ی فرهنگ‌دوستان می‌خواهم با تاسی به فرهنگ و ارزش‌های پربار، جامع و سازنده‌ی تعالیم اسلام که می‌تواند پشتوانه‌ی اطمینان‌بخش و کارساز برای بشریت باشد، برای اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی این سرزمین فرهنگ‌آفرین وارد میدان شوند تا این میراث ارزشمند همانند گذشته به شکوفایی برسد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.