هاشم رسایی‌فر- دکتر مجید خدایی قهرمان سابق کشتی ایران و آسیا و نفر سوم کشتی دنیا با اینکه چندسالی می‌شود از دنیای قهرمانی فاصله گرفته است، اما به‌قول خودش هنوز هم که هنوز است، اخبار و رویدادهای ورزشی روز دنیا را از مطبوعات دنبال می‌کند؛

گرایش مطبوعات به فوتبال طبیعی است

عضو شورای فنی فدراسیون کشتی نقش مطبوعات در روند ورزش کشور را نقشی تأثیرگذار و تعیین‌کننده می‌داند و می‌گوید: مطبوعات انعکاس‌دهنده رویدادها و حواشی و موضوعات پیرامونی ورزش هستند و از این جهت که مردم توانایی این را ندارند که همه رویدادهای ورزشی را از نزدیک شاهد باشند، نشریات می‌توانند منعکس‌کننده حقایق میادین ورزشی برای مخاطبین‌شان باشند، ضمن اینکه نباید فراموش کرد که چون مطبوعات پل ارتباطی بین رویدادهای ورزشی با مردم هستند، مسؤولیت‌شان در این مورد سنگین خواهد بود؛ چون مردم برای قضاوت چاره‌ای جز صادقانه قلم‌زدن مطبوعات ندارند. اما متأسفانه چیزی که الان بیشتر مد شده این است که مطبوعات بیشتر به حاشیه می‌پردازند تا متن. یک‌نفر از ورزشکاران که حرکت غیراخلاقی مرتکب می‌شود خیلی پررنگ‌تر انتشار داده می‌شود تا ورزشکارانی که یک اتفاق اخلاقی را رقم می‌زنند. این یعنی افت برای مطبوعات.

تهدید و فرصت برای مطبوعات

خدایی ایجاد فضای مجازی و انتشار رویدادها توسط این فضا را برای مطبوعات هم تهدید می‌داند و هم فرصت. او از این دریچه به این موضوع نگاه می‌کند که انتشار اخبار کذب و بعضاً ساختگی در فضای مجازی باعث شده تا مردم جامعه نسبت به کسب اطلاع از این فضا بی‌اعتماد شوند. در این شرایط این فرصت برای مطبوعات وجود دارد تا درکنار انتشار اخبار درست، به تحلیل‌های حساب‌شده بعد از انتشار اخبار در فضای مجازی بپردازد. پس بازهم با وجود رسانه‌ای مثل فضای مجازی که فراگیری زیادی دارد، مردم راغب به استفاده از مطبوعات هستند، البته به این شرط که مطبوعات نیز خودشان را به‌روزرسانی کنند و درجهت نیازمندی مخاطبانشان گام بردارند که اگر این اتفاق نیفتد، فضای مجازی تهدیدی بزرگ برای مطبوعات فعال در عرصه رسانه‌ها خواهد بود. در این شرایط است که نشریات در بخش خبری باید جنبه صداقت را بیش از پیش رعایت کنند و بحث تحلیل نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه وقتی تحلیل درست و منطقی مثلاً از یک اتفاق ورزشی صورت پذیرد، می‌تواند زمینه‌ساز گسترش ورزش باشد. و برعکس اگر این تحلیل به ‌سمت‌وسوی حواشی رفته و از متن خارج شود می‌تواند به روند ورزش نیز صدمه وارد کند. وقتی در ورزش ما این‌همه حواشی وجود دارد و برخی از تحلیل‌ها خواسته یا ناخواسته به‌سمت آن‌ها حرکت می‌کنند، قاعدتاً خانواده‌ها نیز رغبت کمتری خواهند داشت به اینکه فرزندانشان را به میادین ورزشی بفرستند و درنهایت همه‌چیز به بیراهه‌رفتن ورزش خواهد انجامید. مورد دیگری که همیشه جایش در مطبوعات خالی بوده و هست، کمبود نشر مطالب علمی ‌روز ورزش دنیا در مطبوعات است. مطبوعات می‌توانند با نگاه ویژه‌تر نسبت به این مقوله به پیشرفت ورزش کشور کمک شایانی داشته باشند.

مقصر مدیریت است، نه روزنامه

قهرمان سوم رقابت‌های کشتی آزاد جهان برخلاف خیلی از ورزشکاران و دست‌اندرکاران رشته‌های غیرفوتبالی معتقد است فوتبال در کل دنیا چون طرفدار زیادی دارد، پس باید مطبوعات به سمت‌وسوی آن بیشتر تمایل داشته باشند تا سایر رشته‌ها. به همین دلیل من با این جمله که گفته می‌شود فوتبال حق ما را خورده است، مخالفم. من در این‌خصوص نشریات را مقصر نمی‌دانم؛ چون باید درجهت جذب مخاطبش باشد و برای بقا فروش بیشتری داشته باشد. این مدیریت رشته‌های غیرفوتبالی است که مقصر این قضیه است که نتوانسته رشته خودش را جذاب جلوه دهد تا مردم اقبال بیشتری نسبت به رویدادهای آن داشته باشند. به‌طور مثال جذابیت‌هایی که در رشته‌هایی همچون کشتی، والیبال و این اواخر در رشته‌های رزمی ‌و وزنه‌برداری برای مخاطبین با کسب نتایج خوب و قابل‌تقدیر ایجاد شده، در مواردی استثنا، جذب مخاطبی باورنکردنی در بین علاقه‌مندان به ورزش در سال‌های اخیر داشته است. مدیریت ورزش در رشته‌های غیرفوتبالی ما برای اینکه از فوتبال و اخبار آن عقب نماند، چاره‌ای جز جذاب‌سازی ندارد.

اگر اکثر رشته‌های غیرفوتبالی به همین منوال ادامه دهند، قطعاً فوتبال جای بیشتری برای جذب مخاطب در نشریات برای خود دست‌وپا خواهد کرد و این انکارناپذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.