قدس آنلاین - حامد سبحانی: شاید اطلاع داشته باشید که فرمت کردن راه مطمئنی برای از بین بردن اطلاعات نمی باشد و امکان بازگردانی اطلاعات حتی پس از حذف آن ها از وسایلی همچون گوشی، تبلت، لپ تاپ یا دسکتاپ وجود دارد و این موضوع در برخی از موارد می تواند نگران کننده باشد از جمله در مواقعی که قصد واگذاری یا فروش این وسیله ها را داریم. در ادامه با چند روش مطمئن پاکسازی اطلاعات آشنا می شویم.

شکستن و جایگزینی

اگر می‌خواهید رایانه قدیمی خود را دور بیاندازید و دستگاه تازه را جایگزین آن کنید، می‌توانید درایو هارد خود را تخریب کنید. با چکش کاری چند میخ بزرگ روی هارد خود می‌توانید مطمئن شوید که درایو هارد شما دیگر به درد هیچ کاری نمی‌خورد و اطلاعات شما کاملاً امن هستند.

اگر شما دارای CD یا DVD می باشید که حاوی اطلاعات شخصی است، برای پاکسازی آن ها درصورتی می توانید اقدام کنید که آن CD یا DVD قابلیت Rewriteable را دارا باشند در غیر اینصورت بهتر است کلاً بصورت فیزیکی CD یا DVD را از بین ببرید، مثلاً توسط قیچی، بر روی آن ها برش ایجاد کنید.

روش نرم افزاری (DBAN)

DBAN یا Darik’s Boot And Nuke که بیشتر مردم آن را می‌شناسند، یک ابزار رایگان برای بوت است که به شما اجازه می‌دهد تا کل اطلاعات هارد دیسک خود را پاک کنید.

در واقع، DBAN یک خط فرمان است که استفاده از آن بسیار ساده است. این ابزار توسط ایجاد یک توالی تصادفی، تمام داده‌های موجود روی هارد دیسک شما را جایگزین می‌کند. از این رو، اطلاعات قدیمی درایو شما به طور کامل نابود شده و بازیابی آن تقریباً غیرممکن می‌شود.

با استفاده از راه‌های گوناگونی می‌توانید از DBAN استفاده کنید اما در این میان روش autonake ساده‌ترین روش است. autonake یک زدایش سه مسیره است که بر اساس استاندارد DoD اطلاعات شما را از بین می‌برد.

رمزگذاری کامل دیسک

البته رمزگذاری کامل دیسک یک راه حل برای پاک کردن اطلاعات هارد نیست. اما این یک راه عالی برای اطمینان از غیر قابل خوانش کردن داده‌ها است. پس در این حالت فرمت کردن هارد هم جواب می‌دهد.

در رمزگذاری، تمامی داده‌های هارد، درگیر عملیات بسیار پیچیده‌ی ریاضی خواهند شد و همین سبب می‌شود که چشم‌های کنجکاو نتوانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند و عملاً نیازی به پاک کردن داده‌ها نباشد.

مگر در شرایطی که آنقدر بدشانس باشید که رایانه خود را ناخواسته به یک هکر بفروشید! البته اگر شخص هکر از مجموعه‌ مستر ربات استفاده نکند! اطلاعات شما امن خواهد بود.

نرم افزاری CCleaner

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید؛ یکی از فوق العاده ترین ابزارها است. کافیست نسخه رایگان این ابزار را دریافت و بر روی رایانه خود نصب کنید، سپس وسیله مورد نظر خود را به سیستم متصل کرده و برنامه CCleaner را باز کنید، و از قسمت Tools > Drive Wiper درایو مورد نظر خود را پاکسازی کنید.

نکته: استفاده از این روش می تواند طول عمر درایو مورد نظر را کاهش دهد بویژه در مورد فلش درایوهای ارزان قیمت! اما اگر اطلاعات شخصی(تصاویر، فیلم و ...) دارید که اصلاً دوست ندارید توسط دیگر افراد مورد سوء استفاده قرار گیرند ناگزیر به استفاده از این گونه ابزارها خواهید بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.