دبیر ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر گفت: مسائل و مشکلاتی همچون طلاق، خشم و خشونت و حاشیه‌نشینی در شهرها به ضعیف بودن فرهنگ مطالعه کتاب‌های صحیح برمی‌گردد.

داوری ۶۰۰۰ اثر در ششمین جشنواره کتاب دین/ ضعف فرهنگ مطالعه در افزایش طلاق مؤثر است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از فارس،  حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی هوایی، در نشست خبری ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر، گفت: یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، مسئله کتاب و کتابخوانی است؛ سازمان تبلیغات برای ارزش‌های دینی و  دفاع از آرمان‌های تشیع و اسلام تشکیل شده است.  

وی اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی در تولید محتوا، مسئله چاپ، انتشار و توزیع و رساندن کتاب‌ها به دست مخاطبان، فعالیت‌های مختلف دارد که یکی از آنها تولید محتوا است و تولید محتوا، یکی از زیربناترین مأموریت‌های معاونت آموزش سازمان تبلیغات به شمار می‌رود.  

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در مطبوعات و سازمان‌ها فعالیت درباره کتاب و کتابخوانی رشد بهتری داشته، ابراز داشت: آثار کتاب و کتابخوانی باید دغدغه‌مند و به عنوان شور و شعور فرهنگی پیگیری و مطالبه‌گری شود.  

وی ادامه داد:‌ اولین اتفاقی که در عادت خوب کتابخوانی می‌افتد، پر کردن اوقات فراغت است، ما فرهنگ کتابخوانی نداریم و باید فرهنگ کتابخوانی ایجاد شود؛ آنقدر کم کتاب خوانده می‌شود که در جامعه ما مایه تأسف است. خانواده‌هایی که کتابخوان باشند فرزندانشان نیز در روند صحیح و مطمئنی قرار می‌گیرند که اندک اندک جزو نخبه‌ها رقم خواهند خورد.

موسوی هوایی عنوان کرد:‌ با ایجاد فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ‌ خدمت بزرگی همچون انتقال باورها اتفاق می‌افتد، همچنین ایجاد وحدت و انسجام ملی در کتاب و کتابخوانی نهفته است؛ ‌اگر مردم در شهرهای مختلف به خواندن یک کتاب اقبال داشته باشند وحدتی از نظر فکری و تصمیم‌گیری برای کشور به وجود می‌آید که پتانسیلی قوی و گامی در راستای ایجاد فرهنگ کتابخوانی بوده و برای ایجاد انگیزه و تولید علم نیز مؤثر است.  

دبیر ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر تصریح کرد:‌کمبودهایی در عرصه کتاب نوجوان و جوان داریم اما باید گفت از ظرفیت‌های موجود نیز خیلی کم استفاده می‌شود. کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز یکی از دیگر آثار کتابخوانی است؛ قطعاً خشم و خشونت و سایر  آسیب‌هایی ریشه در رمان‌ها و کتاب‌های ناهنجاری است که چاپ شده و در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گرفته است.  

وی یادآور شد: باید یک دغدغه اساسی نسبت به کنترل آسیب‌های اجتماعی در رسانه‌ها به وجود آید که بخش اعظم آن به وسیله ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام می‌شود بنابراین مسائل و مشکلاتی همچون طلاق، خشم و خشونت، حاشیه‌نشینی در شهرها به  ضعیف بودن فرهنگ مطالعه کتاب‌های صحیح برمی‌گردد.

* داوری ۶۰۰۰ اثر در ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر

موسوی هوایی گفت: ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر از سال ۹۳، با مکاتبه سازمان تبلیغات با نویسندگان مختلف برگزار می‌شود که حدود ۶ هزار کتاب به دست ما رسید و بعد از تقسیم‌بندی و موضوع‌بندی آنها، ‌ هیأت داوران و شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد که کتاب‌ها در ۱۰ حوزه دسته‌بندی شدند. از آن جمله می‌توان به علوم قرآن و حدیث، فقه و اصول و حقوق اسلامی، ‌ تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، فلسفه و کلام و اخلاق و مذاهب اسلامی، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی، علوم تربیتی، ادبیات داستانی و رمان، کودک و نوجوان اشاره کرد.  

وی خاطر نشان کرد: در انتخاب آثار برتر هر کتابی که مسئله‌محور بوده و وزانت علمی داشته باشد برای ما اهمیت دارد و رویکرد ما در انتخاب آثار برتر یا آثار شایسته تقدیر، نو بودن، ابتکار داشتن و اینکه کار بدیعی انجام شده باشد و محتوای قوی که بتواند پایه تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد یا روی یک سلسله اصول کار کند، یا اینکه برنامه اقدامی دهد که پشتوانه اجرایی قوی داشته باشد، است.  

دبیر ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر گفت: کتاب‌ها در سه گروه علمی، سیاستگذاری و اقدام و عمل می‌توانند تبلور پیدا کنند. همچنین پس زمینه انتخاب آثار، پس‌زمینه قوی و علمی بوده و از اندیشه‌های مقام معظم رهبری بسیار در این خصوص بهره برده‌ و از ایشان به عنوان یک کارشناس و دیده‌بان قوی استفاده کرده‌ایم.  

وی افزود: اجازه بدهیم دغدغه‌های مقام معظم رهبری، ‌ دغدغه‌های خودمان شود؛ ‌ همانند فرهنگ داشتن دانش هسته‌ای که به خوبی در میان مردم جا افتاده باید در سایر حوزه‌هایی که رهبری دغدغه دارند کار شود.  

موسوی هوایی عنوان کرد:‌ اگر بخواهیم فضای فرهنگی کشور به لحاظ چاپ و نشر را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که در حوزه علوم قرآن و حدیث ۱۳ درصد، اصول و فقه اسلامی ۸ درصد، تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی ۶ درصد، فلسفه و کلام و اخلاق و انسان و مذاهب اسلامی ۱۳ درصد، علوم اجتماعی ۵ درصد، ‌ علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی ۲ درصد، علوم تربیتی و روانشناسی و علوم رفتاری ۴ درصد، علوم سیاسی و  انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) ۴ درصد، ادبیات داستانی ۱۰ درصد، کودک و نوجوان ۲۸ درصد کار شده است.  

وی خاطر نشان کرد: در ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر جمعاً ۱۴ کتاب و نویسنده شایسته تقدیر داریم که ۲ کتاب به عنوان اثر برتر و ۱۲ اثر نیز شایسته تقدیر است؛ ‌ البته پژوهش‌های برتر و کتاب‌ها هر یک جداگانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و به نفرات برتر ۱۰ میلیون و آثار شایسته تقدیر ۷ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا خواهد شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.