مردم تهران می‌توانند از مجسمه‌ها و شهرآرایی نوروزی شهر عکس بگیرند و با پست اینستاگرامی‌ به آدرسی که اعلام خواهد شد، ارسال و در مسابقه بهترین‌های زیباسازی شهر شرکت ‌کنند.

تهران رنگ و بوی عید می‌گیرد

قدس آنلاین - زندگی شهری همیشه مزایا و معایب خودش را داشته است. شاید در این میان آنچه بیشتر از همه به چشم می‌آید، خستگی‌های روزمرة ناشی از فضای کسالت‌بار شهری است. اما چند سالی است که به اهتمام سازمان زیباسازی شهرداری تهران، فضای شهر نسبت به گذشته از لطافت بیشتری برخوردار است و پروژه‌های مختلفی همچون مبلمان شهری، نورآرایی، مجسمه‌سازی، مرمت خیابان‌های قدیمی ‌و تاریخی، دیوارنگاری و برپایی سمپوزیوم‌ها، جشنواره‌های مختلف و... حال وهوای دیگری به شهر داده است.

 در کنار موارد یادشده، با راه‌اندازی طرح «استقبال از بهار» چند سالی است که نوروز در تهران حال و هوای دیگری دارد و نشانه‌های عید و المان‌های نوروز را بیش از پیش می‌توان در گوشه و کنار تهران دید. این در حالی است که نه‌تنها تهران بلکه همه شهرها نیازمند ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین‌تر برای زندگی هستند و باید با یاری هنرمندان فضای شهری زیبایی را به وجود بیاوریم. در همین راستا با سید مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، درباره رویداد «بهارستان» به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

«بهارستان» فرایند مستقل اجرایی دارد

موسوی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه «بهارستان مهم ترین رویداد هنری در حوزه شهری و در طرح استقبال از بهار است، گفت: ما امسال سعی کردیم مجموعه هنرهای شهری را در رویداد «بهارستان» اجرا کنیم و شورای هنری قدرتمندی از هنرمندان صاحب سبک در این حوزه از شروع تا پایان رویداد با هنرمندان همراهی می‌کنند تا افرادی که تجربه اجرای هنرهای شهری را ندارند، بتوانند با راهنمایی این اساتید ایده‌های خود را به اجرا برسانند. رویداد «بهارستان» فرایند مستقل اجرایی داشته و اعلام فراخوان کرده و طی آن 170 طرح اثر حجمی‌ و محیطی و 70 نقاشی از بین آثار رسیده انتخاب شده و قرار است در رویداد «بهارستان» اجرا شود. همچنین در کنار «بهارستان»، به‌صورت مکمل یک رویداد دیگر به نام «درختستان» داریم که 35 هنرمند روی درخت‌های خیابان ولیعصر آثار هنری خلق می‌کنند و همین‌طور تعداد 35 مجسمه‌ای که از پنجمین دوسالانه مجسمه تهران انتخاب شده و تا پایان اسفندماه نصب می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به دیوارنگاری‌ها در سطح شهر، افزود: ما امسال علاوه بر مرمت 30 اثر دیوارنگاری شهری، در حوزه دیوارنگاری مدارس نیز برای اولین بار وارد عمل شدیم و بر اساس آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته، رویداد «ماه مهربانی» را راه‌اندازی کردیم که پس از اعلام فراخوان، بسیاری از  هنرمندان شرکت کردند. این رویداد از مهرماه امسال آغاز شده است و ما 215 پروژه را در در مناطق 22 گانه اجرا می‌کنیم.

دیوارنگاری‌های فرسوده مرمت می‌شوند

موسوی ادامه داد: بخشی از دیوارنگاری‌ها مربوط به رویداد «بهارستان» است که 70 نقاشی چاپ شده و اجرا می‌شود. در کنارش 2 فراخوان دیگر هم داشتیم؛ یکی «تهران، شهر نقاشی» و دیگری «رویش». اولین فراخوان مخصوص هنرمندان حرفه‌ای است و در جهت ساماندهی تعدادی از دیوارنگاری‌ها که فرسوده شدند، اجرا می‌شود. در این قالب، تعدادی از هنرمندان کارهایشان پذیرفته شده که به‌زودی آنها را اجرایی می‌کنند. همچنین «رویش» که برای اولین بار اتفاق می‌افتد برای دانشجویان رشته‌های تجسمی ‌تعریف شده است و بیش از 50 هنرمند در این رویداد در سطح شهر فعالیت دارند که آن را در کنار «بهارستان» خواهیم داشت.  

وی تأکید کرد: بخش نقاشی رویداد «بهارستان» توسط هنرمندانش در حال انجام است و تا پایان اسفندماه تمام می‌شود. بخش محیطی، مجسمه و درختستان هم کارهایش توسط برخی هنرمندان در آتلیه‌ها شروع شده است و از بیستم تا پایان اسفندماه به سطح شهر منتقل می‌شود و قابل رؤیت است. همچنین قرار است در بوستان حضرت مریم(س) ورکشاپی با مشارکت کودکان و نوجوانان در اجرای نقاشی دیواری برگزار ‌بشود.

مردم در ایام نوروز از شهر عکاسی کنند

وی درباره برپایی مسابقه عکاسی از «بهارستان» گفت: از آثاری که در «بهارستان» و از سوی هنرمندان ساخته می‌شود، یک مسابقه عکاسی در نظر گرفتیم که در 2 بخش آماتور و حرفه‌ای برگزار می‌شود. بخش آماتور مربوط به مردم و کسانی است که به این حوزه علاقه‌مندند و از این مجسمه‌ها عکس می‌گیرند و با پست اینستاگرامی‌ به آدرسی که ما اعلام خواهیم کرد، ارسال می‌کنند و در این مسابقه شرکت می‌کنند و داوری می‌شوند و برگزیده‌های بخش عمومی ‌و حرفه‌ای در اختتامیه «بهارستان» معرفی و تجلیل می‌گردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی از اهداف ما ایجاد شهر آرام‌تر و محیط تلطیف‌شده‌ای برای شهروندان است؛ اینکه محیطی مساعد هم برای زندگی و هم برای کار ایجاد کنیم که فقط قابل تحمل نباشد بلکه شهری دلنشین برای زندگی باشد؛ هم برای شهروندان و هم برای گردشگران. طبیعتاً همه فعالیت‌های زیباسازی که بر پایه هنر و خلاقیت شکل گرفته است، می‌تواند به این موضوع کمک کند و در هویت‌بخشی به فضای شهری تأثیرگذار باشد. برنامه ما هم بر اساس همین مأموریت چیده شده است و بر مبنای همین چشم‌اندازی که ترسیم کردیم، پیش می‌رویم و همه فعالیت‌ها و رویدادها - اعم از اجرای آثار هنری و جشنواره‌های خلاق مانند نورآرایی، مبلمان شهری و بعضی پروژه‌های مهم ‌مانند پیرایش فضای شهری- بر اساس همین چشم‌اندازهاست.

شهری که نسبت به آن غفلت شده است

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی به بازخورد عملکرد زیباسازی شهری از سوی قشرهای مختلف جامعه اشاره کرد و یادآور شد: طبیعتاً شهری مانند تهران که چندین دهه نسبت به آن غفلت شده است، با چند سال فعالیت به سطح آرمانی و ایده‌آل نمی‌رسد. اما همه هدف و توان به کار گرفته شده است که در آینده‌ای نزدیک به سطح مطلوب نزدیک شویم و آن نمونه‌هایی که به صورت الگو در نظر گرفته شده است را در شهر ببینیم. خوشبختانه بازخوردی که از اقشار فرهنگی و هنری و دانشگاهی گرفتیم، خوب بوده و اکثراً راضی بودند و از آن استقبال کردند. البته انتقاداتی هم هست و ما سعی می‌کنیم تلاش خود را برای رفع نقایص به کار بگیریم. در کنار این، بازخورد عمومی ‌هم بسیار خوب و رضایت‌بخش بوده است. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.