نشست خبری نوزدهمین دوره جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها با حضور علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما امروز یکشنبه (۲۱ آذر) برگزار شد.

جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی از ۳۰ آذرآغاز می‌شود/ ساخت سریال ۳۰۰ قسمتی در دستور کار رسانه ملی

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری نوزدهمین دوره جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها با حضور علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما امروز یکشنبه (۲۱ آذر) برگزار شد.  

در ابتدای مراسم آقای دارابی از پوستر نوزدهمین دوره جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی رونمایی کرد.  

دارابی در خصوص تاریخچه جشنواره گفت: جشنواره تولیدات مراکز دارای سابقه و شناسنامه است. از دهه ۷۰ هجری شمسی برگزار شده است و برخی سالها به دلایلی برگزار نشد. امسال تولیدات سال‌های ۹۳ و ۹۴ استان‌ها را بررسی خواهیم کرد. این جشنواره ۳۰ آذر تا ۳ دی ماه با میزبانی استان خوزستان و سایر نهادها و دستگاه‌های استان‌ها و صدا و سیمای مرکز خوزستان برگزار می‌شود.  

وی ادامه داد: آثار و تولیدات استان‌ها در پنج بخش سیما، صدا، موسیقی و شعر، خبر، پژوهش و تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است و آثاری که نمره ارزیابی آنها بالای ۷۵ از ۱۰۰ گرفته است، مورد ارزیابی داوران قرار می‌گیرد. کل آثار مورد بررسی هزار و ۵۷۵ اثر است که شامل ۳۴۱ اثر حوزه سینما، ۴۴۰ اثر حوزه صدا، ۴۴۳ اثر حوزه خبر، ۲۶۰ اثر حوزه موسیقی و شعر، ۹۱ اثر حوزه پژوهش می شود. همچنین ۶۰ نفر از استادان، صاحب‌نظران، مدیران با سابقه و حرفه‌ای در مدت ۴۵ روز آثار را مورد بررسی قرار داده‌اند و رأی خود را صادر نموده‌اند.  

دارابی در خصوص افتتاحیه و اختتامیه این مراسم عنوان کرد: مراسم افتتاحیه جشنواره روز سه‌شنبه ۳۰ آذر ماه خواهد بود که از چهره‌ها و هنرمندان استان خوزستان و نیز جمعی از خانواده شهدا تقدیر خواهد شد. در ضمن اختتامیه با سخنرانی رئیس محترم سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد و از برگزیدگان، هنرمندان برجسته کشور که کارها و تولیدات آنها در شهرها و استان‌های ایران پخش شده تقدیر خواهد شد. علاوه بر این روز جمعه در یکی از یادمان‌های دفاع مقدس حضور خواهیم یافت و افتتاح چند پروژه، بازدید از صدا و سیمای استان خوزستان و تصویری شدن رادیو استان‌ها را در برنامه‌های خود داریم.  

وی در خصوص شعار این جشنواره اظهار داشت: شعار جشنواره رسانه ملی، شبکه‌های استانی، محور رشد و توسعه پایدار است. همچنین پخش تیزر، آنونس، کتاب، ویژه‌نامه، فعالیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی از دیگر برنامه‌های ستاد جشنواره خواهد بود. در ضمن بخش جانبی جشنواره به محیط زیست، سلامت و بهداشت عمومی، محرومیت زدایی، فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت و بیداری اسلامی می‌پردازد.  

دارابی در خصوص برنامه‌های آینده معاونت استان‌ها تصریح کرد: سه نهضت بزرگ برنامه‌سازی را در استان‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم. پویانمایی (انیمیشن)، مستند، مجموعه‌های نمایشی که ساخت سریال ۳۰۰ قسمتی از جمله این برنامه‌هاست. همچنین تصویری شدن رادیو استان‌ها گامی برای افزایش جذابیت برای مخاطبان و بهتر دیده و شنیده شدن رادیو از ابتدای دی ماه در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین قرار است با همکاری دانشگاه صدا و سیما در زمینه تربیت نیروی جوان، حرفه‌ای و تخصصی برنامه‌هایی داشته باشیم.  

وی افزود: این جشنواره می‌تواند استعدادهای جوان را شناسایی کند و فرصت خوبی برای انتقال تجربه است. در بخش تولیدات استان‌ها از نیمه دوم سال ۹۰، هزار و ۳۷۹ اثر در ۹۰ جشنواره داخلی و ۳۶ جشنواره خارجی شرکت کرده‌اند و از این تعداد ۲۸۰ اثر در جشنواره داخلی و ۵۶ اثر در جشنواره خارجی عرضه می‌شود.  

دارابی در خصوص ساخت سریال ۳۰۰ قسمتی اظهار داشت: صدا و سیمای مراکز استان‌ها، سازمان دوم صدا و سیما به حساب می‌آید. تولید سریال جزو وظایف اصلی مراکز استان‌ها بوده است. آن چیزی که در دوره جدید قرار است صورت بگیرد، این است که ما سریال‌های فاخر تولید کنیم و استان گیلان آمادگی خود را برای ساخت سریال اعلام کرده است. فریدون حسن‌پور در حال نگارش فیلمنامه این سریال است و همچنین تعدادی از نهادها و یکی از شبکه‌های تلویزیون قرار است، مقدمات ساخت کار را فراهم کند.

وی ادامه داد: ما تجربه ساخت سریال ۱۱۰ قسمتی کیمیا را برای اولین بار داشتیم که توانستیم توانمندی خود را نشان دهیم. ساخت چنین سریال‌هایی به راحتی می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند و ما می توانیم همه مسائل را در این سریال‌ها بازگو کنیم.

معاون امور استان‌های صدا و سیما افزود: ۱۵ مرکز ما در سیمای استان‌ها سریال‌های فاخر با مشارکت شبکه‌های سراسری تدارک دیده است.

دارابی در خصوص مسابقه بزرگ آشپزی عنوان کرد: با توجه به اینکه استان گیلان ۱۷۰ غذای محلی دارد و همه آنها ثبت شده‌اند، قرار است مسابقه بزرگ آشپزی را داشته باشیم که مانند لیگ سراسری در همه شهرها برگزار شود.

وی در خصوص انتخاب شهر اهواز اظهار داشت: آمادگی استان‌ها نکته مهمی برای انتخاب آنها است که استان خوزستان علاوه بر آمادگی، توانمندی و همچنین زیرساخت، امکانات، حمل و نقل و ... خوبی را برای این جشنواره در نظر گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.