در کمیسیون شعر و موسیقی عنوان شد که از ۷۱۸ اثر ارسال شده به جشنواره , ۱۹۵ اثر به بخش داوری راه یافته و از ۲۰ اثر برگزیده قدردانی خواهد شد.

کمیسیون شعر و موسیقی جشنواره نوزدهم یه نتیجه رسید/ تجلیل از ۲۰ اثر برگزیده

 به گزارش «قدس آنلاین»،   کمیسیون شعر و موسیقی نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها با حضور داوران، پژوهشگران موسیقی، شاعران و آهنگسازان در تالار امام رضا(ع) در شهر اهواز برگزار شد.
سیدحمیدرضا حسینی، رییس کمیسیون شعر و موسیقی جشنواره با اشاره به تاخیر دوساله در برگزاری جشنواره و ارسال اثار انبوه تولید شده در این حوزه گفت: شعر و موسیقی از جمله هنرهایی است که علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است. بر این اساس امسال با هدف کیفیت سازی به بررسی آثار سال‌های ۹۳ و ۹۴ پرداخته‌ایم.
حسینی افزود:۷۱۸ اثر به جشنواره ارسال شده است که ۱۹۵ اثر در عناوین آهنگسازی، تنظیم، ناظر ضبط، صدابرداری، میکس و تدوین و خوانندگی در حوزه شعر و موسیقی به بخش داوری جشنواره راه یافته و در نهایت از ۲۰ اثر برگزیده قدردانی خواهد شد.

سیدحمیدرضا حسینی افزود: این آثار در بخش‌های موسیقی محلی و مقامی، سنتی ایرانی، پاپ، ارکسترال، آکاپلا و سرود مورد بررسی قرار گرفتند و در پایان، ۱۶ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.
رئیس کمیسیون شعر و موسیقی نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استانی رسانه ملی با بیان اینکه دو ساختار کلیپ و نماهنگ هم به حوزه شعر و موسیقی اضافه شده‌اند گفت: بر این اساس دو اثر هم در بخش‌های موسیقی تصویر و کلیپ در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: دو اثر برگزیده در بخش‌های «نوآوری و خلاقیت» و «شعار سال» انتخاب و معرفی شده‌اند.
در بخش اول کارگاه اموزشی کمیسیون شعر و موسیقی، حسین تقی پور، کارشناس رسانه ملی خلوص را عامل ماندگاری یک اثر هنری معرفی کرد و در راستای بهبود سطح کیفیت اثار ملی _محلی گفت:جامعه دچار بحران نشاط و طراوت است وخالق یک اثر هنری باید این روحیه را در موسیقی و شعر از طریق رسانه به مردم ارایه دهد.
وی خاطر نشان کرد: موسیقی ۸۰ درصد برنامه های رادیو و تلویزیون را در برمیگیرد که در چرخه رقابتی رسانه ها ما را در مقابل رسانه های خارجی قرار می دهد و  به عنوان نماد فرهنگ قومی ما معرفی می شود.
حسین تقی پور یکی از داوران کمیسیون موسیقی و سرود در خصوص نحوه داوری اثار ارسال شده به جشنواره افزود: در انتخاب اثار، معیار  علمی بودن جذابیت آثار تولید شده و ذائقه پذیری اثر در  مخاطب را در نظر گرفتیم.
در ادامه مراسم برگزاری کمیسیون شعر و موسیقی نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی ایجاد حلقه بصیرت و ایجاد فضای اظهار نظر و تبادل اطلاعات  را یک امر مهم در حوزه موسیقی معرفی کرد و گفت: جامعه هنری ما در فضای تکنولوژی مورد تهاجم موسیقی های غرب قرار گرفته است و ضروری است در فضای حلقه بصیرت تجارب در اختیار خالقین اثار موسیقی و بانیان فرهنگ ایرانی  قرار گیرد.

ایرج قنبری شاعر در راستای  ارزیابی  محتوای اثار  ارسال شده به جشنواره عنوان کرد:برخی خالقان اثر  نسبت به شاعران محلی خود شناخت نداشته و  عدم هماهنگی در ساختار موسیقی وشعر و نداشتن وزن  از کیفیت اثر کاسته است.
در بخش دوم کارگاه اموزشی کمیسیون شعر و موسیقی، دکتر شهرام منظمی اهنگساز و داور جشنواره جذابیت و کلام را دو عامل مهم در انتخاب اثار معرفی کرد.
همچنین بیژن ارژن شاعر و داور جشنواره آموزش زبان محلی و قومی را مهم دانست و بر تولید اثر با موضوع متفاوت تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.