گروه فرهنگ وهنر قدس/جلیل فخرایی:مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌خراسان رضوی در بزرگداشت روز اقبال در مشهد با بیان این مطلب گفت: بزرگداشت این شخصیت بزرگ در خراسان درواقع پاسداشت مردی است که طرح وطن و زبان و دین و مذهب خود را در گستره و جغرافیایی بسیار فراتر از مرزهای زبانی و جغرافیایی ریخت.

از تندیس اقبال لاهوری در مشهد رونمایی شد

سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این آیین گفت: برگزاری این همایش و آیین فرهنگی، ادبی در خراسان رضوی و مشهد مقدس نوید خجسته‌ای است بر شکوفایی و بارآوری نهالی که اقبال سالیان پیش با همتی سترگ و اراده‌ای استوار در ذهن و ضمیر اهالی و اصحاب اندیشه و ادب و سیاست کاشت و جانانه از آن نگاهبانی کرد و حاصل عمر خود را به پایش ریخت.

وی اظهار داشت: دوستی، یکدلی و همبستگی کشورهای مسلمان و به‌ویژه کشورهای همسایه و هم‌زبان مشرق‌زمین، هدف اساسی و مقدسی که وی با درک عمیق از بایسته‌ها و شایسته‌های جهان آن را کلید نجات و بقای جهان اسلام می‌دانست و چشم‌انداز زیبای آن را با دقت و ظرافت بسیار ترسیم نمود، فراروی سیاستمداران و اهل ادب و اندیشه کشورهای مسلمان قرار داد.

دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان افزود: این فیلسوف، دانش‌آموخته دانشگاه کمبرج و آشنا به فلسفه غرب با درکی عمیق از افکار و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی بود که تعالیم قرآنی را بر حکمت یونانی ترجیح می‌داد و بر فهم و ژرف‌نگری در آن به‌عنوان راهی برای بازگشت به خویشتن توصیه و سفارش می‌کرد.

سرابی گفت: این سیاستمدار برجسته با شناختی ژرف از واقعیات و مقتضیات جهانی بود که ایده یک کشور مستقل برای مسلمانان هند به نام پاکستان را مطرح کرد و آرزوی مرکزیت تهران در شرق چنان که ژنو در اروپا را بر زبان آورد .

وی افزود: این شاعر برجسته با آشنایی گسترده و برخورداری از ذوق و قریحه‌ای اعجاب‌انگیز و نیز عشق و علاقه وافر به شاعران و عارفان زبان فارسی و در رأس آنها مولانا جلال‌الدین بلخی بود که زبان پارسی را برای بیان اندیشه‌های ژرف خویش برگزید و به خلق و آفرینش آثاری ماندگار بدان زبان دست یازید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌خراسان رضوی با تبریک روز بزرگداشت علامه محمداقبال لاهوری به تمام هم‌وطنان، هم‌زبانان، هم‌کیشان و هم‌فکران وی در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای همسایه و هم‌زبان ایران، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان از تلاش و کوشش برگزارکنندگان این تجلیل و همایش تشکر کرد و آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌را برای مشارکت در برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های علمی ـ فرهنگی جهت تجلیل و تکریم یاد و نام این شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و اندیشمند بزرگ به‌عنوان گامی ‌اساسی در راه تقویت دیپلماسی فرهنگی کشورهای منطقه، اعلام کرد.

یاور عباس سرکنسول پاکستان در مشهد در این مراسم با بیان اینکه اقبال لاهوری حلقه وصل ارتباطی دو کشور ایران و پاکستان بود، بیان کرد: اقبال لاهوری همواره بر وحدت میان کشورها تأکید داشت.

وی با اشاره به اینکه اقبال لاهوری یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های جهان اسلامی است، گفت: این فیلسوف بزرگ پاکستانی علاقه عمیقی به ایران داشت و یک قرن پیش نقش ایران را در برهم‌زدن معادلات منطقه و جهان پیش‌بینی کرده بود.

وی تأکید کرد: دولت پاکستان هرساله روز بزرگداشت اقبال لاهوری را به‌عنوان پدر پاکستان گرامی ‌می‌دارد؛ چراکه جهانی می‌اندیشید و مخاطب او در اشعارش همه مردم جهان به‌خصوص مسلمانان بوده‌اند.

در این مراسم همچنین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ‌خراسان ‌رضوی طی سخنانی اقبال را شخصیتی جامع‌الاطراف دانست که فراتر از زبان فارسی و حتی کشورهای غیرهم‌زبان منطقه که در سطح جهان نیز مطرح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد ملکوتی‌تبار در ادامه بیان داشت: او ایران پیش از انقلاب را مانند یک زندان بزرگ ترسیم کرده بود؛ چنان‌که در اشعار خود ظهور انقلاب اسلامی‌ را نوید می‌داد و می‌گفت: می‌رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند/ دیده‌ام از روزن دیوار زندان شما.

در ادامه این مراسم غلام‌عباس ارباب‌خالص رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور اقبال را به‌عنوان شخصیتی برند و شاخص برشمرد که افکار سرشار از وحدت وی درباره ایجاد جامعیت و ایستادن تمام مسلمانان جهان در زیر پرچم اسلام ناب، متأثر از عطوفت شخصیت معنوی پیامبر گرامی ‌است.

در پایان این مراسم توسط جمعی از مسؤولان و شخصیت‌های فرهنگی از تندیس علامه اقبال لاهوری در محوطه کنسولگری پاکستان در مشهد پرده‌برداری شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.