تحولات لبنان و فلسطین

مدیرعامل ستاددیه کشور با بیان اینکه قانون‌ بیمه شخص ثالث نیاز به‌ اصلاح‌ ندارد گفت: کاهش حداکثری و دو رقمی کردن این محبوسان که تحقق آن هم دور از انتظار نیست، تنها اجرای صحیح و دقیق قانون ابلاغ شده را می‌طلبد.

قانون‌ بیمه شخص ثالث نیاز به‌ اصلاح‌ ندارد

به گزارش «قدس آنلاین»به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی عصر روز سه‌شنبه (۲۳ آذر ماه) با حضور در جلسه هیات نظارت صندوق تامین خسارت‌های بدنی که به ریاست علی جباری مدیرعامل این مجموعه، برگزار شد، افزود: هر چند به همت نهادهای مسئول آمار کشته‌های تصادفات کاهش داشته، اما خوب است به کم شدن ۲ درصد و چند درصدها در آمار تلفات رانندگی دل خوش نکنیم و با این باور که کشته شدن حتی یک ایرانی، رقم سنگینی برای نظام است برای بهبود وضعیت جاده‌ها بکوشیم.

وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده مبنی بر این‌ که «هرکس نفسی را زنده کند، گویا امتی را زنده کرده است» اظهار کرد: به عنوان یک مرجع عالی در جهان اسلام و با عنایت به پیشینه هفت هزار ساله تمدن ایران زمین، آمار ۱۷ هزار نفری کشته‌های تصادفات جاده‌ای هرگز زیبنده این کشور نبوده و شانه خالی کردن مسئولین این سازمان و آن نهاد از بار ایمنی جاده‌ها و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در عصر حاضر هرگز تحمل‌شدنی نیست.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان این که امروز موضوع اصلاح قانون لااقل در مورد حوادث رانندگی حل شده و تنها اجرای صحیح آن برای کاهش تلفات رانندگی و زندانیان ناشی از آن نیاز است، گفت: ۱۸ سال تلاش ستاددیه در راستای رفع نواقص قانون سابق بیمه اجباری شخص ثالث، بالاخره با تصویب حداکثری قانون جدید در اردیبهشت ماه سال جاری به ثمر نشست و این قانون دائمی چنان چه آثار آن هم تا به امروز خودش را نشان داده از آمار ورودی به زندان در قبال رانندگان، کم کرده اما کاهش حداکثری و دو رقمی کردن این محبوسان که تحقق آن هم دور از انتظار نیست، تنها اجرای صحیح و دقیق قانون ابلاغ شده را می‌طلبد.

وی پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ را اولویت اصلی ستاد دیه مطرح کرد و افزود: هرچند رسالت اصلی ما آزادی افراد دربند محکوم به جرایم غیرعمد است، اما اولویت این نهاد در راستای خدمت به هموطنان عزیز همواره معطوف به حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی بوده تا با صرف هزینه و وقت کمتری با اهتمام در امر پیشگیری،   اعتبارات در اختیار خود را صرف کنترل ورودی به ندامتگاه‌ها و به حداقل رساندن آن نماید.

جولایی، جهل به قانون را دلیل اصلی بیشترین محکومیت‌های حبس مددجویان تحت حمایت ستاد دیه عنوان کرد و گفت: طبق فرمایش امام راحل (ره) فرهنگ مبداء همه خوشبختی‌ها و صدالبته همه بدختی‌های یک ملت است که اگر فرهنگ ناصالح شد، جوان‌هایی که در این کشورها رشد می‌کنند و تربیت می‌شوند هم ناصالح خواهند بود.

وی ادامه داد: با همین درایت است که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تحقیقا در ارتباط با همین موضوع فرهنگ رانندگی، صراحت دارند «عبور از چراغ سرخ شرعا حرام است». درست شبیه مواضعی که بارها و بارها از جانب رهبر فرازانه انقلاب شاهدیم. جالب است آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار با جوانان استان خراسان‌شمالی در ۲۳ مهر ماه سال ۹۱، به صراحت از فرهنگ رانندگی و بی‌انضباطی بسیاری از ما در رفت‌وآمد در خیابان‌ها، به عنوان یک مسئله «بزرگ» و «اساسی» یاد می‌کنند.

جولایی، کاهش مصدومان و متوفیان حوادث رانندگی را یک اقدام فراسازمانی مطرح کرد و گفت: ستاد دیه به عنوان یک نهاد مردمی بیش از وسع خود با انجام اقداماتی نظیر تلاش در اخذ مصوبه هیئت وزیران (بند ۵ مصوبه مورخ ۸۶/۱۱/۲۰) پیرامون گنجاندن مطالب مربوط به اهمیت بیمه شخص ثالث و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کتب درسی، برگزاری جلسات متعدد با مبادی مرتبط نظیر وزرای فرهنگ و ارشاد، علوم تحقیقات و فناوری، شورای فرهنگ عمومی و همچنین حضور مستمر در نشست های شورای آموزش های شهروندی شهرداری تهران به منظور تحقق طرح‌های حبس‌زدا و البته تولید فیلم‌های مستند و نیز چاپ کتاب‌های آموزشی، به سهم خود اقداماتی را انجام داده اما رساندن آمار تلفات جاده‌ای به استاندار جهانی، یک عزم عمومی و یک همت همگانی نیاز دارد که بدون شک ناجا تنها  بخشی از این وظیفه سنگین را عهده دار خواهد بود.

وی آمار فعلی زندانیان دیه‌های ناشی از تصادفات را کمتر از ۹۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون ۴۱۰ زندانی بدهکار دیه ناشی از فوت و ۵۴۰ محکوم ناتوان در پرداخت دیه‌های جرحی در زندانهای کشور به سر می‌برند که از مجموع این افراد تنها ۸۷۰ زندانی مربوط به تصادفات، واجد بهره‌مندی از تسهیلات ستاددیه گزارش شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.