قدس آنلاین/ زهرا چکنه: زیارت حضرت رضا(ع) یکی از آرزوهای بسیاری از مردم است اما گاهی محدودیت‌های مالی مانع از این شده که بسیاری از افراد از فیض زیارت بارگاه منور رضوی بهره‌مند شوند.

مردم چگونه می‌توانند در خدمت به زائران محروم مشارکت کنند؟

خوشبختانه مدتی است که با همکاری معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی این آرزوی بسیاری از محبان و عاشقان اهل بیت(ع) محقق شده است و گروه‌های مختلف زائران از استان‌های مختلف به عنوان زائران زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.
آنچه می خوانید گفتگوی ما با مصطفی خاکسار قهرودی، معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در این باره است. همراه ما باشید:

 یکی از آرزوهای افراد مناطق محروم و کم برخوردار، تشرف به حرم مطهر رضوی است، آیا آستان قدس رضوی در این حوزه ورودی پیدا کرده است؟
موضوع خدمت به محرومین در استان‌های مختلف یکی از اولویت‌های آستان قدس رضوی است که یکی از این مصادیق همکاری برای تشرف زائرانی است که تا بحال به مشهد نیامده‌اند و به عنوان زائر زیارت اولی تلقی می‌شوند و یا اگر به مشهد آمده‌اند در گذشته‌های خیلی دور بوده است و به علت محدودیت‌های مالی براحتی نمی‌توانند به مشهد بیایند؛ از این رو در طرح «مهر درخشان» آستان قدس رضوی تلاش کرده است با همکاری بخش‌های مردمی و غیر مردمی امکان تشرف این گروه از مردم را فراهم کند.

 چه ارگان‌هایی در این برنامه با آستان قدس رضوی مشارکت دارند؟
خوشبختانه همکاری و هماهنگی‌های خوبی  با ارگان و سازمان‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج مستضعفان که مسؤولیت ذاتی آن‌ها حمایت و کمک به مستضعفان است، صورت گرفته است؛ همچنین مدتی است که با ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح همکاری‌هایی برای تشرف گروه‌های مختلف زائران به حرم مطهر رضوی صورت پذیرفته است.
در کنار این ارگان‌ها بخش‌هایی هم از طریق کانون‌ها و مراکز مردمی مانند خیریه‌ها و افراد خیر و هیأت‌های مذهبی در این کار معنوی و مقدس مشارکت دارند. طبق تفاهمنامه‌ای که با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بسته شده است ارگان‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج مستضعفان هزینه حمل و نقل و اسکان این گروه از زائران را تأمین می‌کنند و معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی مسؤولیت تأمین غذای این افراد را در مدت حضور سه روزه در مشهد، فراهم می‌کند و یک وعده را میهمان مهمانسرای حضرت رضا(ع) می‎شوند.

 آیا مردم علاقه‌مند هم می‌توانند در این کار خیر مشارکت داشته باشند؟
نقش اصلی را در این کار خیر معنوی و روحانی مردم ایفا می‌کنند؛ حضور مردم به عنوان کمک کنندگان و مشارکت‌دهندگان در این کار مقدس بسیار حایز اهمیت است؛ لذا عموم مردم می‌توانند در شناسایی، سازماندهی و ایجاد بستر حضور این دسته از زائران مشارکت داشته باشند.
از این رو نیاز است که شبکه‌های مردمی در استان‌ها و شهرهای مختلف به وجود آید و عموم افراد ضمن مشارکت معنوی و مالی در تشرف زائرانی که امکان زیارت حضرت رضا(ع) برایشان میسر نیست، این گروه‌ها را شناسایی نمایند.
افراد می‌توانند ضمن مراجعه به پایگاه‌های بسیج در شهرهای مختلف یا مساجد و ارگان خیریه در این کار سهیم شوند و با هماهنگی با معاونت امداد مستضعفان در ایاب و ذهاب، اسکان این دسته از زائران مشارکت داشته باشند.

 علاوه بر نقش مردم شهرهای مختلف، در این بین مشهدی‌ها چگونه می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند؟
خوشبختانه ظرفیت خوبی در شهر مشهد برای تأمین نیازمندی زائران وجود دارد. آستان قدس رضوی در دوره مدیریت جدید خود همواره تلاش می‌کند تا ضمن حمایت و خدمت به محرومین، گروه‌های مختلف مردمی را در شهر مقدس ساماندهی کند.
در طول سال‌های مختلف شاهد میزبانی خوب مردم مشهد از کاروان زیارتی و کاروان پیاده در ایام زیارتی حضرت رضا(ع) بوده‌ایم اما باید تلاش کرد که این حرکت در طول سال هم به یک فرهنگ تبدیل شود.ضروری است که جلوه خدمتگزاری و میهمان پذیری در شهر مشهد گسترش داده شود؛ لذا مردم مهمان نواز مشهد می‌توانند زمینه و بستر را برای اسکان و خدمت رسانی به گروه‌های مختلف زائران حضرت رضا(ع) بویژه کسانی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند، فراهم کنند.

 اگر مردم در شهرهای مختلف افرادی را که تمکن مالی سفر به مشهد مقدس را ندارند، شناسایی کنند، چگونه می‌توانند شرایط سفر آن‌ها را به مشهد فراهم کنند؟
آستان قدس رضوی نمایندگانی را در استان‌های مختلف تعیین کرده است که مردم می‌توانند با این مراکز تماس بگیرند، همچنین پایگاه‌های بسیج و سایر، سپاه پاسداران، کمیته امداد امام خمینی(ره) و هیأت‌های مذهبی از جمله بخش‌هایی است که افراد می‌توانند به آن مراجعه کنند.لذا با همکاری خیرین و هماهنگی معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی این افراد می‌توانند به مشهد مقدس مشرف شوند.
جالب است که در همین مدت کم و به لطف همراهی‌ها و همکاری‌های مردمی و با همکاری نهادهای مختلف ۷۰ هزار نفر به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند.

 آیا اقشار دیگری هم تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند؟
بله؛ دانشجویان، فرهیختگان، بیماران خاص از جمله طیف‌هایی هستند که دراین برنامه حضور خواهند داشت. ان شاءالله با کمک و مساعدت مردم و سایر ارگان‌ها شرایط برای تشرفشان در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.