۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 48731

بی‎جهت نیست که یکی از سؤال‎‎های اساسی در شب اول قبر، سؤال از گذراندن دوران جوانی است و آن‎قدر این دوران اهمیت دارد، که روایات و منابع دینی بر بازگشت‎ناپذیری این دوران تأکید کرده‎اند تا جوانان بیشترین بهره را از جوانیِ خود ببرند.<BR>

اساتید آیت‎الله بهجت را بشناسید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پنجره،‌ گویا وقتی انسان پا به دنیا می‎گذارد، خصیصه‎‎هایی را به‎عنوان ذات از والدین خود می‎گیرد و در دوره کودکی و نوجوانی مقداری می‎آموزد و آن‎گاه در دوره جوانی، شاکله شخصیتی‎اش شکل می‎گیرد؛ از این‎رو دوستان، اطرافیان، معلمان و استادان در این دوره از اهمیتی ویژه برخوردار‎ند. بسیاری از شخصیت‎ها معتقدند که مرحوم آیت‎الله بهجت در دوران جوانی از بهترین اساتید وقت بهره گرفته است. متن زیر، اشاره‎ای کوتاه به برخی استادان ایشان در آن دوران است.

حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی

در تقوا و علم، منقولا و معقولا یگانه بود. در سال 1296 در نجف متولد شد. پدرش بازرگانی بود متدین، مقیم کاظمین. مرحوم اصفهانی تا نزدیک به بیست سالگی در کاظمین مقیم بود و تحصیل می‎کرد. بعد به نجف مشرف شد و در درس مرحوم آخوند ملامحمدکاظم خراسانی حاضر شد. وی در علوم معقول، شاگرد مرحوم میرزا محمدباقر حکیم اصطهباناتی است. مرحوم اصفهانی تألیفات زیادی در فقه و اصول دارد و اندیشه‎اش، هم اکنون، جزء اندیشه‎‎های زنده‎ای است که در میان علما و فضلای حوزه‎‎های درس فقه و اصول مطرح است. منظومه‎ای در فلسفه دارد، بسیارعالی، به نام «تحفه الحکیم». رساله‎ای هم در معاد نوشته است. حضرت استادناالعلامه آقای طباطبایی در سال‎‎های میان 1344- 1354 از محضر این بزرگ بهره‎‎های فراوان برده و افتخار شاگردی‎اش را دارند.

آقا سیدحسین بادکوبه‎ای

مرحوم بادکوبه‎ای در سال 1293 در دهی از دهات بادکوبه متولد شد. پس از تحصیل مقدمات به تهران آمد و ریاضیات را نزد میرزای جلوه آموخت و فلسفه را از محضر حکیم اشکوری و حکیم کرمانشاهی استفاده کرد. آن‎گاه به نجف رفت و به تکمیل علوم نقلیه در حوزه آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و شیخ حسن ممقانی پرداخت.

مطابق نقل علامه تهرانی در نقباء البشر، مرحوم بادکوبه‎ای در نجف در علوم عقلی و نقلی شهرت یافت و به تدریس رشته‎‎های مختلف نقلی و عقلی پرداخت. گروه بسیاری از محضرش بهره‎مند شدند. مطابق نقل علامه تهرانی، این مرد و مرحوم حاج شیخ محمد حسین غروی دو چهره‎ای بودند که در آن زمان در نجف به اطلاع بر علوم عقلیه شناخته می‎شدند. مشارالیه در سال 1358 در نجف اشرف درگذشت

حاج میرزاحسین نائینی

از اکابر فقها و اصولیون قرن چهاردهم هجری است. نزد میرزای شیرازی و سیدمحمد فشارکی اصفهانی تحصیل کرده است و خود، مُدرسی عالی مقام شد. شهرت بیشتر او در علم اصول است. به معارضه علمی با مرحوم آخوند خراسانی برخاست و از خود نظریات جدیدی در علم اصول آورد. بسیاری از فقهای زمان ما از شاگردان اویند. او کتابی نفیس به فارسی دارد به نام تنزیه الامه یا حکومت در اسلام که در دفاع از مشروطیت و مبانی اسلامی آن نوشته است. او در سال 1355 هجری قمری در نجف وفات یافت.

آقای سید ابوالحسن اصفهانی

سید ابوالحسن در سال 1284 قمری در دهکده کوچک «مدیسه» لنجان اصفهان پا به عرصه وجود نهاد. سید ابوالحسن دروس ابتدایی طلبگی را در زادگاه خود، نزد یکی از روحانیان آن دیار آغاز کرد و پس از گذراندن دوره ابتدایی به حوزه علمیه اصفهان، که در آن عصر یکی از حوزه‎‎های مهم شیعی به‎شمار می‎رفت، مهاجرت نمود. او در اصفهان از محضر استادانی همچون: آیت‎الله کلباسی، آیت‎الله چهار‎سوقی، آیت‎الله درچه‎ای، آیت‎الله جهانگیرخان قشقایی و... بهره فراوان برد و در همین ایام، خود نیز به تدریس ادبیات عرب و فقه و اصول می‎پرداخت. سرانجام در شب نهم ذیحجه 1365‎ق،. در 81 سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر شریف آیت‎الله اصفهانی پس از حمل از کاظمین به نجف برده شد و تشییعی کم سابقه، در صحن مطهر امیرالمؤمنین (علیه السلام) کنار قبر فرزند شهیدش، سیدمحمد حسن و آرامگاه آیت‎الله خراسانی به خاک سپرده شد.

آقای شیخ مرتضی طالقانی

مرتضی طالقانی در سال 1274 هجری قمری در روستای دیزان [طالقان] به دنیا آمد. پدرش مولا آقا جان طالقانی بود. وی در همانجا زندگی کرد و به شبانی مشغول بود. او بعد از 40 سالگی و در پی یک تحولی روحی، تحصیل را آغاز کرد. ابتدا در یک مکتب محلی خواندن و نوشتن را آموخت. سپس در تهران مقدمات و سطح را به پایان رساند. پس از آن، برای تحصیلات عالی به اصفهان و آن‎گاه نجف مهاجرت کرد و با حضور در درس محقق خراسانی به اجتهاد رسید. وی در روز اول محرم سال 1363 هجری قمری در 89 سالگی درگذشت و در ایوان سوم از حجرات جنوب غربی صحن علوی به خاک سپرده شد.

جناب محمدتقی جعفری درباره درگذشت وی می‎گوید: «خدمت شیخ مرتضی طالقانی رسیدم و گفتم: آقا به ما درس بدهید. ایشان پاسخ دادند: درس تمام شده است. من گمان کردم به‎خاطر فرارسیدن ماه محرم درس را تمام کرده است، گفتم آقا چند روز به محرم مانده است. جواب دادند: شیخ محمدتقی درس تمام شد؛ خر طالقان رفته و پالانش مانده. متوجه شدم از مرگ‎شان خبر می‎دهند و در حال عبور از پل دنیا به ابدیت هستند. گفتم: این دم آخری چیزی بگویید گفتند: پس متوجه شدید و بلافاصله این بیت را خواندند:

تا رسد دستت به خود شو کارگر/ تا فُتی از کار خواهی زد به سر

و بعد اشک از چشمان شیخ جاری شد و من روی ایشان را بوسیدم و قطرات اشک ایشان به‎صورتم نشست.» این آخرین ملاقات علامه جعفری با شیخ مرتضی طالقانی بود و فردای آن روز خبر رحلت ایشان در مدرسه منتشر می‎شود.

آقای سید علی قاضی طباطبایی
شیخ آقا بزرگ تهرانی در شرح احوال ایشان می‎نویسد: «سیدمیرزاعلی آقا قاضی فرزند میرزاحسین طباطبائی تبریزی، عالمی بود مجتهد، متقی، با ورع، اخلاقی و فاضل. در 13 ذیحجه سال 1285 ه. ق. در تبریز‎ زاده شد. در آن‎جا از بعضی فضلا و نیز از پدرش و میرزامولا تبریزی، صاحب «حاشیه رسائل» و سید محمد علی قراجه داغی استفاده علمی کرد و به سال 1313 ه. ق به‎سوی نجف رهسپار شد و در آن شهر از محضر موسی محمد فاضل شربیانی، و شیخ محمد حسن مامقانی، شیخ الشریعه‎اصفهانی، آخوند خراسانی و میرزاحسین خلیلی بهره‎ها برد و در فقه، اصول، حدیث و تفسیر متخصص و ماهر شد. نیز از رجال اخلاق به‎شمار می‎آمد و بین اهل علم به این ویژگی معروف بود و در این موضوع نیز تدریس می‎کرد و شاگردان و مریدان و ملازمانی داشت. او در سیره و روش خود دارای خلقی کریم و ذاتا مردی شریف بود و در شب چهارشنبه 6 ربیع الأول 1366 به دیار قدس پرکشید و در وادی السلام نزدیک مقام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.