تحولات منطقه

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه فساد جامعه نتیجه سکوت و فراموشی امر به معروف است، گفت: انسان افزون بر صالح بودن باید مُصلح هم باشد، انجام امر به معروف، نهی از منکر، ساکت نماندن در برابر کجی‌های جامعه از مصادیق رفتار یک فرد مصلح به شمار می‌رود.

 اگر مدافعان حرم نبودند امروز تمام کشورهای اسلامی نا امن بودند/ ساکت نماندن در برابر کجی‌های جامعه از مصادیق فرد مصلح است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

   به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس،  حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور زائران بارگاه قدس رضوی در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد، به تفسیر سوره «العصر» پرداخت و با تاکید بر بهرمندی مومنان از شب و روزهای قدر عنوان کرد: مومنان باید قدرشناس این لحظات باشند واذکار، نماز، عمل خیر و قرائت قرآن خود را بیشتر کنند.
وی در ادامه با اشاره به آیه اول سوره «عصر» اظهار کرد: خدای متعال در ابتدای این سوره به «والعصر» قسم یاد می‌کند، برخی از مفسران مصداق این قسم را نماز معرفی کرده‌اند و امام صادق(ع) در ذیل پاسخ به سوالی فرموده‌اند: «منظور از «عصر» در این سوره، زمان ظهور امام زمان(عج) است» که این حدیث در تفسیر برهان بیان شده است. البته برخی از مفسران «عصر آغاز رسالت رسول الله(ص)» را مصداق این قسم معرفی کرده‌اند.

تجارت خدا
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیه «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ» تصریح کرد: به طور کلی جنس انسان در حال ضرر و خسران است، مگر اینکه با خدا تجارت و معامله کند.
به گفته وی انسان اگر می‌خواهد در این دنیا تجارت پاک و طاهر داشته باشد باید با خداوند متعال معامله کند، انسانی که عمر خویش را در راه «رضایت خالق هستی» هزینه می‌کند بدون هیچ‌گونه تردیدی بهترین و طاهرترین تجارت را کرده است.
حجت الاسلام رئیسی افزود: خداوند در آیه ۱۶ بقره و ۵۳ اعراف، نمونه‌هایی از خسران و ضرر انسان را بیان نموده، در این آیات «خیانت به نفس» را سخت‌ترین ضررها معرفی می‌کند. مخلوقی که به نفسش معرفت پیدا نکند و آن را در مسیر تعالی و رشد قرار ندهد به تعبیر قرآن ورشکسته واقعی به شمار می‌رود.

کسب معرفت؛ راه جلوگیری از خسران
وی با طرح این سوال که «برای جلوگیری از خسران و ضرر چه باید کرد؟» گفت: کسب معرفت به خالق هستی، هدف خلقت، معاد، اهل بیت(ع) و خویشتن، یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از خسران است. اگر مومنی به این موارد معرفت پیدا کند در شبِ قدر، راه صد ساله را طی می‌کند.
تولیت آستان قدس رضوی، با تاکید بر اینکه معرفت به خاندان نبوت و ولایت، انسان را از چالش‌های زیان‌آور دور می‌کند، به معرفی انواع معرفت پرداخت و گفت: معرفت به اهل بیت(ع) در دو قالب «شناسنامه‌ای» و «مقامی» امکان پذیر است که شناخت مقامی بسیار ارزنده و مهم‌تر از شناخت شناسنامه‌ای است، این نوع از شناخت، انسان را به درجه تعقل می‌رساند.
وی افزود: خیلی از محققان غیر مسلمان، هنگام مطالعه در مورد شخصیت امام علی(ع)، بدون اینکه مسلمان شوند از روی محبت احساسی، شیفته ایشان می‌شوند، لذا معرفت، افزون بر «احساسی بودن» باید «تعقلی» هم باشد چون این محبت عقلانی است که انسان را به سوی راه و سنت آنها سوق می‌دهد.  

فضائل و مناقب امیر المومنان(ع)
 حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه در روایات متعدد فضائل و مناقب امیر المومنان(ع) بیان شده است، ابراز کرد: مردمِ صدر اسلام از حضور امام علی(ع) استفاده نکردند، خیلی از افراد به جای اینکه از علم و دانش ایشان بهرمند شوند در مقابل این امام همام ایستادند و در روند عدالت اجتماعی و حکومت اسلامی ایشان سنگ اندازی کردند.
وی ادامه داد: برخی از مفسران قائل به این موضوع هستند که سوره «عصر» در شأن امام علی(ع) نازل شده، زیرا در این سوره می‌فرماید همه انسان‌ها در حال خسران هستند مگر کسانی که اهل معرفت به حق و عمل صالح باشند و این دو، شاخصه رفتاری امام علی(ع) است.
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه عمل صالح باید توأم با ایمان باشد، گفت: انسان افزون بر صالح بودن باید مُصلح هم باشد، انجام امر به معروف، نهی از منکر، ساکت نماندن در برابر کجی‌های جامعه از مصادیق رفتار یک فرد مصلح به شمار می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه حق‌طلب و حق‌خواهی، استقامت می‌خواهد، گفت: آن روزی که داعشی‌ها با چراغ سبز آمریکا و تسلیحات آل سعود، حرکت خود را آغاز کردند اگر مدافعان حرم نبودند هر آینه امروز تمام کشورهای اسلامی نا امن بودند.
حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: ملت ایران و همه مسلمانان جهان مدیون مدافعان حرم هستند، ایشان مصداق آیه «الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» به شمار می‌روند، مدافعان حرم با صبر و استقامت، داعشی‌ها را به نفس-های آخر رسانده¬اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.