رسانه‌های خارج از کشور امیدوارانه برپایی نمایشگاهی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را مطرح می‌کنند، در حالی که مدیران ارشاد در این باره همچنان سکوت کرده‌اند.

ماجرای ارسال آثار گنجینه موزه تهران به اروپا از ابتدا تاکنون/سکوت مدیران ارشاد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس، در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری بین موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد فرهنگی پروس آلمان که با حضور وزیر امور خارجه آلمان و معاون هنری وزیر ارشاد ایران صورت گرفت، مقرر شد که ۶۰ اثر از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در موزه‌های ایالتی برلین به نمایش گذاشته شود.

در نظر گرفته شده بود که این نمایشگاه ۳۰ اثر از هنرمندان خارجی و ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی به مدت ۳ ماه در برلین و ۴ ماه در رم به نمایش در می‌آید که این آثار مربوط به آثار خریداری شده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا دهه ۹۰ است که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.

طی قراردادی که در این رابطه بسته شد، مقرر شده ۵۰ درصد از درآمد فروش بلیط نمایشگاه در اختیار موزه هنرهای معاصر تهران قرار گیرد و این درآمد خرج بازسازی گنجینه و تجهیز کتابخانه شود.

این اتفاق با واکنش برخی از هنرمندان و حتی نمایندگان مجلس مواجه شد. طوری که مدیر موزه هنرهای معاصر تهران اسناد و مدارک مربوط به ارسال آثار گنجینه را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد.

قرار بود این آثار در اول آذر ماه به برلین ارسال شود اما با تغییر وزیر ارشاد گویا تصمیمات دیگری در روند اجرای این طرح صورت گرفت؛ مجید ملانوروزی درخصوص ارسال آثار گنجینه برای نمایش در برلین و رم اظهار داشت: قرار بود این آثار اوایل آذر ماه به برلین منتقل شود اما به دلیل سر و صداها و تغییر وزیر این کار با تأخیر انجام می‌شود و ممکن است از بالا دستور بدهند و کلاً این اتفاق نیفتد.

وی درباره روند کار در وزارت ارشاد گفت: خیلی در جریان نیستم. فقط نامه را به وزارتخانه انتقال دادیم و شرایط را به وزیر جدید اعلام کردیم تا پیگیری کنند.

از طرفی دیگر در اول آذر ماه، صالحی‌امیری وزیر ارشاد درباره ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به اروپا گفت: ارسال آثار گنجینه به موزه برلین و روم متوقف شده و نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

با اینکه وزیر ارشاد ارسال آثار را نیازمند بررسی بیشتر دانست، اما اخیرا مجله آلمانی فوکوس اعلام کرد، به گفته مدیریت موزه برلین این آثار احتمالا اواسط ژانویه ۲۰۱۷ به نمایش درخواهد آمد.

ضمن اینکه این مجله آلمانی گفته است «هرمان پارتسینگر، ‌مدیر بنیاد «میراث فرهنگی پروس» که مدیریت موزه برلین را بر عهده دارد، بیان داشته که وزیر فرهنگ و ارشاد ایران با انتقال ۶۰ اثر نقاشی هنر معاصر به برلین که در دوره حکومت پهلوی توسط فرح دیبا، ملکه وقت ایران، خریداری شده بود، موافقت کرده است! به گفته پارتسینگر مجوز انتقال این آثار هنری اکنون در انتظار امضای حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به سر می‌برد».

حتی برخی از رسانه‌ها از برنامه‌ریزی برای حضور فرح پهلوی در نمایشگاه خبر داده‌اند.

نکته جالب اینجاست که مدیران ارشاد در پاسخ به تماس‌های خبرنگاران درباره این اظهارنظر مجله آلمانی و حواشی آن سکوت کرده‌اند و معلوم نیست ارشاد چه برنامه‌ای برای این طرح دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.