مسئول پویش مردمی نذر پتو از بی مهری مسئولین و دلگرمی های مردم و لطف امام حسین(ع) برای اربعین گفت.

جمع آوری 30 هزار پتو/متاسفانه اقدام قابل توجهی از مسئولین صورت نگرفته است

گروه فرهنگ وهن قدس آنلاین/امیررضا کیوانفرد:روزهای اندکی مانده است تا اربعین اباعبدلله و عاشقان دل در دلشان نیست که آیا امسال اذن پیاده روی سوی قرارگاه عشاق برایشان صادر میشود یا خیر.عده ای دراین میان هستند که آرزویشان کمک برای هموار کردن مسیر لقا عاشق به معشوق است.در این پرونده میخواهیم گوشه ای از فعالیت های خادمین زائران پیاده اربعین را در قلم هایمان خلاصه کنیم.گفت و گویی داریم با حجت الاسلام والمسلمین مجید خداوردی مسئول کمیته خادمین مواکب واسکان ستاد اربعین حسینی مشهد .
به عنوان سوال اول لطف بفرمایید توضیح مختصری در رابطه با کمیته خادمین ستاد اربعین حسینی بفرمایید؟
کمیته خادمین ستاد اسکان و مواکب با حضور تشکل های مختلف مردمی و فعالان فرهنگی شهر مشهد تشکیل شده است. هدف از این ستاد خدمت رسانی به زائرین اربعین در شهر های نجف، سامرا، کربلا و کاظمین است.
توضیحی هم در مورد آمار خادمین افتخاری بدهید؟ چه تعداد خانم و چه تعداد آقا در مواکب بین راه و شهر ها حضور دارند؟
آمار خادمین ستاد حدوداً 450 نفر است، که 100 نفر خانم و 350 نفر آقا توفیق خدمت دارند. طبق برنامه‌ریزی ها در شهر کاظمین 50 نفر، در 4 موکب شهر کربلا حدودا 200 نفر و سایر خادمین هم در شهر نجف برای خدمت رسانی آماده اند. بانوان عزیز هم، هم در کربلا حضور دارند و هم در نجف. نکته قابل توجه اینست که این نیرو های افتخاری با هزینه خودشان و با نیروی محرکه عشق حسینی ترک دیار کرده اند و به سمت مواکب حرکت می کنند. البته خیرین هم از این قافله جا نمانده اند و در امر حمل و نقل خادمین کمک های خوبی کرده اند ولی هنوز هم هزینه های خادمین تامین نشده است و هنوز هم پذیرای خیرین عزیز هستیم.
فرآیند انتخاب خادمین به چه صورتی بوده است؟
خادمین افتخاری از بین تشکل های فرهنگی فعال سطح شهر گزینش شده اند. فرآیند انتخاب تشکل ها و خادمین افتخاری از اردیبهشت ماه شروع شده و این بزگواران در مراحل مختلف در همایش ها و جلسات و مصاحبه های حضوری پالایش شده اند و اکنون به اینجا رسیده ایم که تا الان ستاد اربعین حدود 250 نفر از خادمین را اعزام کرده است. بخشی از خدّام انشاالله آخر هفته اعزام می شوند و بخشی دیگر هم پس از مراسم بدرقه در حرم مطهر رضوی اعزام می شوند.


کمی هم در مورد مواکب توضیح بدهید. چه خدماتی قرار است در این مواکب به زوار داده شود؟
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در موکب کربلا، نجف و کاظمین در بخش اسکان در خدمت زائرین هستیم و در موکب سامرا و سایر مواکب هم توزیع غذا و اطعام را در برنامه داریم که این ماموریت بر عهده تشکل های فرهنگی و مردمی سطح شهر گذاشته شده است.
پویش مردمی نذر پتو به کجا رسید؟ آیا با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شدید؟
همانطور که می دانید کمک های مردمی بیشتر ذیل پویش مردمی نذر پتو تعریف شده است که تا الان بحمد لله با اقبال خوبی از طرف مردم مواجه بوده ایم. الحمد لله با کمک شهرداری های مناطق و استفاده از انبار های آنان به آمار حدود 30 هزار پتو رسیده ایم که جای تشکر ویژه از مردم عزیز دارد. جمع آوری این کمک ها هم توسط شهرداری های مناطق مختلف صورت گرفت. 
سایر کمک های مردمی چگونه بوده است؟ کمک های مادی مردم صرف چه اموری می شود؟
در سایر اقلام ستاد تبلیغات خاصی را انجام نداده است و به تبع آن دریافتی خاصی هم نداشته ایم. در حال حاضر کمک های مادی مردم بیشر صرف اطعام و تغزیه زائرین در شهر مقدس سامرا می شود. دریافتی های مالی ستاد هم طبق هماهنگی هایی که با ستاد بازسازی عتبات عالیات صورت گرفته به حساب ستاد بازسازی عتبات عالیات واریز می شود که همانطور که عرض شد صرفاً در بخش اطعام و توزیع غذا در بین خیل گسترده زوار در موکب سامرا هزینه می شود.
برنامه های فرهنگی و معرفتی ای در حاشیه این مواکب و در بین راه در نظر گرفته‌ شده است؟
بله، بحمد الله با همکاری بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت و سازمان تبلیغات و آستان قدس رضوی و حوزه های علمیه، در تمام مواکب، روحانی و ذاکرین اهل بیت حضور دارند. حتی در اتوبوس هایی که از مرز به سمت کربلا و نجف می روند روحانیونی حضور دارند که نسبت به اجرای برنامه های فرهنگی اقدام می کنند. با یاری خدا اکنون می توانیم اذعان کنیم که فضای فرهنگی را در تمام برنامه ها و در تمام مواکب حاکم کرده ایم.
مثال عینی آن موکب بزرگ امام رضا (ع) است که بزرگترین موکب در مسیر است. به لطف خدا در تمام مواکب مقدمات حضور خطبا و وعاظ و ذاکرین مشهور کشوری را فراهم کرده ایم.
کلام آخر...
اولا تقدیر و تشکر می کنم از همه مردم عزیزمان که در پویش مردمی نذر پتو الحق و الانصاف سنگ تمام گذاشتند و شور با شعوری را در آستانه اربعین حسینی رقم زدند.
ثانیاً تقاضا دارم که فضایی ایجاد شود که هر کسی و با هر توانی بتواند در این راهپیمایی عظیم که نشان دهنده عظمت شیعیان است، شرکت کند. یک سری از زیر ساخت ها را ما به عنوان تشکل های مردمی باید فراهم کنیم و یک سری از زیرساخت ها را خود مسئولین امر باید محیا کنند. تاکنون متاسفانه بجز شهرداری، ارگان های دیگر کمک به سزایی نداشته اند و متاسفانه هنوز همه ظرفیت ها آزاد نشده است. اگر قرار است این ظرفیت ها بعدا در پیاده روی زائرین حضرت رضا (ع) خرج شود خیلی خوب است ولی متاسفانه شاهد هستیم که آنجا هم اقدام قابل توجهی از سوی ارگان های رسمی مسئول صورت نمی گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.